Hengstenvlecht & sokken bij groninger not done op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fliam

Hengstenvlecht & sokken bij groninger not done op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:23

N.a.v. een quote in een van mijn topics:

Citaat:
Mag ik vragen waarom je een hengstenvlecht hebt en lange sokken? Volgens de reglementen wordt dit door veel jury's niet gewaardeerd, behalve als het bij het type paard hoort dat lang behang hoort te hebben, zoals fries, haflinger etc. De groninger daarintegen dient netjes geknipt en geknot te worden, zo ook met de keuringen.

Terwijl een andere bokker benoemd dat dit niet zo is.

Ik ben in de war Verward Mijn paard is een rastypische groninger waarbij zwaar veel manen en redelijk wat behang voorkomt.

Wat vinden jullie? Krijg ik idd minder punten voor de verzorging als mijn paard een hengstenvlecht en sokken heeft? Terwijl dit dan eigenlijk wel bij het type paard hoort?

Waikiki

Re: Hengstenvlecht & sokken bij groninger not done op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:27

Mijn quote uit het topic: Haha!

Citaat:
Artikel 119 - De verzorging van het geheel

Conditie en toilettering paard/pony
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van
hoefijzers is voor de beoordeling niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden gegeven in voorkeursvolgorde.
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het mee vlechten van gekleurde linten wordt voor dressuurwedstrijden minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’of ‘bijgeschoren’.
De onderkant van de staart:
a. recht afknipt. De lengte in ‘gedragen’ toestand reikt tenminste een handbreedte
onder de spronggewrichten.
b. gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder (a).

Ik zie dus ook nergens staan dat dit paard geknipt moet zijn en knotten moet hebben!
Al scheer je ze af, zelfs dát mag Knipoog

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 15:29

Ja idd. Maar over sokken staat niets vermeld toch?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 15:31

Over sokken kom ik niks tegen in het reglement! Het mag gewoon wel, misschien dat een enkele jury het wat minder vind, maar ik vind het bij Flint juist heel erg leuk staan.
Ik heb vaak moeten schrijven, en zag genoeg KWPN'ers voorbij komen met sokken, en die kregen echt geen punt aftrek! Sterker nog, de jury zag het nog niet eens is Clown

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:45

Hier is de beste site waarvoor je ermee terecht kan: www.hetgroningerpaard.nl
En hier is een bijlage daty er bij stond, over keuringsoutfits: do's & Don'ts:
[url]http://www.hetgroningerpaard.nl/upload_bestanden/pdf/1_64_Microsoft%20Word%20-%20keuringsoutfit,%20site[1].pdf[/url]

er staat va=n alles in, gewoon eigenlijks heel die site doorzoeken;) Ik ben dol op Groningers, en als eerste paard wil ik dolgraag een groninger! Ik heb me er al heel erg in verdiept, er staan trouwens ook dingen in over kleurvererving etc. Maar daarvoor moet je even kijken onde het kopje verenigingsblad. Het is echt heel leuk en leerzaam.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 18:11

Natuurlijk ben je niet verplicht om de sokken van je paard af te scheren of te knippen. En de hengstenvlecht die je gemaakt hebt, vind ik ook erg mooi. Als jury zijnde kom ik ook vaak half uitgezakte hengstenvlechten tegen die dus niet plat tegen de manenkam zijn gevlochten.
Als jij zo bij mij in de ring zou komen, mét strakke hengstenvlecht en schone witte sokken van je paard, krijg je van mij een dikke 8.
Ik vind trouwens dat je een erg mooi paard hebt! Ik had even in je topic gekeken, maar je zou zeker KNHS moeten gaan starten met dat dier!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 18:30

Storm76 schreef:
Natuurlijk ben je niet verplicht om de sokken van je paard af te scheren of te knippen. En de hengstenvlecht die je gemaakt hebt, vind ik ook erg mooi. Als jury zijnde kom ik ook vaak half uitgezakte hengstenvlechten tegen die dus niet plat tegen de manenkam zijn gevlochten.
Als jij zo bij mij in de ring zou komen, mét strakke hengstenvlecht en schone witte sokken van je paard, krijg je van mij een dikke 8.
Ik vind trouwens dat je een erg mooi paard hebt! Ik had even in je topic gekeken, maar je zou zeker KNHS moeten gaan starten met dat dier!

Dank je wel!!!!
Ik heb 16 juli mijn eerste officiele wedstrijd Haha!

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:00

Zoals ik al in je andere topic zei, ik heb altijd een 7 of een 8 gehaald met Flinstone toen hij nog 'lang harig' was en dus sokken en een hengstenvlecht had op wedstrijd! Tong uitsteken Vond het toen eigenlijk ook wel makkelijk, 1 min vlechten en je bent klaar Clown Eigenlijk kom je er dan wel een beetje makkelijk vanaf, nu ben ik telkens een half uur kwijt aan mijn knotten... maarja vind het eigenlijk ook wel leuk om te doen! Lachen

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:26

Sniesjuhh schreef:
Zoals ik al in je andere topic zei, ik heb altijd een 7 of een 8 gehaald met Flinstone toen hij nog 'lang harig' was en dus sokken en een hengstenvlecht had op wedstrijd! Tong uitsteken Vond het toen eigenlijk ook wel makkelijk, 1 min vlechten en je bent klaar Clown Eigenlijk kom je er dan wel een beetje makkelijk vanaf, nu ben ik telkens een half uur kwijt aan mijn knotten... maarja vind het eigenlijk ook wel leuk om te doen! Lachen

En heb je nu dezelfde punten voor je verzorging?
Vind lange manen veel mooier bij Flint staan, anders krijgt hij zo'n babyhoofd...

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 00:21

mijn zusje rijd met een welsh pony ook met een hengstenvlecht, omdat hij ook langere manen heeft, en ze heeft nog nooit een 6 gehad voor de verzorging, altijd een 7 of 8

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:17

zammetje schreef:
Sniesjuhh schreef:

En heb je nu dezelfde punten voor je verzorging?
Vind lange manen veel mooier bij Flint staan, anders krijgt hij zo'n babyhoofd...

Ja, maar moet je maar snel over gaan daar de M... daar krijg je geen punten meer voor de verzorging Knipoog

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 17:32

Sniesjuhh schreef:
Ja, maar moet je maar snel over gaan daar de M... daar krijg je geen punten meer voor de verzorging Knipoog

Doen we even Knipoog hahaha Haha!

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:43

Ik moet wel lachen om dit topic Pling
Wij fokken zelf groningers en wij rijden ook dressuur met ze op het ogenblik 4 hengsten in de Z1.
Maar wat ik al jaren raar vind is dat groningers klassiek zijn dus zogezegd barok maar als je op een barokke wedstrijd wilt mee starten mag dit niet.
Daarom snap ik ook niet waarom je niet met een hengstenvlecht zou mogen rijden.
Wij doen ze voor de zekerheid maar met gewone vlechten en de sokken worden erafgeknipt ook al rijden we in de Z waar je geen punten voor de verzorging krijgt maar toch dressuur is een jury sport en je weet nooit welke je voor je krijgt dus gewoon maar vlechten en sokken knippen dan krijg jij als ik je foto's zo zie genoeg punten Haha!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:14

@ tellom: gaaf dat je groningers fokt!
Ben nu twee officiele wedstrijden verder waarbij ik 2 x een 7 en 2 x een 8 heb gescoord voor de verzorging, dus dat valt mij zeker mee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:30

Oud topic.