Overstap van L naar M dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Christine

Overstap van L naar M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:55

Hoe is jullie de overgang van L2 naar M1 dressuur bevallen?
Ik heb vandaga mijn L2 debuut gereden met 2 winst en een 1ste en 2e plaats. Ik vond het wel een stukje pittiger dan de L1 maar niet zo erg dat ik dacht dat ik het echt ging verknallen ofzo.

Nou zat ik eens naar wat M1 proeven te kijken maar dat is toch duidelijk een stap hoger dan de L2. Wanneer hebben jullie de overstap gemaakt? En willen ze in de M ook duidelijk meer verzameling zien? Waren je punten de eerste keren in de M ook minder of gewoon prima?

AEP

Re: Overstap van L naar M dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:00

Gefeliciteerd met je punten!
Ik heb zelf ook net de overstap van L1 naar L2 gemaakt en ik heb ervaren dat de juries in de L2 al meer verzameling/oprichting willen zien. Dit is in de L2 nog makkelijk af te vloeien omdat het tempo van de proef nog te behappen is, maar in de M1 wordt het pas echt rijden geblazen! *LOL*
De overgang van L2 naar M1 is voor mij niet zo groot omdat ik toch al op M niveau aan het trainen ben. Die L2 proef kan mijn merrie toch wel, dus train ik wat meer lastigere oefenening om haar lichamelijk en geestelijke een beetje uit te dagen Knipoog .
Mijn suggestie zou dus zijn, gewoon lekker door trainen en over wanneer je tevreden bent. Clown

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:05

Ja, ik moet natuurlijk nog 8 punten en in augustus hebben we wedstrijdstop ivm met vakantie en gewoon even lekker rustig aan doen Lachen
Thuis kunnen we alle oefeningen t/m het Z en de verzameling is ook niet echt een probleem. Maar die M proeven maken me toch een beetje zenuwachtig moet ik zeggen Clown Zoals jij idd zegt, alles wordt zo op elkaar gepropt!

Nouja eerst maar eens kijken hoe we de L2 doorgaan Lachen

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 21:49

hoi ,gefeliciteerd met jouw 1 en2 prijs. ik ben met 16 winspunten over gegaan naar de m1 .in het begin moet je erst even er achter komen wat de jury will zien maar da kom je er heel snel achter. veel succes

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:27

Ik heb pas ook de overgang naar de M1 gemaakt en dat was echt super. Had de eerste keer meteen 2 winst. Ik ben met L2 + 12 over gegaan. En ik heb tot nu toe steeds hogere punten gereden dan in de L2. Ik vind de M1 om eerlijk te zijn prettiger te rijden dan de L2. Voor mijn gevoel zit er juist wat meer rust en logica in de proeven.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:28

barreltjuh schreef:
Ik heb pas ook de overgang naar de M1 gemaakt en dat was echt super. Had de eerste keer meteen 2 winst. Ik ben met L2 + 12 over gegaan. En ik heb tot nu toe steeds hogere punten gereden dan in de L2. Ik vind de M1 om eerlijk te zijn prettiger te rijden dan de L2. Voor mijn gevoel zit er juist wat meer rust en logica in de proeven.

Ja ik denk dat ik ook met iets van 12 over wil gaan! Tegen die tijd maar even kijken hoe het gaat Lachen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:52

Met mijn vorige paard reed ik ook M1, maar dat is alweer een aardig tijdje geleden.
Met het paard wat ik nu rijd start ik L2 en hoop na de zomer de punten voor de M te hebben.
De overstap is niet zo ingewikkeld of moeilijk. Gewoon lekker rijden Knipoog

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:03

L2 naar M1 lijkt mij wel meevallen, van M1 naar M2 lijkt me lastig!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:33

Anouk_FM schreef:
L2 naar M1 lijkt mij wel meevallen, van M1 naar M2 lijkt me lastig!

Ja, daar wil ik nog helemaal niet over na denken Tong uitsteken

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:37

mijn overgang van de L2 naar M1 is ook al heel lang geleden, maar ik kan me herinneren dat het M1 veel beter ging als L2.. mijn pony vond wijken erg moeilijk en schouderbinnenwaarts kon hij heel goed.. dus voor mij was de keuze om over te gaan niet moeilijk. in het M zaten we meer op onze plek. Ook ik trainde toen al op Z niveau.. en zoals ik jou hoor praten, hoef je je niet druk te maken..

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:41

Een meid die ik ken heeft net de overstap van de L2 naar de M1 gemaakt met haar Fries. Eerst vielen de punten wel een beetje tegen, maar later krijg je wel door wat de jury wil zien, en dan komen de punten wel. Nou moet ik wel zeggen dat het met een Fries natuurlijk wel een stuk moeilijker is.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:45

Ik vond de overstap ook geen probleem, het ging zelf beter en elke keer winst hij werd toen 21 ( fries ) en vaak bij de eerste 3

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:46

Oke, bedankt voor de reactie's Ja

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:48

Uiteraard moet je paard in de M meer verzameling laten zien dan in de L, dat is zo'n beetje de rode draad achter de opbouw van de proeven...

Als je thuis werkt aan het meer gesloten en meer verzameld kunnen rijden van je paard, zullen de oefeningen die je moet laten zien in de M je niet zoveel moeite kosten.

In de M2 zit de moeilijkheidsgraad niet zozeer in de oefeningen die gevraagd worden, maar in de snelheid waarmee de overgangen elkaar opvolgen en de vele wendingen in de proef. Om die lijntjes goed door te rijden moet je paard een bepaalde mate van verzameling en gedragenheid kunnen laten zien.

