L1/L2 doorzitten of lichtrijden in middendraf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

L1/L2 doorzitten of lichtrijden in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:29

Oke, ik zit al een tijdje te twijfelen wat ik zal doen en wat mag.
Vita en ik rijden nu L1+5 en tja het is en blijft een fjord dus een echt mooie middendraf lukt nog niet echt, maar we oefenen vrolijk verder.
Nou gaan het de laatste tijd veel beter en vooral tijdens het doorzitten loopt ze met veel meer impuls. Dus ook tijdens de middendraf. Dan lijkt het ook veel meer op verruimen i.p.v. kop omhoog en wegrennen Nagelbijten / Gniffelen

Nou hebben al een paar mensen gezegt van: ''dan ga je toch lekker doorzitten'' Ja, maar krijg je dan geen aftrek?

Ik ben blij dat ik over een tijdje over kan naar de L2 zodat ik het hele proefje kan doorzitten, moet je bij de middendraf lichtrijden Clown Is het erg als ik daar gewoon door blijf zitten?

Dus nu nog in de L1, keuze: of mooiere middendraf en aftrek riskeren voor doorzitten of lichtrijden en standaard een 5 krijgen?
Wat zouden jullie doen?

Simone

MaanNaam

Re: L1/L2 doorzitten of lichtrijden in middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:35

haha ik heb in de L2 het zelfde probleem Haha!
ik heb de laatste keren doorgezeten en mr gehoopt dat de jury niks zag Vork (ze zagen het ook niet Bloos )
tja je moet zelf kijken wat je belangrijker vind of een betere middendraf mr met aftrek (krijg je er eigenlijk aftrek voor of hoe zit dat/??) of een mindere middendraf Knipoog

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:36

er wordt gevraagd lichtrijden, dus ik zal gewoon gaan lichtrijden.
Ze kunnen je een punt eraf trekken als je gaat doorzitten, maar het is natuurlijk je eigen keus.

Heb ook een paard ( weet je zelf ook Haha!) die niet zo'n beste middendraf heeft/had. Maarja dan pech en dan t/m L1 maar een 4 of 5 erop. Met doorzitten ging het bij mij later ook beter.
maar heb altijd zo gereden hoe de proeven gevraagd werden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:37

een oplettende jury geeft een -2, je doet immers iets wat niet bij je proef hoort.

maar inderdaad, sommige jury's zien het niet.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:39

ik zit ook met hetzelfde bij mijn fjord, doet het ook mooier als ik blijf doorzitten, heb het in de proef(L1) ook een paar keer gedaan, heb 1 keer gehda dat ze het zagen, stond alleen bij, voortaan lichtrijden.. had toen wel een 7..

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:40

dus min 2 als je toch gaat lichtrijden
tja dan moet je kijken hoe je gunstiger uit bent toch Tong uitsteken ???
ik kan me eigelijk best wel voorstellen dat ze over het hoofd zien of je nou lichtrijdt of niet...

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:43

bedankt mensen! Lachen
Ik denk dat als ik een keer een slechte proef rijd, dat je halverwege denkt 'dit wordt em niet', Dat ik dan gewoon eens ga proberen of het wordt opgemerkt en wat ik er dan op krijg Lachen

en dan idd eens kijken wanneer je gunstiger uit bent Ja

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:49

Naja succes..? Misschien een tip om je paard beter de middendraf te laten lopen. (de mijne deed het eerst ook niet en nu ken die strekken joh:D) Draven tot bijna stap en zorg dat zijn achter hand sterk wordt. Hij moet namelijk van achter naar voren lopen. Als hij sterker op het achterbeen wordt/is gaat het streken ook beter. Succes

dirma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:53

Ik rijd ook op een fjord, ben net L2 gestart, mar had idd t zelfde probleem. gewoon veel oefenen, maar heel veel jury's zien het inderdaad niet!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:37

heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, maar dan meer dat het paard erg goede gangen had maar nog moeite met balans.. zodra ik dus begon met lichtrijden verloor hij veel balans en dat zag je goed aan de punten. ik ben wel blijven lichtrijden, maar meer omdat ik idd bang was voor punten aftrek.. ik volg dit topic dus ff

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:41

Annekeee schreef:
Naja succes..? Misschien een tip om je paard beter de middendraf te laten lopen. (de mijne deed het eerst ook niet en nu ken die strekken joh:D) Draven tot bijna stap en zorg dat zijn achter hand sterk wordt. Hij moet namelijk van achter naar voren lopen. Als hij sterker op het achterbeen wordt/is gaat het streken ook beter. Succes

offcourse, daar zijn we natuurlijk ook heel hard mee bezig Knipoog
(staat ook in de openingspost dacht ik?)

bea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:42

Volgens mij mogen ze maar -1 punt geven, zie regelment KNHS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:45

Staat mij ook vaag iets voor bij bea...

