Spanning

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:38

Hallo,ik wilde weten of jullie mischien wat tips hebben tegen spanning op de wedstrijd.Soms ben ik zo gespannen dat ik een nacht ervoor slecht slaap.Mijn schouders vastzet en stug word in m'n hand.Ik wil zo graag presteren en dan weet ik dat ik het kan,dat ik onbewust heel veel druk op mezelf leg.Waardoor het natuurlijk helemaal niet gaat.Ik heb er niet altijd last van,maar wel op wedstrijden waarvan ik denk dat ze er toe doen natuurlijk.Ik zit er al over te denken om naar een sportpsycholoog te gaan,maar wilde eerst weten of jullie mischien nog andere goede tips hebben.Alvast bedankt.

AmonRe

Re: Spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:00

Goed erover nadenken dat het maar een spelletje is, het is je hobby en je krijgt geen straf als je niet wint!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:36

Wat ik heb geleerd op de Academy is om in plaats van punten/prijs te willen rijden, procesdoelen voor mezelf te stellen. Zo kan ik me concentreren op de takt en regelmaat bijvoorbeeld, of op kunnen ademen in het ritme, of op mijn eigen zit. En als ik een procesdoel goed voor elkaar heb, mag ik ook trots op mezelf zijn, ook al was het dan 165 punten waard voor de jury. Knipoog

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:39

je kan een uurtje voor je op concour moet ook even wat valeriaan nemen.
is homeopatisch en werkt ongelofelijk goed.

ik kan ook enorm stressen maar met behulp van valeriaan word ik weer heerlijk rustig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:00

Hm ik ben nogal gevoelig voor dat soort dingen haha,kan het wel proberen maar moet er voor zorgen dat ik niet Te rustig word.
Urielle: dat zijn wel goede doelen ja,schrijf je die dan ook op van te voren?

Het is voor mij wel gedeeltelijk werk,breng 2 paarden van m'n werk uit.Daarom heb ik dus ook extra last van spanning gekregen,overigens door mezelf.Omdat ik zelf te graag wil presteren en alles goed doen.

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:02

En onthou.. Maak je geen zorgen, je paard mag je altijd weer mee naar huis nemen Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:46

Ja, ik hou nu ook een map bij waarin de procesdoelen staan, die gebruik ik ook in de training en dan kan iets scoren van 0 tot 5 kruisjes waar 5 heel goed is en 0 betekent dat ik er niet eens aan toe ben gekomen. Zo kan ik ook voor mezelf de vorderingen bijhouden.
Voor mij helpt het heel goed om de spanning eraf te halen en niet teveel in stapjes te denken (nu moet ik hem iets schoudervoor zetten, ophouding maken, gaan verzitten, been eraan, nu weer opvangen... je kent het Knipoog ) want dat in stapjes denken is ook niet goed, wedstrijd moet je proberen op gevoel te rijden ipv op gedachten.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:09

het homeopathisch middel support werkt erg goed ook bij examenvrees, spanningen enz. ( gebruik het zelf ook want mijn moeder is namelijk zelf homeopathe) stuur als je interesse hebt maar even een pb want het is namelijk bijna niet verkrijgbaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:37

Urielle: Bedankt,ja dat is een hele goede,want als ik gespannen ben voel ik ook niet meer nee,en ga ik in die stapjes denken.Dat ga ik ook echt proberen.
Ninz: bedankt,voorlopig heb ik een homeopathisch middel tegen de zenuwen,maar dat is niet genoeg helaas.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:56

het klinkt misschien een beetje dom, maar vertrouw er gewoon op dat het wel goed komt, je paard doet goed zijn best voor je, en als je zelf gespannen bent, heeft dat invloed op hem/haar! neem de avond voor de wedstrijd een lekker ontspannen bad, en relax! wees vooral niet TE gespannen! geloof in jezelf!!

(ik klink nu wel erg als een psychiater hea XD?)

Bocha

Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:08

Hallo allemaal,

Voor mijn opleiding veterinaire natuurgeneeskunde ben ik bezig met mijn scriptie over wedstrijdstress. Niet alleen omdat ik er zelf altijd veel last van had, maar ook omdat ik vaak om me heen hoorde dat meerdere mensen (en paarden) hier last van hebben. In mijn scriptie wil ik naar voren krijgen wat de precieze oorzaken zijn voor de spanning een holistisch beeld hiervan krijgen en of natuurgeneeskunde iets kan betekenen voor een wedstrijdcombinatie die te maken heeft met deze stress.

Nu is mijn vraag kennen jullie mensen die hier mee te maken hebben of heb je er zelf mee te maken (gehad)?
Willen jullie meewerken aan het onderzoek waar ik mee bezig ben?

Ik hoor graag van jullie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:13

Het is al gezegd, maar procesdoelen stellen helpt inderdaad enorm. De kunst is om ze realistisch maar niet te makkelijk te stellen, je moet wel het idee hebben dat je iets hebt bereikt.
Bij een groen paard op de eerste wedstrijd kan je doel bijvoorbeeld zijn om de hele proef binnen de bordjes te blijven rijden. Met een M paard is dat weer niet zo'n uitdaging, maar kan je bijvoorbeeld als doel stellen om goed de hoeken in te rijden. Als je op dat soort dingen aan het letten bent heb je ook veel minder tijd om te stressen.

En verder, het is maar een wedstrijd Knipoog Besef je dat je er rijd om zelf wat te leren, en om je paard wat te leren. Je rijd niet om te winnen. Eigenlijk is het gewoon een training op vreemd terrein.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:35

Ja zo moet ik het gaan zien inderdaad,gewoon als training of in mijn geval als een ontspannen bosritje denk ik.Ik wil te graag laten zien dat ik het wel kan,en het werkt juist averrechts.Nou mijn volgende procesdoel is,gewoon lekker ontspannen de baan rondsturen en dan zie ik het resultaat wel.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:39

Elisa2 schreef:
Ja zo moet ik het gaan zien inderdaad,gewoon als training of in mijn geval als een ontspannen bosritje denk ik.Ik wil te graag laten zien dat ik het wel kan,en het werkt juist averrechts.Nou mijn volgende procesdoel is,gewoon lekker ontspannen de baan rondsturen en dan zie ik het resultaat wel.

Glimlach naar je probleem , dan laat het zich van de andere kant zien...