gevoel over proefjes & punten komen niet overeen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

gevoel over proefjes & punten komen niet overeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:32

Ik wordt er zo gek van.. Ken je dat gevoel dat je een lekkere proef hebt neergezet en de punten dan toch (veel) lager zijn?
(en tegenovergestelde)

Wordt er zo gek van.. Laatst wist ik zeker dat mijn eerste proef super ging, had misschien iets gedurfder gemogen maar toch. Mijn tweede ging echt niet lekker, ik wist bijna zeker dat deze richting een verlies ging.
Ik schatte dus op een winst en misschien toch eentje (bijna) verlies.

Maar niets is minder waar. Eerste proef had ik 170 en tweede proef had ik 174 Vork .. Vond die 174 echt niet waard en 170 voor de 2e vond ik toch wat te laag. (als de jury's waren omgedraaid dan was mijn gevoel wel meer goed geweest haha). Dit heb ik ook wel eens gehad bij een andere proef: dacht ik dat ik rond de 165 had, had ik 190!

Maar ik heb dit dus echt veel vaker. Als ik denk dat het goed is gegaan dan heb ik vaak geen winst, en als ik er een slecht gevoel over heb dan heb ik juist goed gereden.

Ben ik nou de enigste die dit heeft? Of ligt dit nou aan mij? Slapen
Of zijn er nog goeie tips om toch een beetje het zelfde gevoel over een proefje kan hebben als wat de jury's ervan vinden?

Frantic

Re: gevoel over proefjes & punten komen niet overeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:06

Ja, een video camera en rustig eens terug kijken.
En dan het liefst met een instructeur naast je.

En als het goed is moet je ook wat kunnen met het commentaar.
Als er bij algemeen staat dat hij wat meer moet oprichten( ik noem maar wat) dan kan je wel lekker gereden hebben maar barst je toch van de 5en omdat dit punt overal wordt meegenomen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 06:21

Ik heb dat ook regelmatig en ben dan nog zelf jury ook.
Gebrek aan zelfkennis?
Ik heb me voorgenomen eea zo veel mogelijk op de video te zetten en dan zie je soms wel eens net een hapering waardoor je je voor zou kunnen stellen dat de jury is blijven hangen op die 6 of naar een 5 gegaan is.

Ik heb het ook vaak bij proeven waar ik dan naar sta te kijken. Zie je een schouderbinnenwaars zonder lengtebuiging en dus amper van de hoefslag krijgt de betreffende combinatie een zes of zeven.
Middendraf amper getoond, hup weer een zes of zeven.
Een super bewegend paard, een zes voor de draf en galop.
De combinate die dan wat meer risico neemt bv middendraf super vertrekt, taktfoutje en weer super doorgaat met nette overgang terug, wordt afgestraft met een 3 of 4. Persoonlijk zie ik dit liever en neig dan eerder naar 5 a 6 te gaan en naar de combi die amper iets toont een 3 a 4 (M-nivo)
C'est la vie.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:24

Ik had het dit weekend ook, werd geholpen door instructrice met losrijden en ze bleef ook kijken bij de proef. De eerste ging goed, nog wel wat spanning maar geen grove fouten. 175 punten, daar ben ik het wel mee eens want was ook nog eens selectie.
Tussendoor er nog flink aan gewerkt (met instructrice) en ook nu bleef ze kijken. Deze proef ging zelfs nog een stukkie beter en dat vond zij ook, ze vond dat ik een erg goede proef gereden had. Punten 170. Daar baalde ik dus wel behoorlijk van. Maarja er is niks aan te doen. Volgende keer beter, en ik weet dat ze goed kan lopen nu ook dus op een buitenconcour in de proef maar het is wel balen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:36

ja ik ben 2x gestart, en had dat ook heel erg, ik had bij de eerste keer dat ik starte het gevoel dat het echt super slecht ging, maar dat was ook zo.. en de tweede proef had ik het gevoel dat het ietsjes beter ging. 1e proef 191. en 2e proef 184.. twee weken later weer gestart, en toen had ik wel het gevoel dat het beter ging dan de eerste keer, ging het ook wel, maar ik had nooit gedacht dat het 199 zou zijn, had dus 199. en de tweede proef ging ook wel, maar ook niet echt super, en had ik 188.. tweede proef had ik in de hoeken erg mul zand, wat erg naar was te rijden.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:39

