Paard schiet in stress tijdens wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Paard schiet in stress tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:28

Mijn paard gaat in de stress, en niet zo'n klein beetje, hij sluit zich volledig af en geen hulp komt meer door. Logischerwijs leidt dat ertoe dat je vreselijk in moet komen met been om nog iets voor elkaar te krijgen en dat is dus geen doen....niet in het M2 in ieder geval. Hij heeft het nooit gedaan, pas nu in de M2. Deels ben ik er zelf schuldig aan want op een gegeven moment raakte ik wat gefrustreerd omdat ik elke keer hoog in de 170 reed maar net geen winst.

Vorig jaar is het een keer echt goed fout gegaan tijdens een groot concours en dat leverde me ook verlies op. Toen heb ik geprobeerd om erdoorheen te rijden maar dat is klaarblijkelijk niet gelukt. Denk ook niet dat dat de oplossing is. Hierna heb ik driekwart jaar niet gestart en in maart/april heb ik er weer een paar gereden. Soms heel goed, prijs met 192 punten maar het merendeel weer in de 170. Stress heb ik er zelf niet meer van. Groet nu af als het niet goed genoeg gaat, want ik wil dat stresserige eruit hebben. Paard is heeeeel groot maar heeft een miniscuul klein hartje, twee tikjes met de zweep en de stress slaat toe.

In het rijden zelf zoek ik t stressen soms een beetje op door m iets bij te tikken en daarna de ontspanning weer op te zoeken, dit gaat best goed! Hij heeft wat lijfelijke last gehad, waarschijnlijk afkomstig van het zadel. Dit is opgelost en ik kan met het rijden goed merken dat ie meer ruimte tot bewegen heeft.

Afgelopen zondag heb ik na 2 maanden niet starten weer een wedstrijd geprobeerd en met losrijden liep hij best lekker, totdat ik tot twee keer toe vol op de rem moest omdat een ander niet keek en ik voelde m verstarren. Nog geprobeerd m even lekker te laten galopperen maar ik moest al snel de ring in. En met het binnenkomen dacht ik het al te voelen maar goed ik m beloond met halthouden, zachtjes gepraat tegen m maar na vier onderdelen dacht ik: Geen goed plan en ik heb afgegroet en de jury uitgelegd waarom.

Ik sta open voor alle soorten tips en tricks om hiermee om te gaan. Deels zal het ook echt aan mij liggen, ik heb dit niveau ook nooit eerder gereden, hij ook niet en we moeten dit samen gaan doen. Hij heeft er blijkbaar niet genoeg vertrouwen in en ik wil heel graag dat vertrouwen aan hem geven maar hoe?

Judje

Re: Paard schiet in stress tijdens wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:53

Je hebt misschien geen bewuste spanning meer, maar misschien probeer je (on)bewust gewoon beter je best te doen op de wedstrijd, waardoor je dus strenger bent dan normaal. Dat kan al genoeg zijn voor de stress van je paardje.
Aangezien je zegt dat het pas van de laatste tijd is denk ik toch dat je de stress bij jezelf moet zoeken.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:56

Snap ik maar afgelopen zondag weet ik gewoon echt 100% zeker dat ik geen stress heb en de laatste keer dat ik ergens in april op pad geweest ben, had ik ook echt geen stress. Dit speelt al even en de bach druppels heb ik ook al geprobeerd maar geeft weinig effect.

Hij heeft zaterdag met een onderlinge meegedaan met iemand van stal, en dan doet ie t dus ook, geloof nooit dat die stress had maar ik zie hem hetzelfde gedrag vertonen.....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:07

Hmm, dat is vervelend.
Maar, rij je dan wel hetzelfde als thuis?
Misschien wordt je paard onzeker, omdat je preciezer en beter wilt rijden dan thuis en uit zich dat in stress.

una_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:16

Mijn paard is ook nogal druk. Toen ik met haar op een proefwedstrijd was heb ik haar calmitan gegeven. Hier was ze lekker rustig van en ze komt wel gewoon vooruit!

Hier een stukje van de http://www.paardendrogist.nl:

Calmitan Pasta voor orale toediening Voor opgewonden en gestresste paarden en voor de toename van de concentratie en de bereidheid om te presteren Aanvullend diervoeder voor paarden ter compensering van tekorten aan vitaminen Algemeen: Calmitan voor orale toediening bevat een uitgelezen combinatie van magnesium, L-tryptophaan, vitaminen van het B-complex en Vitamine A, E en C. Een onvoldoende aanvoer (van voedingsmiddelen) kan gedurende intensieve oefening van paarden leiden tot rusteloosheid en nervositeit. Dit kan leiden tot een verandering van gedrag en een gebrek aan prestaties. De toediening van Calmitan bevordert de bereidheid om te presteren en verhoogt de veerkracht van het paard.

Het werkte voor mij echt heel goed. Suc6 ermee!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 19:58

Kan t verhaal nog vervelender maken, nu vanavond was dus diezelfde stress van gisteren nog steeds aanwezig...heb op alle mogelijke manieren getracht een stukje normaal te kunnen rijden maar dat lukt dus niet. Overdreven reacties of helemaal geen reacties. Blokkeren terwijl ik echt geen ingewikkelde dingen vroeg....daarna nog geprobeerd aan de longeerlijn te laten ontspannen maar kreeg nou niet de indruk dat dat een succes was.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:31

Oh, dat is helemaal lastig.
Kan het niet zijn dat je paard zich verstapt heeft of ergens anders een pijntje heeft gekregen, waardoor hij niet kan ontspannen?

Bleef het paard voorwaarts? Was het veel aan het zwaaien met de staart of aan het bokken? Kon het paard zich nog buigen in de lengte links en rechtsom? Was het lang en laag te rijden?

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:28

Nou, aangezien je paard bij het losrijden wel lekker reed, ligt het mischien eraan dat je (mischien) anders rijd bij het losrijden dan in de ring, of mischien dat jij juist in de ring onbewust zenuwachtiger bent, dat voelen paarden ook...
Mijn tip is denk ik, gewoon blijven oefenen, en mischien ook even kijken of je eerst met een paar anderen kan rijden, en dan na even de bak uit gaat, en alleen rijd voor wat mensen, ik weet niet of het helpt, maar mischien kan je dan zien of je paard het dan ook heeft..

Of gewoon proberen nog wat langer inrijden, en dan de wedstrijd rijden. Vork

Veel succes Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:35

Ik herken dit probleem wel deels,al doet de mijne het ook nog om zicht te ontrekken.Sluit zich ook af met in het ergste geval staken tot gevolg.Was vooral van de winter,want toen schoot ie in de stress als ie ineens alleen in een binnenbak was.Ik rijd dit paard nu heel bewust niet te lang/te kort los,en als ik ook maar iets het gevoel heb dat hij wat gespannen word dan ga ik weer lichtrijden en voorwaarts/neerwaarts rijden.Overigens rijd ik gewoon door als hij dit doet,want ik wil het kunnen oplossen in de proef anders kom ik nergens meer.Hij begon dit ook pas te doen in de M1.

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:28

dat is heel erg vervelend.
ikweet verder ook niet zo goed wat je er aan kan doen.
je meot zelf in iedergeval wel ontspannen blijven, enik snap heel goed dat dat ook niet altijd lukt omdat je paard dan heel gestresst wordt en dan ga je denken, oó straks gaat het helemaal mis bijde proef enzo.
maar je moet zelf in iedergeval proberen ontspannen te blijven. Tong uitsteken
verder weet ik ook niet goed wat je er aan kan doen .