modeverschijnsel wedstrijden of epidemie slechte zadels

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

modeverschijnsel wedstrijden of epidemie slechte zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:56

Ik was vandaag mee op wedstrijd en ineens vielen al die zadelbontjes me op, zeker meer dan de helft reedt ermee.

Naast het feit dat ik ze lelijk vind (wit sjabrak/broek, geel bontje) vroeg ik me af waarom?

Koop je een goed passend zadel (tenminste dat mag ik hopen), ga je oa de kamer vernauwen door zo'n bontje.
Of koopt iedereen slecht passende zadels en probeert dit op te lossen met een bontje.

Waarom rijden jullie met een zadelbontje en dan alleen op een wedstrijd of altijd?
Ongewenst modeverschijnsel of bittere noodzaak?

Urielle

Re: modeverschijnsel wedstrijden of epidemie slechte zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:59

Ik rij er zelf niet mee maar veruit de meeste mensen rijden ermee omdat ze het mooi vinden en denken dat het fijn is voor de rug. Ik vind het zelf vreselijk, ik mis alle contact en gevoel met de rug.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:02

Het is volgens mij idd een modeverschijnsel, maar...
Ik vind het zelf eigenlijk wel mooi. Het staat sjiek naar mijn mening dan. Ik heb zelf een bontje en ga ook wedstrijden rijden. Het bontje gebruik ik alleen op wedstrijden of bij een fotoshoot bijvoorbeeld, met het gewone rijden gebruik ik het niet. Tjsa, en die paar keer dat ik het gebruik kan het vast geen kwaad! (zo vaak ga ik geen wedstrijden rijden Knipoog )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:03

Ik heb het idee dat het een modeverschijnsel is die wel erg lang duurt... Zou er zelf nooit eentje onder doen. Dan (als het zadel niet goed zou zitten) koop ik wel een goedpassend zadel. Heb er ook nog nooit mee gereden, maar denk dat je dan minder contact met je paard hebt en dat je "bovenop" je paard komt te zitten....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 21:04

Sanne,
Paard zal er niets aan overhouden maar als kamerruimte door bontje te nauw wordt gaat je paard juist op wedstrijden minder lopen. Lijkt me niet de bedoeling voor de "mooi".

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:12

Dat is misschien wel waar, maar volgens mij gaat Toran echt niet veel slechter lopen als ik af en toe het bontje erop doe...Hij voelt dat volgens mij niet eens.

Bontjes is trouwens net zo iets als persé een Anky dekje willen hebben...Waarom is een Anky dekje beter dan andere dekjes? Want ik heb wel een paar keer gezien dat die dekjes helemaal naar achter schuiven en dat is ook niet goed...Dus tsja, aan alles zit een nadeel!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 06:12

Wij rijden vaak met een lamsvel bontje eronder, en dan mn wanneer het warm is. Dan rijden we met alleen met bontje of een heel dun, katoenen dekje erbij onder. Lamsvel neemt vocht heel goed op, zonder dat het gaat broeien. Als je zo'n bontje goed bekijkt, zul je zien dat ze helemaal niet zo dik zijn. Het oogt dik omdat de vacht uit gaat staan zeg maar en door die rand die om het zadel heen ligt ahw. We hebben voor 1 paardje een maatzadel (via MSF) en voor 1 paard een goed passend 2ehands. De MSF zei toen ook dat deze bontjes niet dikker zijn een goed gevuld pad.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 06:49

Ik vind het niet mooi en zie de noodzaak van gebruik er ook niet in.
Ze zijn wel in gave blitse kleuren te verkrijgen dus echt zo'n mode ding
en als je daar 50,- of meet aan uitgeeft moet je er toch me blijven rijden! Slapen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:58

Ik heb een bontje eronder in overleg met de zadelmaker, omdat na eindeloos, echt eindeloos zadels passen de conclusie was dat mijn huidige zadel met bontje voorlopig de beste oplossing was (en ja, we zijn echt bereid om geld uit te geven voor een goed nieuw zadel, maar dan moet t wel passen)
Maar bontje ligt er dan dus ook altijd onder.
(en paard is qua bespiering alweer zo verandert dat we weer opnieuw willen gaan passen, want dit zadel is ook niet mijn grootste favoriet Clown)
Maar het is vaak puur "mooi". Bij mij op stal gingen echt meerdere mensen ineens een bontje omdat het zo chique staat Clown

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:10

Ik heb er ook een, maar hij ligt al weer een tijdje in de kast. Mijn -helaas overleden- paard vaarde er wel bij (gevoelige rug en een prima op maat gemaakt zadel). Bij onze huidige paarden gebruik ik 'm niet, ik heb totaal geen gevoel meer met het paard. Het lijkt wel alsof ik een halve meter boven mijn zadel zweef met zo'n ding eronder. Voor mij dus geen bontje meer!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:20

Soms heb je paarden, waar je eindeloos zadels mee gaat passen, maar geen enkel zadel goed zal passen en dan bied een bontje een oplossing, wellicht van tijdelijke aard. Op dit moment zie ik het ook voornamelijk als mody verschijnsel, de buurman heeft een bontje, dus ik moet er ook 1 hebben. Bij een goed passend zadel zorgt een bontje ervoor dat er een groot "drukgebied" ontstaat (heb het met eigen ogen op soort van scan gezien) en veroorzaakt het bontje een probleem. Jaren geleden had iedereen een gellpad onder het zadel liggen, nu kiest men voor het uiterlijk vertoon van een bontje.