Bij mijn vorige paard was het vaak zo, Hoe beter mijn gevoel hoe slechter mijn punten en andersom.. Heb 1 x gehad dat ik me net Anky voelde haha en toen was ik ook dik 1ste

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:39

Ik heb dit tot nu toe nog maar 1 keer gehad, dat de punten lager waren dan ik zelf had verwacht, meestal is het andersom,

Helaas stond er toen vrijwel geen commentaar bij, dat vind ik dan jammer dan weet ik niet goed hoe ik het moet verbeteren.
Filmen is idd een goed idee, zo kan je het later met je coupons bekijken, wellicht zie je dan dingen waar je nooit bij stil gestaan hebt Knipoog

Laatst een goede proef gereden, ook goede punten en goed commentaar! Kijk daar word ik natuurlijk super blij van Haha!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:42

bij mijn vorige paard had ik ook vaak het gevoel dat het niet goed ging terwijl het voor het oog er wel goed uit zag..
met mijn jonkie ziet ik nog iedere keer goed met schatten hier voel ik goed mijn tekortkomingen en verbeterpuntjes terwijl ik de proef rij...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:45

Als het altijd gebeurt zou ik inderdaad eens met een video en instructeur erbij een proef gaan rijden.
Dat het soms gebeurt, daar hebben we allemaal last van denk ik. Iedere jury kijkt toch net iets anders.

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:04

Ik zie dat in je onderschrift dat je m2 rijdt?
je hoort best veel dat mensen in die klasse vaak hebben dat het gevoel niet echt klopt met hun punten !

Maar idd de tips die hier al gegeven zijn: een paar keer je proef op film opnemen Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:10

Ik denk dat iedereen dat wel overkomt. Ik laat m'n proeven ook vaak filmen en als ik het dan terug zie draai ik wel eens bij, soms ziet het er anders uit dan dat het voelt, maar soms snap ik m'n punten ook niet.
Het is een jurysport en dat zal je altijd houden.
Er zullen ook heus combinaties zijn die het met de punten die ik geef niet altijd eens zijn...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:56

ik heb dat eigenlijk maar heel weinig. vooral de laatste tijd weet ik wel wat mijn verwachtte punten zijn. soms vallen ze mee. soms iets tegen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:30

!!!!!! FILMEN !!!!!!!!!!

Dat is het enige wat helpt. Jij zat op het paard, je hebt niet gezien hoe je proef er uit zag voor de jury. Dus, niet zeuren en filmen Knipoog . En dan de film met je coupon erbij bekijken met je instructie.
Doe ik ook, en dat werkt perfect.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:17

Ik heb dat ook vaak, maar het oog is wat telt..
Jury's kunnen niets voelen..
idd wat hier word gezegd, Filmen is echt het beste!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:16

Oh dit heb ik ook zó vaak... Meestal denk ik dat ik goed gereden heb en dan krijg ik punten in de 170, maar ik heb ook wel gehad dat ik dacht rond de 165 te zitten en dan heb ik toch winst.

Frustrerend is het zeker!

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:23

dat heb ik heel vaak gehad, na een tijdje was ik het zo zat dat een (best strenge)vriendin van me moest zeggen hoe het ging, want ik zag heel de tijd het verkeerde, en daar werd ik enorm zenuwachtig van...

