Dazen en wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Dazen en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:55

Mijn paard kwam thuis plots hevig in protest tijdens een schouderbinnenwaarts. Me eerst sterk afvragend wat de plotse oorzaak was, hoefde ik maar mijn hoofd te draaien om de oorzaak te zien. Een daas die zich op haar kruis had genesteld en waar ze niet bij kon. Daas weggeveegd, paard terug braaf.

Dit deed me er terug aan denken dat ik hetzelfde wel eens heb meegemaakt op wedstrijd. Dan spuit je alles driedubbel in, heb je nog zo'n die-hard levensmoe rebels beest dat vlak voor je wilt wijken op de hals van je paard gaat zitten. Gevolg is dat je paard als een gek begint te schudden totdat jij de teugels maar even in een hand neemt en het dier een hersenschudding klopt(de daas, niet het paard). Op je protocol later staat dan ook een 3. Wat nog belachelijk hoog is, gezien je buiten een spelletje daasje-wegjagen weinig wijken hebt gezien.

Ik heb dan maar altijd geprobeerd zo goed en zo kwaad als het kan vervelende dazen weg te kloppen, aangezien mijn paard anders volledig in de staak ging. Ook dazen waarbij ze relatief rustig bij bleef probeerde ik desnoods met zweepje weg te vegen, mijn pennymood 'ach wat zielig ze wordt gestoken' kwam te veel naar boven.
Wat doen jullie als jullie in de ring zijn en je ziet een daas over ander lastig insect bij je paard? Altijd meppen? Kijken naar hoe je paard reageert? Laten zitten? En hoe kijkt de jury er tegenaan als het paard een steek laat vallen in een oefening omdat hij even de aandacht wil vestigen op een beestje?

verana

Re: Dazen en wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:23

Nou ik heb een paard die helemaal panisch wordt zodra die de daas maar in de buurt ziet Bloos
Dus ik zal ten alle tijden de daas moeten verwijderen anders wordt het een beetje gevaarlijk voor mezelf en anderen.

Nu moet ik zeggen dat er tot nu toe nog weinig last van heb gehad (even afkloppen) en hem ook nu al goed inspuit.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:51

Over het algemeen vind ik het op wedstrijd nog wel meevallen met het aantal dazen, puur omdat je daar met veel meer paarden aan het rijden bent Lachen De mijne kan er ook goed zat tegen, zeker als we geconcentreerd bezig zijn. Neemt niet weg dat als ik er onder de proef een zie zitten en ik er makkelijk bij kan ik gewoon de daas wegsla Lachen

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:23

Erg vervelend die dazen. Ik zou ze ook gewoon wegslaan.Lijkt me ook niet echt fijn zo'n steek van een daas.
Spuit ook altijd megaveel met vliegenspray. Al komen sommige dan nog.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:30

Mijn paard word er gelukkig niet zo heeel panisch op. Heb wel eens een hele proef met een daas op haar hals & kont gereden. Als ik da kans heb, sla ik hem wel weg. Als die geen last hb laat ik hem gewoon zitten

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:28

het probleem met die dazen is dat ze op de tempertuur afkomen van het paard, deze is hoger dan de temp buiten.
Is idd erg lastig als je paard er zo heftig op reageerd en je proef hierdoor de mist in gaat.

dandelyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:59

.
.
.

Een gitzwarte merrie begon het op wedstrijden te vervelen
ze kon het met al die dazen daar niet langer velen:
"is daar wel een dazenval? een echte LOER?
anders ga ik écht niet meer mee op concours
laat dan maar een ander daar voor ezeltje-prik gaan spelen"
.
.
.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:09

* denkt hard na*
op concoursen heb ik eigenlijk nog nooit last gehad van dazen? terwijl ik toch wel vaak buitenconcoursen meepik.
thuis zowiezo mep ik alles plat wat op haar schouder en hals zit, en zou dit in de ring ook doen
( in bv de stap of bij het stilstaan even gauw als het paard er echt last van heeft)
verder is de mijne godzijdank een nogal nuchter type, die maakt het weinig uit of ze gestoken wordt qua verschil in rijden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 05:56

Hmm... die van mij heeft toevallig afgelopen weekend nog een proef verprutst vanwege de vliegen/dazen. Hij liep niet anders dan te slaan met zijn hoofd, de hele proef door. En nee, daar wordt geen rekening mee gehouden door de jury.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:22

Mijn paard kan overal tegen, behalve dazen. Meteen is alle aandacht weg en ik voel dan ook direct dat het mis gaat. Daarom probeer ik de daas altijd weg te jagen voordat ik aan het volgende onderdeel begin. Dit betekent dus dat ik af en toe met 1 hand rij en de andere hand naar achteren zwaai Clown. De voorkant los ik meestal op met de teugels.
Het is dus ook al voorgekomen dat een onderdeel finaal de mist inging door de landing van zo'n ondier maar de straf is dodelijk Duivel en daarna pakt mijn paard het wel weer op.
Dus als ruiter ga ik voor de ontspanning en rust bij mijn paard en offer desnoods een oefening op Scheve mond

Als jury daarentegen, kan ik er geen rekening mee houden. Ik moet beoordelen wat ik zie en mag geen reden of verklaring zoeken. Dus hoeveel dazen ik ook rond een pony/paard zie zwermen, als het hoofd onrustig is, moet ik dit bestraffen. Ik weet nl niet 100% zeker dat die dazen de oorzaak zijn van het probleem.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:46

Mijn pony kijkt nergens van op, hij doet een keer z'n oortjes naar achter maar meer niet.. Daar heb ik dan toch weer geluk mee Tong uitsteken

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:07

Die van mij wordt ook helemaal kriegel.. Dus ja dan maar ff een daas aftikken. En heel veel antidaasspray gebruiken ook al worden ze daar niet mooier van. En in de les rij ik met een vliegennetje over het hoofdstel. Dan houdt ze haar hoofd wel rustig. Maar het is idd irritant.

orion92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:47

Mijn paard gaat er redelijk goed mee om. Hij gaat meestal wel schudden met z'n hoofd wanneer er een daas op z'n hals zit. Als ik dan even m'n teugel snel los laat en over z'n hals laat gaan, zit het weer goed. Meestal heb ik er tijdens het rijden geen tot weinig last van. Behalve bij het stappen, dan komen ze ineens overal vandaan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:40

Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. Ik men op wedstrijd en kan aan de bovenkant overal bij met m'n zweep. Dus even een kriebeltje over het beest en klaar. Benen en buik zijn mijn pony's erg handig in met een raar pasje tussendoor (ach, niet helemaal de bedoeling in een proef, maar dat is niet anders).

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:09

Ik heb altijd anti-daas op.. Ze komen nog wel in de buurt maar hij is er gelukkig niet bang voor, ze zitten niet op hem Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:42

Ik moet zeggen dat ik meestal alleen last van dazen heb in de stap, maar nooit last van gehad in de proef gelukkig.

Wel van een vlieg die bij zijn oren vloog, heb je de hele proef een paard dat met zijn oren schudt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:46

Nou ik vind ze vreselijk irritant,de paarden beginnen met hun hoofden te zwaaien en staarten te zwiepen.Maarja het hoort erbij,goed inspuiten en soms nog een keer als ze erg zweten.

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:37

Bah Dazen zijn echt zo vervelend. Ik sla ze meteen dood als ik ze zie. Tong uitsteken