dispensatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

dispensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:06

ik heb ongeveer 4 jaar geleden M1 gestart met een paard, maar dit helaas zonder winstpunten.

tussen de L2 en de M1 heeft dat paard vreselijk veel last gehad van koliek, en toen ik M1 ging starten was ze nog niet helemaal op sterkte.
we hebben 2 wedstrijdjes gereden, maar helaas zonder resultaat.

nu heb ik een ander paard wat Z2 dressuur is geweest.
met hem ben ik L1 gestart, en wil nu dispensatie aanvragen om de L2 over te slaan, en gelijk naar de M1 te gaan.

zou dit kunnen?
aangezien ik dus wel ervaring heb in het M1, maar daarin geen wp heb behaald.

Lielle

Re: dispensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:08

aanvragen kun je altijd proberen, niet geschoten is altijd mis. Maar waarom mocht je L1 starten? Dat had L2 moeten zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:10

Als je geen WP hebt in de M1, ben je dus geen M1.
Je moet starten in de hoogste gezamenlijke klasse....en dat was dus L2.
Ik zou wel even contact met de KNHS opnemen, want je hebt dus een fout gemaakt door te starten in de L1. Daar kun je problemen mee krijgen als ze dat ontdekken.
Je zult dus L2 moeten starten en je krijgt zeker geen toestemming om M1 te starten....helaas...voor je...

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 11:11

hm, ik dacht eigenlijk dat je altijd een klasse lager mocht starten dat je gezamelijke klasse.

omdat ik m1 zonder winstpunten was, ging ik ervan uit dat ik L1 mocht starten.
heb overigens maar erg weinig wedstrijden gereden, en een jaar over de L1 gedaan (5 wedstrijden) dus dan had ik allang iets van de knhs moeten horen, als het fout zou zijn, toch?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:12

nee volgens mij kan het niet... Je moet op zijn minst zelf M1 met winst geweest zijn.. maar proberen kun je altijd natuurlijk!!

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:04

Dispensatie krijgen van de KNHS is erg lastig. Mijn moeder had bijna 25 jaar geleden haar laatste wedstrijd gereden. Ze wilde toen weer gaan starten met de E-pony van mijn zusje bij de paarden. Pony was ondertussen Z2 en mijn moeder was ooit Z1 gestart zonder winstpunten. Van de KNHS moest ze perse in het M2 beginnen. Wij hadden dispensatie aangevraagd om L2 te mogen starten. Wat voor haar toch echt al lastig zat was. M2 was in ieder geval veelste hoog gegrepen. Pony is mede om deze reden daarna ook weggegaan. Zusje kon er niet mee verder en we vonden het zonde van de goede pony om hem niet op concours te laten gaan.
Je kunt natuurlijk altijd proberen om dispensatie aan te vragen, maar ik geef je weinig tot geen kans!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:04

ik denk alleen dat dispensatie om hoger te starten veel makkelijker gegeven wordt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 07:59

-> WD-V

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:28

Lielle schreef:
ik denk alleen dat dispensatie om hoger te starten veel makkelijker gegeven wordt.

Lijkt me niet dat snel dispensatie wordt gegeven om hoger te starten. Als je al zoveel ervaring hebt in het M1, had je vast wel ooit een wp gereden. En als nu zo goed gaat dat je naar m1 kan en de L2 over kan slaan, dan haal je die 10 wp ook zo. Regel van 10 wp is niet voor niks ingevoerd Knipoog

En officieel had je eigenlijk L2 moeten starten idd, raar dat je daar niks over hebr gehoord.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:31

ik verwacht van wel, de gevallen die ik ken waarin dispensatie werd gevraagd (zowel hoger als lager trouwens) zijn gegeven.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:41

Om eerlijk te zijn vind ik het een beetje van de zotte als dit zou mogen. Je moet niet voor niets winstpunten halen om een klasse hoger te mogen starten. Als je met dispensatie aanvragen ook opeens in een klasse mag starten waarvoor je nog helemaal niet startgerechtigd bent wordt het wel heel gemakkelijk!

Daarbij, zoals al eerder gezegd: als jullie inderdaad klaar zijn om M1 te rijden heb je die 10 winstpuntjes in de L2 ook zo gehaald.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:22

klopt, maar aangezien ik ongeveer 7 keer in een jaar op wedstrijd ga, duurt dit wel even!

@haike, ik vind dit een grove fout van de knhs. voordat ik met dit paard ging starten, heb ik de knhs opgebeld om te vragen in welke klasse ik moest starten. L1 werd gezegd. heb het ook juryleden op stal gevraagd, en hun antwoord was ook L1.

ik heb in een heel jaar 7 wedstrijden in de L1 gereden, verdeeld over een jaar! de knhs had dus ook even de moeite kunnen nemen mij te informeren.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:33

De regel van een klasse lager mogen starten dan de gezamenlijk hoogste klasse geldt als je van de pony's naar de paarden gaat. Als je eenmaal bij de paarden zit moet je in de gezamenlijk hoogste klasse starten. In dit geval had je dus L2 moeten starten. Raar dat de KNHS je daarover verkeerd informeert en dat ze ook nog nooit gezien hebben dat je in de verkeerde klasse rijdt.

Overigens vind ik je argument van maar 7 keer per jaar op wedstrijd gaan geen reden om een klasse over te slaan. Als dit mag zijn er denk ik genoeg mensen die liever weinig op concours gaan (kost tenslotte een hoop geld) om vervolgens via dispensatie één of twee klasses hoger te komen.