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:24

Je bent niet de enigste hoor,
ik heb precies ditzelfde gevoel.
Vorige keer reed ik op een best wel heet en actief manegepaard,
en het ging aan het begin voor de proef begon al niet zo lekker,
want ze wou niet over hoefslag slopen en liep elke keer opzij te springen etc. Toch ben ik met 221 punten, 2e geworden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:21

heel bekent! Kom net van het concours af en had het weer.. Is ook maar net wat die jury's willen zien. Had een nette proef gereden maar paardje was niet 100% nagevelijk. Dus heeft ze me op alles punten afgetrokken. Bij de 2e jury met de zelfde proef werd het wel gewaardeerd dat ik een nette proef reedt en werd niet zo knetter streng naar de nagevelijkheid gestaart. 1e proef had is zelfs nog wat netter gedaan. Maar de punten logen er niet om... 1e proef 165 en de 2e 184. Kun je af en toe ook niet snappen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:04

Mij lijken de 165 eerder terecht dan de 184.

/edit
wel erg bot geformuleerd. IMO is nageeflijkheid zo'n essentieel element in de dressuur dat dat idd in ieder onderdeel meegenomen moet worden (net als impuls, tact etc). Een proef met regelmatig verstoringen in de aanleuning kan IMO nooit meer een wp opleveren.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:12

Inderdaad Lielle, en dat had ik ook geschreven op pagina 1 ergens.
Je hebt een giga basis fout, die mag een jury je niet vergeven en je een WP cadeau doen.

Dat niet nageeflijk zijn moet in al je punten doorkomen, hoe lekker je verder ook hebt gereden!

Je weet het zelf en je zal deze verschillen heus vaker gaan tegenkomen. Maar je mag niet accepteren dat je niet nageeflijk op een KNHS wedstrijd rijdt.
Je gevoel moet dan weten dat een WP een cadeautje is van een veel te milde jury....
( maar daar is dan weer een ander topic over)

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:49

Oh, dat heb ok ook zo vaak, heel irritant als je denkt dat het goed, gaat, en t blijkt veel minder..

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:12

Tsja ik heb dat ook vaak genoeg. Soms best frustrerend. Ik zette een keer voor mijn gevoel een best aardige proef neer, die toen beloond werd met wel 171 punten. Ik kon me ook niet bepaald in het commetaar vinden, zelfs neit na het kijken van de film die we ervan gemaakt hadden. Instructrice las me toen voor en was ook mee en was zelf erg te spreken over mijn proef, dus ik had toch zeker een wp verwacht.

Mijn laatste wedstrijd reed ik in mijn ogen 2 slordige proeven. Mijn galop ging helemaal fout en verder was hij veel tegen de hand. Desondanks had ik 189 en 181 punten en was ik nog 3e ook Clown

Dat zijn dan weer leuke meevallers en die compenseren de tegenvallers dan weer een beetje.

Toch zit ik liever gewoon op 1 lijn met de jury Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:08

Ik heb dit nooit tenzij ik geen houden en keren heb. Ik rijd overigens bijna altijd dezelfde punten, het is niet dat ik de ene keer 190 heb en de andere keer 165.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 05:54

Idd filmen.

En wat mij opvalt in het algemeen is het volgende. Als mensen een brave proef hebben gereden hebben ze voor hun eigen idee heerlijk gereden. Maar voor de jury ziet het er dan veel te braaf uit, en is het echt zo'n saaie 5/6-en proef. Dan kun je je dus bijna geen fouten meer permitteren.
Als ik jouw bovenstaande stukje lees, lijkt het erop alsof dat bij jou ook het geval is.

Probeer je paard met lef voor te stellen. Je kunt beter een paar fouten hebben waar een heleboel 7-ens tegenover staan dan zo'n oersaaie 5/6-jes proef.
Een heleboel mensen vergeten te rijden in hun proef. Hoe werk je de onderdelen af? Bereid je ze goed voor?
Kortom, allemaal dingen om eens na te zien op video.

Ga je wel eens schrijven met juryleden? Probeer dat eens te doen bij de M2. Dan kun je ook zelf zien, wat er nu wel en wat er nu niet gewaardeerd wordt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 06:03

Ik vind het over het algemeen wel meevallen. Weet wel hoe een jury naar een proef kijkt. Ik heb ook al veel bij jury's geschreven en daar leer je een hoop van. Ik heb alleen het probleem dat mijn paard snel tactfouten maakt en dit dus ons veel punten kost. tja ik weet het maar het blijft moeilijk.