Maar of 't nu -1 of -2 is:

Als je middendraf met lichtrijden een 5'je waard is, maar je middendraf met doorzitten een 7 (of een 6 wanneer t inderdaad -1 is) zou ik lekker gaan doorzitten.

Met doorzitten is dat 7-2=5 of 6-1=5 of wie weet zelfs 7-1=6, met lichtrijden een 5je of een 6je, dan wist ik 't wel.

Ziet de jury het, kom je op hetzelfde uit als met lichtrijden maar heb je wel een nette middendraf laten zien, ziet de jury het niet, heb je mooi 2 punten extra.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:46

bea_ schreef:

-1 wordt niet gegeven, staat ook niet in het reglement!
Wel kan er een punt worden afgetrokken, dus als je normaal een 6 zou krijgen wordt het een 5.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:26

Op het verkeerde been lichtrijden is een punt aftrek per onderdeel dat je verkeert zit.

Lichtrijden daar waar doorzitten wordt gevraagd of andersom is volgens mij fout in het programma dus -2, -4 uitsluiting.
Ik heb het nog niet meegemaakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 05:49

LiSSy schreef:
een oplettende jury geeft een -2, je doet immers iets wat niet bij je proef hoort.

even de regels nakijken (en idem voor de rest) , want dit klopt niet. Doorzitten ipv lichtrijden is -1 en dat wordt direct in het punt verwerkt. Als je dus eigenlijk een 7 zou krijgen, wordt het een 6.

Mijn ervaring is dat de juryleden het zelden zien, ik zou dus gewoon gaan doorzitten Knipoog

artikel 137 - beoordeling, disciplinereglement dressuur schreef:
9. Aftrekpunten
a. Het lichtrijden, waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de betreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 05:54

oeps, maar goed dat ik het dan nog nooit meegemeaakt hebt. Had ik het toch mooi verkeerd gedaan.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 06:36

oke bedankt! Ja
Ik had de regelementen ook al helemaal doorgelezen maar niet gevonden Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:16

het staat volgens mij ook gewoon in het dressuurboekje Verward

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:28

Pagina 38 onderaan:
Lichtrijden waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de betreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor op het verkeerde been lichtrijden.
Het zou dus kunnen dat een jury het niet ziet, of door de vingers ziet, dan kost het je geen punt. Anders 1 punt, maar misschien zet niet elke jury dat er ook bij. Dus dan heb je bijv een 5 waar je anders een 6 had gehad maar dan weet je niet of dat door het doorzitten komt.
Als je denkt dat je middendraf 2 punten beter is, dan kan je blijven doorzitten want dan heb je uiteindelijk 1 punt meer dan je had gehad als je was blijven lichtrijden en je middendraf slechter was geweest.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 07:29

Oh, sorry ik had een berichtje over het hoofd gezien!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:34

Lielle schreef:
LiSSy schreef:

even de regels nakijken (en idem voor de rest) , want dit klopt niet. Doorzitten ipv lichtrijden is -1 en dat wordt direct in het punt verwerkt. Als je dus eigenlijk een 7 zou krijgen, wordt het een 6.

Mijn ervaring is dat de juryleden het zelden zien, ik zou dus gewoon gaan doorzitten Knipoog

artikel 137 - beoordeling, disciplinereglement dressuur schreef:
9. Aftrekpunten
a. Het lichtrijden, waar doorzitten wordt gevraagd en omgekeerd, wordt altijd bestraft en wel door het cijfer van de betreffende drafreprise van de proef met 1 punt te verminderen. Hetzelfde geldt voor het “op het verkeerde been” lichtrijden.

Dat is toch wat ik zeg Verward
Alleen -1 bestaat dus niet, als je het zo neerzet denkt 'men' dat je bijv. een 7 -1 krijgt, klopt dus niet want -1 wordt nooit gegeven Knipoog

_10_ schreef:
bea_ schreef:

-1 wordt niet gegeven, staat ook niet in het reglement!
Wel kan er een punt worden afgetrokken, dus als je normaal een 6 zou krijgen wordt het een 5.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:36

Jij wel, maar diverse andere niet, en ik heb het reglement er dus maar even bijgehaald.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:37

OK dan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:37

Zo bekeken is de keuze dus simpel, als je middendraf met lichtrijden een 5 is en zonder lichtrijden een 6 (7 met 1 punt aftrek) dan zou ik dus mooi blijven doorzitten Lachen.