help! eerste wedstrijd stres!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

help! eerste wedstrijd stres!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:29

zo als ik al zij HELP!

haha nee zo erg is het ook weer niet maar ik zal het even uitleggen:

Ik heb 20 sept. mijn eerste wedstijd namelijk De A.R.K (apeldoornse ruiter kampioenschappen) met mijn lieve lease pony Tricor.
nou doen we maar mee aan Groen en het is echt puur voor de lol en de ervaring maar toch wil il wel een beetje goed voor de dag komen!

ik heb echt helemaal geen wedstijd ervaring en geen idee wat er allemaal bij komt kijken!

dus vandaar een paar kleine vraagjes:
- wat moet ik allemaal voor mij en de pony hebben/ aanschaffen voor de wedstrijd
- hoe ziet een kompeet DressuurTenue er uit?
- hoe kan ik het beste de verzorging aan pakken voor Tricor van tevoren? (zie foto hier onder voor tips over manen enz.)
- wat moet ik allemaal mee nemen naar de wedstijd zelf, dingen als dekens, poetsspullen enz.

Afbeelding
Afbeelding
zijn manen hangen zo als je ziet lekker slordig naar 2 kanten en zijn lekker Ragebol achtig ongelijk... HELLP! en over zijn vacht verzorging tips ook welkom!
Afbeelding
enne over hoe ik zijn staart het beste kan knippen/vlechten/wassen ook altijd tips welkom!

nou ja dat was het voor nu .. maar als je zelf nog tips heb die niet bij deze vragen staan maar die misschien wel handig zijn voor een beginnende "wedstrijd ruiter" ALTIJD WELKOM!

DevilsFriend

Re: help! eerste wedstrijd stres!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:35

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 00:14

Aangezien het een groene proef is hoef je niet in officieel tenue maar wil je dat toch dan heb je nodig:

Van kleding heb je nodig : leren laarzen of jodphurs met gladleren chaps. witte rijbroek. Zwart of blauw dressuur-jasje. Plastron: tip als je een wat duurdere/mooiere/vollere plastron koopt hoeft je geen dressuur-blouse te kopen want die zie je dan toch niet dus kun je gewoon een t-shirt aan of iets dergelijks. Plastron speldje.
witte handschoentjes(3.95 bij de boerenbond).
wit zadeldekje. (wil je het niet te duur doen dan kun je gewoon alles tweedehands aanschaffen via marktplaats bijv.)

Ik had laatst ook mijn eerste wedstrijd en had mijn paard nog nooit gevlochten. Ik ben toen naar bokt wiki gegaan (links boven in de beginpagina). Als je daar eenmaal inzit ga je naar de zoekoptie en zoek je op vlechten of invlechten. Dan krijg uitleg hoe je moet vlechten met naald en draad(pektouw) deze naald en dat touw kun je gewoon in de ruitersport winkel halen. Je krijgt dan uitleg mat plaatjes erbij. Je kunt die plaatjes vergroten en dan zo uitprinten. Dan alles bij elkaar binden en meenemen naar stal zo kun je stap voor stap zien hoe je dat moet doen. Je paard hoeft er niet hele korte manen voor te hebben(juist niet). Ik denk dat het bij jou paard ook wel lukt je krijgt dan wat vollere roosjes. Wil je de manen van je paard toch inkorten dan zou ik ze in jou geval niet trekken want dan dun je ze ook teveel uit. Als je ze wil inkorten dan zou ik een mesje pakken of een solocomb halen.(zie google). KLEINE stukjes per keer afsnijden zodat het er natuurlijk uitziet. Puntjes van de manen daarna bijwerken met een schaar(heel fijn knippen anders ziet het er echt niet natuurlijk uit). Staart wassen daags ervoor dan 3 vlechten maken en dan weer 1 vlecht voor mooie golfjes op de dag zelf. Klein stukje van de staart afknippen voor het rechte effect. Voor glans en ontklitten vind ik de producten van cowboy magic heel fijn. Detangler en shine voor de staart.
Voor glans op de vacht kun je hem daags van te voren wassen(hoeft niet). Net voordat je de trailer op gaat kun je nog een vochtige zeem over zijn vacht halen voor stof te verwijderen. Daarna eventueel een schapenvacht handschoen. Voor het hoofd gebruik ik meestal babydoekejs. Je kunt eventueel nog een glansproduct gebruiken bijv. cowboy magic super body shine. Vergeet als het wat warmer is geen vliegenspray mee te nemen.
Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips. Pling

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 00:21

@lynske, Is een haarnetje of iets soortgelijks niet meer nodig?
Voordat je de manen gaat vlechten, even nat maken, dan kan je ze makkelijker aan 1 kant houden en het vlecht wat strakker.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 00:30

Laarzen hoeven niet van leer te zijn. Gewone rubber rijlaarzen zijn ook prima, zolang ze maar keurig verzorgd zijn (glimmend krijg je ze door het rubber in te wrijven met cocpitspray, voor het dashboard van de auto ja....)
Sokjes aan de voeten kun je bijknippen
Wanneer het niet te koud is was je het paard helemaal of gedeeltelijk heel erg goed. Slim is het ook om hem voor de nacht op stal te laten (die goed schoon is) en het dier met een (dunne) deken op weg te zetten. Dan is de kans dat ie de volgende dag nog redelijk schoon is het grootst.
Het vlechten van de voorpluk en de staart zou ik persoonlijk pas op de wedstrijddag zelf doen. Vaak gaan ze anders toch schuren, en moet je die vlecht toch weer opnieuw doen. In het ergste geval schuren ze alles anders kapot!
Handig is het ook om een lijstje te maken met spullen die je moet klaarleggen / meenemen; als je het schoongemaakt hebt, en het ligt klaar, kun je het afvinken. Zo voorkom je dat je iets vergeet op het moment supreme (spreekt uit ervaring.... ik maak nog altijd lijstjes..... Haha! )

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 00:36

MandyR schreef:
@lynske, Is een haarnetje of iets soortgelijks niet meer nodig?
Voordat je de manen gaat vlechten, even nat maken, dan kan je ze makkelijker aan 1 kant houden en het vlecht wat strakker.

Ja vergeten haarnetje! Slim . Ik zal vast nog wel meer dingen vergeten zijn op te noemen maar ja ben ook maar mens.
Van dat nat maken is een hele goeie had zelf een plantenspuit meegenomen, maar dat staat ook allemaal bij tips op wiki.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 01:03

Het was niet als aanval bedoelt maar was gewoon even benieuwd. Kon zijn dat de regels veranderd waren sinds mijn laatste wedstrijd.
O ja, een mooie zwarte cap heb je ook nodig. Maar die heeft iedere goede ruiter natuurlijk in zijn of haar bezit. Bloos Haha!

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 17:06

Bedanktt!!! hier heb ik wat aan! THanksss!