Starten in nieuwe klasse, kunst afkijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Starten in nieuwe klasse, kunst afkijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:50

Heb net de vereniging maar even gemaild. As zondag starten we voor het eerst M1. Ik maak me er al weer veel te druk om, maar ik zag op de startlijst dat ik als 1e moet. Daar krijg ik toch de zenuwen wel van. Ik heb nooit eerder M gereden en mijn voorleester is nieuw bij mij en heeft nog nooit M voorgelezen. Zou toch fijn zijn als we de kunst even af kunnen kijken van eerdere starts... Is het nou raar dat ik dat gevraagd heb? Hoe doen jullie dat??

We hebben de proeven wel een keertje in de les gereden, maar ivm een vooruitdenkend paard is vaker geen optie...

risky

Re: Starten in nieuwe klasse, kunst afkijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:10

vantevoren eerst thuis oefenen met je lezer, dan desnoods de proeven die je niet hoeft te rijden ivm slim paard Haha!
of jij loopt de proeven in de bak zodat je lezer toch de juiste proef kan oefenen.

ach, en de eerste keer in een klasse hoger moet je gewoon zien als een test of je er klaar voor bent, de prijzen komen later wel Knipoog

veel succes

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:11

gewoon lekker gaan starten. niet druk maken en zeker niet de kunst afkijken, kan je alleen maa onzeker van worden.
succes!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:01

Ook mijn idee, gewoon lekker gaan starten. Thuis even stukjes oefenen uit de proef. Dat je wel even het idee hebt wat je kunt verwachten maar dat je paard er niet op anticipeert. Weten jij en je voorlezer ook wat te verwachten.

Het is de eerste keer M1, dus dan lekker voor je eigen goeie gevoel gaan rijden. Succes, het komt vast wel goed. OK dan!

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:39

door van anderen af te kijken , kun je zelf nog zenuwachtiger worden.
Lekker een keer thuis oefenen als het kan met voorlezer, zodat je beide weet wat er komt.
en lekker als 1e van start gaan en genieten Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:03

Wat is er zo anders aan een M1 proef dan aan een L2 proef?
Dat valt toch wel mee.
Volgens mij valt er niet veel af te kijken iig Haha!

Tipje omdat je de eerste bent die start: in de M1 mag je niet meer de baan in om te verkennen alleen er omheen als dit mogelijk is.
En vergeet je zweep niet weg te gooien Knipoog

Veel succes zondag!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:08

Nou ja, de vereniging wil helaas niet op verzoeken ingaan (kreeg de keurige mail: "Nee" terug). Zal dus wel moeten. Heb gelukkig iemand anders bereid gevonden om mij voor te lezen (iemand die mij en mijn paard al kent en de proeven ook, alleen nog niet in combinatie) dan kan mijn nieuwe voorleester even meekijken hoe en wat...

Thanks Fitzroy. Het verschil zit vooral tussen mijn oren. Ik ken de proeven nog niet zo goed, moet niet vergeten halt te houden bij binnenkomen (blijf het stom vinden dat ze dat in de B en L eruit gehaald hebben), mag de ring niet meer in en niet meer met zweep en nou ja, het is toch een klasse hoger... Gelukkig maak ik me er van te voren altijd drukker om dan de dag zelf (ken mezelf inmiddels) en het zal vast goedkomen, maar dit helpt toch wel... Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:55

Gewoon de proeven nog beter uit je hoofd leren en nog een paar keer rijden deze week. Dan komt het vast helemaal goed zondag!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:59

Een ander kan het wel fout doen Haha!

Ik teken de proeven altijd op papier, zo kan ik zien waar voor mij de moeilijke punten liggen, en dat helpt me echt daarop te concentreren als ik de proef rij.
Vast veel succes met je M1 debuut!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:17

Tip :

Teken een bak op papier, proefje erbij en teken de proef!
Dan weet je in elk geval welke kanten je op moet!

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:30

Ik teken ook altijd de proeven even op papier en laat mijn voorlezer hetzelfde doen. Voorlezer had bij mij ook nog nooit een L1 proef voorgelezen en ik had die hele proef nog nooit gereden (ook wel een beetje dom Knipoog) Maar het ging prima.

