Proef voorlezen d.m.v. headsetje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Proef voorlezen d.m.v. headsetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 17:16

Hoi
Omdat ik nogal vaak last heb van miscommunicatie met mijn voorlezer, doordat ik deze niet kan verstaan vroeg ik me af of het is toegestaan om een proef in een "speaker" voor te lezen en dat de ruiter dan een oortje in heeft.
Ik heb wel is gehoord dat dit mag, maar anderen zeggen dat het juist niet mag. Dat niet kunnen verstaan is voornamelijk bij buitenwedstrijden het geval, omdat er dan 1000 en 1 andere dingen te horen zijn en ik bijzonder snel ben afgeleid. Bovendien vind ik het zelf erg storend om in mijn concentratie met mijn pony goed op te letten wat mijn voorlezer zegt.
Oja mijn proef uit m'n hoofd leren doe ik al, maar ik durf geen proef uit mijn hoofd te rijden.
Groetjes Marijke

_10_

Re: Proef voorlezen d.m.v. headsetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:21

Het mag dus idd niet, tenzij je despensatie hebt gekregen van de knhs, maar die krijg je echt niet zomaar.
Beste zou dus zijn de proef uit het hoofd te leren en dan toch iemand laten voorlezen, als je de proef dan zelf ook kent kan het haast niet fout gaan als je het eens wat minder verstaat.
Vaak zijn vlagen al genoeg om zelf te weten wat je moet doen.
Suc-6 Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:25

Het mag in de ring idd niet. Ook niet bij springen.
Probeer toch wat meer te oefenen zodat je hem toch uit je hoofd kent, als je dan je voorlezer niet kunt verstaan weet je toch wat je moet doen. Dan is de voorlezer alleen maar voor het geval dat Knipoog
Dus gewoon de proef vaak rijden thuis Knipoog
En dan in gedachten nog eens de proef narijden en gewoon proberen op wedstrijd, zal je vast lukken als je goed hebt geoefend Knipoog

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:57

Misschien toch maar eens proberen uit je hoofd te rijden. Kun je thuis al een keer oefenen, als het daar lukt zal het op wedstrijd ook wel lukken. Valt echt reuze mee! Ikzelf heb altijd dat als er een voorlezer staat ik echt niet meer nadenk wat ik moet doen, ga blindelings op de voorlezer af. Rijd nu uit mijn hoofd en vind dat echt veel fijner Lachen

djoeke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:23

het mag officieel niet probeer het gewoon uit je hoofd te doen

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:26

Nee, mag idd. niet. Idd. de proef uit je hoofd leren of een andere lezer zoeker met een hardere stem!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:38

Alleen met losrijden mag een oortje, in de ring dus niet.
Anders zou de voorlezer je kunnen wijzen op wat je fout doet
tijdens de proef, en dit zou niet eerlijk zijn tegenover de andere
deelnemers Knipoog

Toch zou ik proberen een proef zoveel mogelijk uit je hoofd te
leren, en dan toch iemand anders te laten voorlezen. Als je die
dan niet kunt verstaan, kun je toch je proef rijden zonder
problemen. Lachen

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:31

Het mag niet, maar je kan je niet met een megafoon (ik zou niet weten of het mag) laten spreken?
Of een voorlezen met een hardere stem nemen!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:27

Idd, het mag niet. Dan zou ik mijn intructrice meenemen, en mij dan bijv allemaal tips laten geven via mijn oortje. Dat mag dus niet. Knipoog

elfj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:25

zoals gezegt is dit niet toegestaan, je kunt alleen dispensatie aanvragen bij de KNHS om het wel te mogen, maar dan moet je een medische verklaring hebben van de arts dat je slechthorend bent.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:38

elfj schreef:
zoals gezegt is dit niet toegestaan, je kunt alleen dispensatie aanvragen bij de KNHS om het wel te mogen, maar dan moet je een medische verklaring hebben van de arts dat je slechthorend bent.

En zelfs dat is niet genoeg. Ik heb dispensatie aangevraagd met een medische verklaring dat ik rechts vrijwel geheel doof ben en links erg slechthorend ben. Volgens de KNHS ben ik niet slechthorend genoeg voor dispensatie Verward Hamer .

Ik rij mijn proeven maar uit mijn hoofd, gaat prima Knipoog.

xNickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:15

Het zou wel handig zijn ja!, dan richt je je misschien meer op je 'rit'..

xX

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:32

Volgens mij mag het niet.
Zijn bang denk ik dat je helpt bijv zit op verkeerde been enzevoort.
Denk dat je het moet aanvragen.
Aanvragen bij de knhs.
Maar denk dat je daar voor slechthorend moet voor zijn

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:46

scoobydoe schreef:
Volgens mij mag het niet.
Zijn bang denk ik dat je helpt bijv zit op verkeerde been enzevoort.
Denk dat je het moet aanvragen.
Aanvragen bij de knhs.
Maar denk dat je daar voor slechthorend moet voor zijn

Er wordt dus echt weleens misbruik van gemaakt dus met recht dat het niet zomaar mag.
Als ik iemand in de ring heb die start met headset laat ik de voorlezer naast de jurywagen staan zodat ik kan horen wat er gezegd wordt.
Heb weleens iemand gehad die boos werd want ze wilde bij de E staan, jammer maar helaas, dat wil ik niet hebben.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 12:48

