Wedstrijd op gras zonder kalkoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_M

Wedstrijd op gras zonder kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:10

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat, anders verplaatsen jullie het maar Lachen

Volgende week vrijdag heb ik uitzonderlijk een wedstrijd op gras. Mijn paard heeft geen hoefijzers (omdat hij ze steeds verloor op de wei en de hoeven hierdoor begonnen te brokkelen, zonder ijzers zien zijn hoeven er prima uit). Wat vinden jullie, is dit verantwoord om te starten (bij normale weersomstandigheden)? Of zouden jullie er toch ijzers onder zetten om kalkoenen te kunnen indraaien?

Groetjes,
Céline

Ivonka

Re: Wedstrijd op gras zonder kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:56

Ligt een beetje in welke klasse je start. Uitgestrekte galops op voltes zijn wat onhandig en als je paard één keer glijd zalhij waarschijnlijk voorzichtig worden en zich misschien vasthouden.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:05

Ivonka schreef:
Ligt een beetje in welke klasse je start. Uitgestrekte galops op voltes zijn wat onhandig en als je paard één keer glijd zalhij waarschijnlijk voorzichtig worden en zich misschien vasthouden.

Ja da's een feit Ja Het is pas z'n 4e wedstrijd dan en ik start in de E5 (België, vergelijkbaar met B/L1 niveau bij jullie denk ik?)
Dit is de proef, zitten dus absoluut geen moeilijke dingen is, geen korte wendingen etc.. http://www.hrov.be/Dressuur/Proeven/DRPRE5.pdf

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:07

Dat lijkt mij geen probleem bij een proef op dit niveau. Zoals je zegt geen kleine wendingen. Een paard zonder ijzers heeft redelijk grip hoor.

edit: Mooi paard trouwens! (even in je profiel gespiekt)

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:10

Ik heb ook t/m de L zonder ijzers op het gras gereden en dat ging altijd prima.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:49

kan wel, als je nou ijzers had is het een ander verhaal, maar zo ijzerloos moet dat geen probleem zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:18

Met mijn paard kan het niet, die gaat echt onzeker lopen en durft niet meer te galopperen. Misschien kun je aan de longe eens proberen op een grasland of hij makkelijk blijft lopen?
De E5 is gelijk aan de B, verder geen spannende proef dus, maar als ie al niet eens meer wil galopperen komt er ook niks van je proefje terecht natuurlijk Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:20

Op zich kan het prima.
Heb een tijdje terug nog een L1 proef gereden op een nat grasland met een paard met hoefijzers maar zonder schroefgaten. De mijne bleef gelukkig gewoon lopen, heb alleen iets voorzichtiger gereden. En de middengalop op de volte overgeslagen Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:24

Zonder ijzers en weleens proefgereden met je paard op gras? Geen probleem hoor! zeker niet als ze al een tijdje zonder lopen. Want buiten lopen ze in gras zonder jouw op ook te rennen en spelen en dat gaat altijd prima. Uiteraad als ze jong zijn verkennen ze weleens grenzen en glijden ze weleens uit daar leren ze van en doen ze het beter. Tot nu toe heb ik geen problemen onder vonden zonder ijzers op grasland te trainen. Nat of niet. Paarden zijn gewend zonder ijzers te lopen. Bij springen kan het misschien nog anders worden maar nu niet denk ik.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 12:41

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik denk ook wel dat het te proberen valt, vandaag heb ik even op de wei hier gereden en hij is niet 1x uitgegleden oid, ook al regende het behoorlijk hard. Hij voelde niet echt onzekerder aan, hij liep misschien niet even fijn als in een piste maar toch zeker niet verkeerd. Dus ik denk wel dat het te doen moet zijn. Lachen
Dankje Umiroc! Haha!

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:11

Moet inderdaad kunnen. Ik reed mijn B-wedstrijden emt de merrie ook zonder ijzers, aangezien ze die niet echt lang liet zitten. Niet uitgegeleden of niks, terwijl het de dag ervoor (bij de pony wedstrijden) toch best goed geregend had.
Iig veel succes!

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:09

Moet t/m L-niveau naar mijn mening prima kunnen, dan zijn de wendingen niet zo groot en zijn de zijgangen ook nog minimaal.

Mannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:33

Ik heb er ook geen hoefijzers onder me vader wil het niet!! Maar ik moet togg middengalop!! dat doe ik dan gewoon wat minder en spetter gewoon bij de rest van de onderdelen!!! het kan best hoor Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 22:15

inderdaad, je kunt prima zonder starten. Ikzelf rij in het L1 en start zonder ijzers.
kan echt supergoed. alleen bij echt regen en modder merk ik het in de bochten.. maar dan glijden de paarden met ijzers en kalkoenen ook wel weg.
straks de L2 nog bekijken ( wordt toch indoor), anders gaat de mijne voor op ijzers op de outdoor concoursen

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:26

Hey,
mijn paard heeft precies hetzelfde probleem!
Hij is nog jong en trapt vaak zijn voorijzers eraf.
Wij hebben er dus ook voor gekozen zonder ijzers te rijden en ik ga dit weekend ook op wedstrijd.
Mijn paard is nog jong en rent ook gek door de weide zonder ijzers en er is tot nu toe nog niets gebeurd.

Onze smid zei dat als ze zich zo goed kunnen redden op de weide het geen problemen moet geven.
Ze hebben namelijk meer grip dan met ijzers zonder kalkoenen.
Het ligt dus een beetje aan je paard, die van mij is voorzichtig en loopt met veel swung.. hierdoor zou hij niet zo snel schuiven.

Ik zou het gewoon proberen!
Klinkt stom maar dan weet je het gelijk!

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 15:47

Bedankt allemaal voor de reacties! De wedstrijd is prima verlopen en we hebben helemaal geen last gehad van de bodem, hij liep net hetzelfde als anders en is niet uitgeschoven ofzo Lachen Nogmaals bedankt! Lachen
Eva_Maria: Ja inderdaad, hier net hetzelfde! Dan zijn we niet de enigen haha. *LOL* Bedankt Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:48

Moet kunnen op dit niveau Ja

annemarieke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:17

moet zeker kunnen heb hier wel eens L2 gereden op nat gras zonder ijzers

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:22

Ik heb met mijn paard ook wel eens zonder ijzers gestart, dat wil prima. Ik was alleen laats op een wedstrijd met heel hoog gras en het regende. Het was daardoor wel wat glad. Maar in principe moet het geen probleem zijn, gewoon voorzichtig rijden. Een B proefje moet lukken.

OFF_LINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:38

ik rij de paarden allemaal met ijzers en stiften erin, ik vind het net een stukje veiliger.. Misschien handig als je paard de voorijzers eraf tikt, om aan de hoefsmid te vragen om de hoeftakken wat korter te maken, het heeft namelijk bij mijn paard wel geholpen!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:46

wat was je geworden op die wedstrijd??

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 11:22

hey,
het maakt niet zoveel uit hoe hoog je rijd.
Het ligt eraan hoe je paard beweegt en hoeveel grip de van nature uit heeft op gras.
Mijn andere paard heb ik Z1 gereden zonder ijzers puur omdat hij gewoon veel grip had:).