Mijn paard kwam thuis plots hevig in protest tijdens een schouderbinnenwaarts. Me eerst sterk afvragend wat de plotse oorzaak was, hoefde ik maar mijn hoofd te draaien om de oorzaak te zien. Een daas die zich op haar kruis had genesteld en waar ze niet bij kon. Daas weggeveegd, paard terug braaf.
Dit deed me er terug aan denken dat ik hetzelfde wel eens heb meegemaakt op wedstrijd. Dan spuit je alles driedubbel in, heb je nog zo'n die-hard levensmoe rebels beest dat vlak voor je wilt wijken op de hals van je paard gaat zitten. Gevolg is dat je paard als een gek begint te schudden totdat jij de teugels maar even in een hand neemt en het dier een hersenschudding klopt(de daas, niet het paard). Op je protocol later staat dan ook een 3. Wat nog belachelijk hoog is, gezien je buiten een spelletje daasje-wegjagen weinig wijken hebt gezien.
Ik heb dan maar altijd geprobeerd zo goed en zo kwaad als het kan vervelende dazen weg te kloppen, aangezien mijn paard anders volledig in de staak ging. Ook dazen waarbij ze relatief rustig bij bleef probeerde ik desnoods met zweepje weg te vegen, mijn pennymood 'ach wat zielig ze wordt gestoken' kwam te veel naar boven.
Wat doen jullie als jullie in de ring zijn en je ziet een daas over ander lastig insect bij je paard? Altijd meppen? Kijken naar hoe je paard reageert? Laten zitten? En hoe kijkt de jury er tegenaan als het paard een steek laat vallen in een oefening omdat hij even de aandacht wil vestigen op een beestje?