Parcours lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Parcours lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 17:17

Even voor de echte springruiters op bokt, waar letten jullie specifiek op als je parcours loopt? (en ja, de volgorde van de hindernissen, en de lijn die je plant te rijden, dat weet ik wel Tong uitsteken )
Welke afstanden houden jullie aan voor dubbels enzo, wanneer staat ie groot/kort, hoe meten jullie? Sommigen zie ik meten vanaf de sprong zelf, maar ook vanaf landing/afzet. Dus 7 meter = 1 galopsprong, etc.
Ik ben nu wat fanatieker aan t springen en merk dat ik er nu steeds iets beter aan kan gaan rijden, dus wordt het ook eens tijd dat ik een keer weet wat ik doe wat dat betreft.

Mellanii

Re: Parcours lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:22

nou hoe ik bijvoorbeeld tussen de hindernissen loop
ik tel eerst 3 meter, voor landing en afzet, dan ga ik tellen 1,2,3, enz. en 7 meter is dan 2 galopsprongen zo doe ik het, en verder loop het parcour zoals je rijd, dus niet afsnijden en dergelijk, en vooral op het laatst, even met je rug naar het parcour staan en zo het parcour rijden in je hoofd zegmaar Lachen

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:44

Mellanii schreef:
nou hoe ik bijvoorbeeld tussen de hindernissen loop
ik tel eerst 3 meter, voor landing en afzet, dan ga ik tellen 1,2,3, enz. en 7 meter is dan 2 galopsprongen zo doe ik het, en verder loop het parcour zoals je rijd, dus niet afsnijden en dergelijk, en vooral op het laatst, even met je rug naar het parcour staan en zo het parcour rijden in je hoofd zegmaar Lachen

doe dat ook zo Lachen

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:03

Als ik parcours loop let ik uiteraard eerst op de volgorde Knipoog Daarnaast de afstanden tussen de lijntjes, staan ze ruim of kort, moet je dus toe rijden of sluiten. Het maakt ook nog uit hoe de combinatie van de sprongen is. Een lijntje van 2 steiltjes heeft een ruimere afstand dan 2 oxers. Ook errug belangrijk is de start en finishlijn. Hoe staan ze geplaatst en voor het geval barrage op tijd moet je weten of je nog gas bij moet geven of links of rechts moet aanhouden als de finishlijn schuin staat. Soms kan het ook handig zijn om het barrageparcours alvast te verkennen om te weten hoe je het snelst kunt rijden en welke mogelijkheden je hebt als een korte bocht niet lukt.

Sommige hindernissen kunnen soms 'gemeen' uit de hoek geplaatst zijn of op een rotlijn, bv van de uitgang af. Bij gebroken lijntjes kun je soms beter iets binnendoor of buitenom.

Het is allemaal per paard verschillend, niet elk paard is hetzelfde te rijden in het parcours. Als je een lijntje hebt met bv 19,5 meter kun je met een jong paard met grote galoop beter 4 galopsprongen voorwaarts rijden en met een paard dat verder is in de africhting 5 galopsprongen gesloten. Het gaat dan meer over de kennis van je paard en je eigen rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:32

--> WD-V

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:35

Volgensmij was hier ook al een keer een topic over... gebruik de zoekfunctie even! Knipoog