@10 dat doe ik dus ook, sinds de ervaring van Ilona die het voor zich zag gebeuren tijdens een wedstrijd waar ze als toeschouwer was.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:03

Wij vragen het tegenwoordig zelf aan de jury of ze willen dat manlief bij het juryhok/wagen gaat staan die enkele keer dat ik met een headset start. Een paar weken terug ging ik voor het eerst in 2 maanden weer starten en heb ik aan de betreffende juryleden gevraagd of ze het een probleem vonden als ik met headset zou starten. Ik had het erg druk gehad de week ervoor en kreeg de proef gewoon niet in mijn koppie, op die wedstrijd lagen er twee ringen naast elkaar en stond er erg veel wind dan is het voor mij geen doen om naar een voorlezer te luisteren. Het was geen probleem en hij mocht gaan staan waar hij wilde Lachen.

Afgelopen weekend heb ik mijn proeven weer gewoon uit mijn hoofd gereden, bevalt toch beter. Ik weet wat er gaat komen, ik hoef niet bang te zijn dat ik het niet goed versta en als ik een fout maak in de proef krijg ik -2. Jammer dan, als ik de voorlezer niet versta kan ik ook verkeerd rijden….

Het is fijn dat de proeven nu om de 3 maanden wisselen, de komende tijd hoef ik alleen de proeven maar even te herhalen voor mezelf.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:08

Ziolette schreef:
Afgelopen weekend heb ik mijn proeven weer gewoon uit mijn hoofd gereden, bevalt toch beter. Ik weet wat er gaat komen, ik hoef niet bang te zijn dat ik het niet goed versta en als ik een fout maak in de proef krijg ik -2. Jammer dan, als ik de voorlezer niet versta kan ik ook verkeerd rijden….

Het 'enge' lijkt me alleen dat als je fout zal rijden je wellicht de proef in je hoofd ook 'kwijt' bent...
Vind het dus wel knap hoor Ja
Maar zoals je al zegt scheelt het wel dat je tegenwoordig langer dezelfde proeven kan rijden.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:41

Het lijkt me wel heel handig, want ik versta mijn voorlezer soms echt niet..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 14:49

Beste oplossing vind ik toch echt:

Uit het hoofd doen!

Na lang twijfelen en onzeker zijn heb ik toch de moed verzameld om een tijdje terug het uit mijn hoofd te doen.
Ik wil nooit meer anders! Heb veel meer rust, ben veel meer geconcentreerd, dit geld ook voor me paard, geen gezeur meer met het niet kunnen horen, enz. Ga ik fout? Dan ligt de verantwoording bij mij.
Moet zeggen dat ik nog nooit verkeerd gereden ben in de paar maanden dat ik het nu uit mijn hoofd doe.

Ook merk ik aan mijn punten dat ik beter rijd als ik het uit mijn hoofd doe (heb nu de M2 afgesloten met 206punten en een super gaaf commentaar van de jury waarbij ik een brok in me keel kreeg!)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:18

ik heb ook regelmatig miscommunicatie met mijn voorlezer en daardoor ook regelmatig -2 gekregen omdat ik de letters niet meer kan verstaan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:43

lotjj92 schreef:
ik heb ook regelmatig miscommunicatie met mijn voorlezer en daardoor ook regelmatig -2 gekregen omdat ik de letters niet meer kan verstaan.

Dat kan je oplossen door voor te laten lezen volgens bijvoorbeeld het NATO-alfabet. Omdat ik slechthorend ben, leest mijn man als ik al met headset start voor volgens dit alfabet. Ik hoor namelijk ook vaak het verschil tussen letters niet.

Je krijgt dan:

A = Alfa
F = Foxtrot
B = Bravo
M = Mike
C = Charlie
H = Hotel
E = Echo
K = Kilo
D = Delta
X = X-ray
G = Golf

Het is voor de voorlezer ws even wennen, maar voor jou als ruiter/amazone een stuk makkelijker Knipoog.

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:47

Hoi

er is iets nieuws, dat had ik gelezen is de paard en sport. het is een soort mp3 speler en die leest de proef voor, zodat je nooit meer een voorlezer nodig hebt. Moet je maar even na vragen bij de KNHS meer weet is er ook niet van.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:01

chaatje16 schreef:
Hoi

er is iets nieuws, dat had ik gelezen is de paard en sport. het is een soort mp3 speler en die leest de proef voor, zodat je nooit meer een voorlezer nodig hebt. Moet je maar even na vragen bij de KNHS meer weet is er ook niet van.

gaat zo'n proef dan niet veel te snel?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:02

Ziolette schreef:
lotjj92 schreef:

Dat kan je oplossen door voor te laten lezen volgens bijvoorbeeld het NATO-alfabet. Omdat ik slechthorend ben, leest mijn man als ik al met headset start voor volgens dit alfabet. Ik hoor namelijk ook vaak het verschil tussen letters niet.

Je krijgt dan:

A = Alfa
F = Foxtrot
B = Bravo
M = Mike
C = Charlie
H = Hotel
E = Echo
K = Kilo
D = Delta
X = X-ray
G = Golf

Het is voor de voorlezer ws even wennen, maar voor jou als ruiter/amazone een stuk makkelijker Knipoog.

dat is een goed idee! het is vaak de K en de F dan hoor ik het verschil niet meer

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 22:59

weet ik niet daarom moest je hem van te voren wel proberen zijden ze.