De oefeningetjes zijn niet wat een proef moeilijk maakt en waar je de punten op scoort.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:04

Reed in het L2 altijd goede punten, bovenaan mee, gemiddeld 188 punten.
Heb toen na de kampioenschappen, 4e met 63,50%, besloten over te gaan naar het M1.
Eigenlijk iets te vroeg, had me er nog niet mee bezig gehouden. Heb een wedstrijd ingepland om even te kijken hoe het ging, wat er verwacht werd om daarna 1 maand wedstrijdrust te nemen en daarna weer M1 te starten.
1e wedstrijd kwam ik uit de ring met 174&175, wist nu hoe er gekeken werd en wat er nog verbeterd moest.
Na de maand wedstrijdrust weer een wedstrijd; 186 en 166 (ja die laatste proef ging niet helemaal geweldig).
Vervolgens heb ik nog 1,5 maand ongeveer rond de 175-185 gereden, daarna ging ik meer de hoogte in.
Aan het eind heb ik nog even een +/- 175 dipje gehad maar nu toch overgestapt naar het M2 welke me eigenlijk best wel goed bevalt ookal hangen de punten nog een beetje rond de 175.

ToosJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:47

Gefeliciteerd met je prijzen!
Heb vrijdag voor de eerste keer in de M1 gestart. Had 178 en 172 punten. Mijn pony verruimd nooit heel erg met middendraf, middengalop enz. en dat willen ze in de M1 toch echt wel zien. Nouja, daar moet ik dan maar op gaan trainen. Lachen

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 17:53

ToosJ schreef:
Gefeliciteerd met je prijzen!
Heb vrijdag voor de eerste keer in de M1 gestart. Had 178 en 172 punten. Mijn pony verruimd nooit heel erg met middendraf, middengalop enz. en dat willen ze in de M1 toch echt wel zien. Nouja, daar moet ik dan maar op gaan trainen. Lachen

Okee, maar toch hele nette punten gereden voor zo'n eerste keer Ja

Met jullie tips kan ik zeker wat Ja

Joyced

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:16

Die stap is niet zo groot, de eerste keer dat ik M1 starte had ik 187

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:17

Het is gewoon belangrijk goed beheerst te rijden, netjes afwerken.
Foutjes zien ze minder snel door de vingers.
X is ook echt X anders heb je vaak al een 5.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:52

Ik vond de overgang erg meevallen in de praktijk, het moeilijke zat meer in mijn koppie dan in dat van mijn paard.
Ben nu 2x M1 gestart (4 proeven) en ben overgegaan met L2 + 12. Mijn eerste M1 wedstrijd had ik de eerste proef 178 punten en een heel fijne proef gereden, de 2e proef ging behoorlijk mis door een flinke miscommunicatie (waarschijnlijk door een langere spoor en niet goed gedoseerde hulp raakte mijn paard wat in paniek en verknalden we 6 onderdelen achter elkaar) had ik die proef maar 155 punten.
Maar gisteren voor de tweede keer M1 gestart en met een nette 188 en 183 punten thuis gekomen.
Ik vind de M1 proeven logischer in elkaar zitten en fijner te rijden dan de L2 proeven eerlijk gezegd.

InHetZadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:33

De oefeningen vielen mij op zich wel mee, ik trainde min of meer op
M niveau toen ik aan het einde van de L2 zat Lachen
Het is alleen meer dat de jury strenger gaat beoordelen.
Ik werd zwaarder beoordeeld voor mijn middendraf, die mijn paardje nog
niet fantastisch beheersd...
Ook willen ze meer de nek als hoogste punt hebben en daar heb ik ook best moeite mee Bloos

De puntjes met 1e keer M1 vielen me ook wel mee, net een winstpunt
en daar was ik tevreden mee Lachen

Succes verder!

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:49

Zoals er al meer hebben gezegt is de overstap L2 - M1 echt niet zwaar. qua lijntjes e.d. is 't zelfs wat makkelijker/logischer. wijken gaat eruit en schouderbinnenwaarts komt erbij wat ik eerlijk gezegd alleen maar fijn vond! Verder wordt de beoordeling idd wel wat zwaarder. Maar al met al geen overstap waar je je druk om hoeft te maken!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:15

Elianna_ schreef:
Een meid die ik ken heeft net de overstap van de L2 naar de M1 gemaakt met haar Fries. Eerst vielen de punten wel een beetje tegen, maar later krijg je wel door wat de jury wil zien, en dan komen de punten wel. Nou moet ik wel zeggen dat het met een Fries natuurlijk wel een stuk moeilijker is.

Waarom moeilijker met Fries? Rijd ook een Fries (merrie), net 1e keer L2e gereden en gelijk winstpunt.
Maar is het echt zoveel moeilijker met een Fries dan? :o Vind ik wel een uitdaging dan.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:20

Precies MeFlower. Dat dacht ik ook waarom met een fries moeilijker. Ik start die van mij nu in de M2 maar ben ook steeds met nette punten thuisgekomen in de M1.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:25

Mijn resultaten zijn in de M1 nog wisselend.
Heb de L2 tot 30 punten uitgereden, 5e op de Brabantse geweest, 11e in de voorronde op de Nederlandse. Dus de L2 ging echt supermakkelijk.

Maar in de M1 wisselen mijn resultaten nogal. Nooit opmerkingen gehad wat betreft verzameling, maar het komt toch allemaal sneller na elkaar in de proef. En fouten worden harden afgestraft. En met dezelfde proef rij ik soms niet bij de prijzen en de andere keer sta ik 1. :?