Verder heb ik zelf ook wel eens gweoon bakletters op papier geschreven op de grond gelegd op goede volgorde en in het klein en dan gewoon lekker dom zelf een paard nadoen en de proef zo oefenen Nagelbijten / Gniffelen Ik kende op die manier proef binnen no time uit mijn hoofd en wist precies waar ik wat moest doen.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:34

Alle proeven uit het proevenboekje staan ook op een dvd dus daar kan je thuis de kunst van af kijken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 05:35

Wat ik altijd doe, is als ik aan het losstappen ben, de proef in stap af leggen. Is je paard gelijk lekker los en kan jij op je gemak de lijnen rijden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:14

gewoon lekker rijden en ervan genieten. het zit tussen je oren meis, jullie kunnen dit echt wel!
wat ik zo om mij heen hoor, is dat bijna iedereen de eerste paar keer M1 heel moeilijk vind ivm dat alles heel snel achter elkaar door komt.
geeft niets.. zie het lekker als leermoment, oefen thuis zodat je weet wat er komen gaat en met tempo,en je zult zien dat het helemaal goed komt.
oefen thuis zowiezo al zonder zweep en inderdaad zoals Fitzroy al aangeeft, rij de proef eens in stap van tevoren. Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:17

Ik vond juist de M1 makkelijker, proeven zijn logischer. En omdat je blijft doorzitten hoeft je lezer minder te lezen, ik vond het veel rustiger rijden :J

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:10

De overgang van het L2 naar het M1 is niet zo groot hoor. Heel veel succes en laat ons even weten hoe het gegaan is Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 14:11

Ik heb gister de proef voor het eerst met juf even doorgenomen en het valt me niet echt tegen ofzo. We gaan het wel beleven... Zondag al...

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:59

En heo is het gegaan?! Ik ben heel benieuwd want ik ga 27 september voor het eerst M1 Lachen

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:05

Well, mijn verslag van vandaag:

Ging wel aardig, Lisje was wat tegen het been (moet hengstig worden) en ik merk dat de combi van ruim 1 uur heen rijden, 2 M proeven en dan nog terug echt te veel wordt. Niet meer onder de man naar de wedstrijd dus...

Had in de 1e proef 171 (met een 8 voor mijn schouderbinnenwaarts!), kwam vooral doordat Lisje zo tegen het been was: aandribbelen in de uitgestrekte stap, aangaloperen in de middendraf etc. dus een keer een 3 en een paar 4en op het protocol, maar ook een boel 7ens! Geeft de burger moed!

2e proef was ze echt leeg, ze wilde niet meer en ik had echt moeite om haar voorwaarts te houden. Ook daar weer aangaloperen in de middendraf en helaas een slecht cijfer voor uitgestrekte stap omdat ik nu geen been durfde te geven. Had 169.

Ben echt wel tevreden hoor, zijn mooie punten voor een eerste keer en de fouten zijn afwerkingsfouten. Wel vind ik zelf dat ze nog wat meer op achter mag komen, dan zijn sommige stukken vanzelf ook makkelijker (E afwenden X galop rechts etc). In dat soort oefeningen maakt ze zich nu nog net wat lang.

Noraly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:10

Netjes hoor! Als het bij mij ook zo word; dan zou ik ook blij en trots zijn. En nu is de spanning er af hè; dan is het de volgende keer ook makkelijker! Lachen

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:21

Weet je wat je ook een keer kan doen als je zo zenuwachtig bent? Verdrietig .Vragen of je een keer bij een dressuur jury mag schrijven dan zie je dat het ook maar "gewone"mensen zijn die het leuk vinden om te jureren. Haha!
Van een ochtendje schrijven leer je heel veel en als je mazzel hebt kan je schrijven in de klasse die je zelf rijd leuk hoor Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:23

Haha! Haha! Dat doe ik regelmatig hoor... Haha! Heb alle klasses vaker geschreven, van B kleine pony's tot Z2 Kür op muziek. Ben ook niet "bang van de jury", maar meer bang van dat er iets mis gaat, of totaal niet wil, of dat het een grote blamage blijkt omdat ik van alles vergeet etc... Haha!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:34

Maar het is toch helemaal niet erg om iets verkeerd te doen dat gebeurt zelfs de beste ruiter.
Kijk maar naar Anky daar staat Chef iedere dag naast om haar te helpen met rijden Cool En wij hebben dan vaak maar 1 keer per week les.
En weet je van verkeerd doen leer je ook he Pling .
Dat heet ervaring op doen en voor je het weet doe je het zo goed en dan moet je over naar de volgende klasse Haha!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 13:43

Stukje faalangst/perfectionisme etc van mij, krijg je er echt niet uit.

Overigens ben ik op het moment van de ring in gaan niet zenuwachtig meer hoor, kan er dan toch niets meer aan veranderen... Haha!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:49

Kijk zie je dat doe je al goed Haha! En dan rest het je nog alleen maar lekker onderdeel voor onderdeel te rijden want het zijn allemaal verschillende onderdelen Haha!
Dus als je er eentje verkeerd doet dan probeer je de volgende beter te doen it's simple Bloos