Mijn zadelmaker heeft mij geadviseerd om in zo'n geval te kiezen voor een bontschabrak, die verdeeld de druk onder het hele zadel.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:26

Met ons nieuwe paard heb ik gestart met een bontje onder het zadel. Het paard kwam hier volledig uit bespiering aan en we hebben er een zadel opgegooid dat wel goed leek te passen met het bontje eronder. Op wedstrijd heb ik haar ook gereden zonder wit dekje eronder (maar dat kwam meer omdat ik het dekje vergeten was Nagelbijten / Gniffelen ). Nu heb ik een zwart bontje dus dat valt ook minder op dan geel schaap. Sinds afgelopen weekend hebben we een ander zadel voor haar en is het bontje ook niet meer nodig. De andere merrie wordt tijdens springwedstrijden gereden met bontje, maar dan is hij meer bedoelt als "schokdemper" voor als ik op een sprong eens niet goed volg Bloos.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:28

absoluut modeverschijnsel.

ik werk in een ruitersportzaak en er is maar zelden iemand die het wil gebruiken on het kader van het is zacht voor de rug. de meeste mensen gaan er zelfs vanuit dat die dingen puur en alleen gemaakt worden omdat het "mooi" is.
daar komt ook nog eens bij dat wanneer ze zo gebruitk worden zo als iedereen ze gebruikt dus tussen het zadel en het dekje, het niet eens goed gebruikt wordt want ze horen eigenlijk recht op de rug. en gezien niemand dat doet..........

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:31

Die bontjes-rage was mij ook al opgevallen... belachelijk...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:36

ze gaan als zoete broodjes over de toonbank dat kan ik vertellen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:12

Ziolette schreef:
maar dan is hij meer bedoelt als "schokdemper" voor als ik op een sprong eens niet goed volg Bloos.

Ga boven het dekje staan en laat je er met je billen opvallen. Huilen
Voel de schokbrekende werking van het bontje (NIET). Haha!

Het tijdelijk gebruik bij niet goed passend zadel kan ik volgen, al het andere gebruik in deze topic niet.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:14

jury schreef:
Ziolette schreef:
maar dan is hij meer bedoelt als "schokdemper" voor als ik op een sprong eens niet goed volg Bloos.

Ga boven het dekje staan en laat je er met je billen opvallen. Huilen
Voel de schokbrekende werking van het bontje (NIET). Haha!

Het tijdelijk gebruik bij niet goed passend zadel kan ik volgen, al het andere gebruik in deze topic niet.

Stond ook tussen aanhalingstekens, het is idd meer een psychische schokdemper Nagelbijten / Gniffelen.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:25

Zeker weten een modeverschijnsel, een slecht passend zadel kan je door een bontje niet goed passend maken.
Natuurlijk zullen er ook paarden tussen lopen die echt rugproblemen hebben en die het word aangeraden een bontje te hebben, maar dat zullen ze láng niet allemaal zijn.

Ondanks dat rijd ik er zelf ook mee.
Puur omdat mij het wel zacht voor het paard zn rug lijkt, maar ik rijd dan ook meestal met mn bontje onder het zadel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:31

Ik heb voor al mijn paarden een op maat gemaakt zadel. Ik heb echter een paard die altijd weer een drukking heeft op een plek boven de schoft. Dit had hij ook bij zijn vorige zadel na veel proberen. Bij passen is er altijd meer dan voldoende ruimte maar op een of andere manier duwt hij zijn rug echt in het zadel. Hier draag ik een bontje. Ik zou er ook wel vanaf willen want ik vind het gevoel echt minder.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:37

op mijn stage hadden we 2 zadels voor 16 paarden.. Ga daar maar eens een zadelpasservice voor laten komen. Sommige blijven een week andere 5 maanden. Dus dan maar een bontje eronder om het zo passend mogelijk te maken. Bontje is overigens veel beter dan een gelpad oid.
Ik denk dat het niet veel kwaad kan hoor. Al is er niks beters dan een perfect passend zadel. Ik heb er ook 1 maar rijd er nu niet mee omdat mijn zadel nu goed ligt. Leg ik het eronder is hij ietje te smal vind ik. ze zijn blijkbaar toch goed voor drukverdelingen. maar je ieder vind wat anders.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:19

Ik rij met gelpad. Niet omdat ik het mooi vind maar omdat mijn pony een gevoelige rug heeft een ook al iets ouder wordt. Zadel past prima maar dit 'verzacht' de druk toch wat meer. Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:50

De mijne heeft een gevoelige rug en is af en toe een grote trut als hij wat voelt.
In overleg met m'n zadelmaker een bontje eronder voor deze prins op de erwt!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:14

Moet zeggen dat ik het wel mooi vind staan. Maar mijn zadels liggen goed dus ik heb er ook geen. En ik heb het idee dat het ook veel te warm is met heet weer.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:16

ik reed er eerder ook altijd mee, maar nu al een paar maand niet meer, je voelt idd veel minder de bewegingen en contact met de rug.

als ik maar iets verander aan mijn zit dan merk ik dat al aan mijn paard, met bontje lang niet zo slim, dus de hulpen komen veel minder goed door schijnbaar.

nee voor mij niet meer zo'n schaap onder het zadel Clown of het moet echt nodig zijn, maar dan zou ik eerder voor een goed passend zadel gaan Ja

Voor sommige mensen is het idd een oplossing of is het nodig, maar volgens mij rijd merendeel er gewoon mee voor de 'mooi'.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:58

Mijn zadel ligt perfect, mooi dat ik daar geen bontje onder doe Clown

Van mij mag de 'hype' nu ook wel over zijn, zeg eerlijk het gros rijdt ermee omdat ze het mooi vinden.
Er is maar een klein groepje wat het echt nodig heeft Knipoog