maar ook algemene tips om buiten te starten.....?? ow ja is het nodig om stiften/kalkoenen in te schroeven mijn paard heeft namelijk geen hoefijzers
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar als je paard blootvoets goed loopt zou ik er geen hoefijzers onder doen !! sas_dancer schreef:Om stiften/kalkoenen in de draaien heeft je paard hoefijzers nodigMaar als je paard blootvoets goed loopt zou ik er geen hoefijzers onder doen !!
ik had zelf ook al zoiets eigenlijk maar ja ik heb nog nooit buiten gestart en zo trouwens zonder ijzers loopt ze ook gewoon goed anneliesdj schreef:Als je B of L rijd zijn kalkoenen niet perse nodig, tenzij je paard wel op ijzers loopt, dan moet je er even gaten in laten maken.
Voor de eerste keer buiten, flink op tijd komen en je paard even aan de hand meenemen over het terrein, vantevoren even longeren als je een fris of schrikkerig paard hebt.
Verder valt het mee, buitenparcoursen zijn ruimer opgezet als binnen omdat er meer ruimte is. (ik neem aan dat je gaat springen?) Eigelijk is het dus wat makkelijker, tenzij je een erg kijkerig paard hebt.
Verder idd rustig aan doen, het is geen schande om een keer een volte te draaien om je paard weer onder controle te krijgen of beter voor een hindernis te plaatsen. Dat is beter dan paniekerig een parcours door, daar houd je paard alleen nare ervaringen aan over.
Dav schreef:Longeren
ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent
als het paard niet wil stappen ga niet dwingen maar zet hem lekker op de volte in draf.
Neem de tijd,dus kom op tijd en probeer jezelf niet op te fokken want dat voelt je paard.
Als er een bekend is met een rustig paard,ga daar ff gezellig naast lopen zodat je paard een steuntje heeft.
ninz schreef:Dav schreef:ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent
@ dav ervaren iemand mee nemen als je zelf wat onzeker bent.. hoe bedoel je dat precies?? sorry snap het even niet
suleilitha schreef:Met name met voltes zijn kalkoenen wel aan te raden en zeker als het gras nat is, heeft een paard zonder ijzers ook klauwen om niet uit te glijden.
Verder raad ik je aan als het mogelijk is, om voor je start, gewoon eens even met je paard op een wedstrijd te gaan kijken, om te wennen.
suleilitha schreef:De handen vol om overeind te blijven,dat bedoel ik met klauwen.
Niet elk paard loopt op blote voeten vlekkeloos over gras en hou wel in de peiling dat de ondergrond na een paar regenbuien verraderlijk glad kan worden.
ninz schreef:misschien iemand nog andere tips of iets??
Daar zou ik me niet druk over maken.
en eigenlijk iedereen die ik ken rijd mee behalve mijn ouders mijn moeder heeft daar ook wel gevoel voor maar is af en toe wat overbezorgd
anneliesdj schreef:[naam] schreef:misschien iemand nog andere tips of iets??
Als je de ring in komt mag je net als bij een binnenconcours eerst een paar rondjes draaien voor je begint, maak daar gebruik van door je paard even de juryauto ed te laten zien. Bij een druk paard kun je het beste aan een lang teugeltje stappen, als je juist een kijkerig paard hebt kan het goed werken om hem ff goed aan het werk te zetten.
Wbt de kalkoenen, ligt erg aan de ondergrond en je paard. Is de grond droog en kort gras dan is er niet veel aan de hand. Als er lang gras staat en het heeft ook nog net geregend dan wordt het idd glad. Ligt vooral aan de handigheid van je paard hoe hij/zij ermee omgaat.
Rijd vantevoren thuis eens in een weiland als het bv net geregend heeft (wel eerst even ergens anders losrijden) en kijk hoe je paard reageerd op een gladdere bodem. Sommige paarden hebben er totaal geen moeite mee, anderen worden er heel bang van en durven bv niet te galopperen.
Als je weet hoe je paard reageert kun je er op concours op anticiperen en hoe je niet bang te zijn voor onverwachte glijpartijen.