Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Soraya92 schreef:Hallo bokkers !
Hier even een vraagje , momenteel zijn wij in overleg ivm de aanschaf van een D-springpony . De pony loopt internationaal en heeft ook een meting gehad in Utrecht waar hij 147 aangeeft .De 1.47cm is hij al sinds zijn 3de levensjaar gemeten op zijn paspoort Verder FEI-paspoort etc. is allemaal in orde.
Nu vond ik al dat de pony vrij groot oogt , maar na 3x opmeten komt deze pony gewoon uit op een 154cm. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand omdat de pony 'volgens de normen gemeten is' , maar ik vind dit toch een beetje dubieus . Op dezelfde stal staan meerdere pony's die ook 'bekend' zijn , en deze zijn ook allemaal flink aan de maat , en dan niet in de zin van 'hoge schoft ,laag ruggetje' , maar ze zijn gewoon écht TE groot . Echt goed weet ik niet wat ik hiermee aan moet aangezien we geen zin hebben in toestanden op wedstrijden...is de stokmaat echt altijd een zaak geweest waar men moeilijk over deed ? Wij hebben namelijk nog een pony die uitgebracht wordt tussen de D's , en deze OOGT groot omdat ze een groot hoofd heeft , stevig gebouwd etc , maar die klopt wel op de maat . De verkoop is nu uitgesteld ivm dit probleem , en eigelijk ben ik wel op zoek naar mensen die misschien ervaring/raad/advies. oid hiermee weten
Wat moeten wij doen of weet iemand een plan van aanpak ?
Bedankt !
marlina schreef:Soraya92 schreef:Hallo bokkers !
Hier even een vraagje , momenteel zijn wij in overleg ivm de aanschaf van een D-springpony . De pony loopt internationaal en heeft ook een meting gehad in Utrecht waar hij 147 aangeeft .De 1.47cm is hij al sinds zijn 3de levensjaar gemeten op zijn paspoort Verder FEI-paspoort etc. is allemaal in orde.
Nu vond ik al dat de pony vrij groot oogt , maar na 3x opmeten komt deze pony gewoon uit op een 154cm. Volgens de eigenaar is er niks aan de hand omdat de pony 'volgens de normen gemeten is' , maar ik vind dit toch een beetje dubieus . Op dezelfde stal staan meerdere pony's die ook 'bekend' zijn , en deze zijn ook allemaal flink aan de maat , en dan niet in de zin van 'hoge schoft ,laag ruggetje' , maar ze zijn gewoon écht TE groot . Echt goed weet ik niet wat ik hiermee aan moet aangezien we geen zin hebben in toestanden op wedstrijden...is de stokmaat echt altijd een zaak geweest waar men moeilijk over deed ? Wij hebben namelijk nog een pony die uitgebracht wordt tussen de D's , en deze OOGT groot omdat ze een groot hoofd heeft , stevig gebouwd etc , maar die klopt wel op de maat . De verkoop is nu uitgesteld ivm dit probleem , en eigelijk ben ik wel op zoek naar mensen die misschien ervaring/raad/advies. oid hiermee weten
Wat moeten wij doen of weet iemand een plan van aanpak ?
Bedankt !
Hoi, qua meten kun je een heleboel info vinden op eurodressage.com, daar worden alle regelementen van de fei nauwkeurig in de gaten gehouden. Er is een heleboel gedoe geweest over de pony meting. Tot vorig jaar moest je internationaal bij de Uni van Utrecht officieel laten meten en dan was het goed. Dat is afgeschaft, nu is het eigen risico, en interntionaal gewoon lekker meten, pony mag daar 1.50 zijn met ijzers. nationaal wordt er heel wat ingemeten hoor!!!! tot en met 8ste levensjaar moet je een meting in je paspoort hebben staan, en ja, daar wordt nog wel wat mee gesjoumeld. Als je het zeker wilt weten, zou je je eigen betrouwbare meter mee moeten nemen, of naar de uni van utrecht gaan, diergeneeskunde en dat is dagnofficieel. Neem geen genoegen met het meetbriefje van de verkoper hoor, inmeten is te gemakkelijk en later heb je problemen dus. Niet hoger dan 1.50 met ijzers, laat je niet iets anders aanpraten hoor!!!!!
succes ermee,
groeten, Marlina

Soraya92 schreef:Hallo , bedankt voor de reacties !
Goed , even voor de duidelijkheid hieronder nog een aantal dingen op een rijtje ,
de pony is sinds zijn 3de levensjaar op zijn paspoort 1.47cm. Hiermee bedoel ik dat hij op zijn 4de,5de,6de,7de en 8ste ook 147cm is gemeten , wat mij nogal stug lijkt aangezien een pony toch zeker wel een halve centimeter zou groeien !!
Nu is de pony 10 jaar , en op zijn 8ste en op zijn 9ste is hij ook weer gemeten op 147cm , en dan dus met een stempel van Utrecht , hij is dus officieel gemeten daar voor zijn FEI-paspoort .
Nu hebben wij de pony door 3!!! verschillende mensen laten opmeten , en allemaal kwamen zij op de 154cm uit , hij was toen niet fris/wakker of wat dan ook , hij stond gewoon normaal , en de 154 is notabene met aftrek van 1cm ijzer .
Het gekke vind ik dus inderdaad dat er blijkbaar ZO ontzettend veel mee gesjoemeld word , de pony word nog steeds internationaal uitgebracht en blijkbaar klagen ze er bij de Roelofsen Raalte ook niet om , want hij zit nog steeds in de race daar zonder problemen !
Nu gaat de ruiter over naar de paarden , vandaar de verkoop , maar wij zijn bang dat wij straks tegen de lamp lopen omdat wij niet de 'naamsbekendheid' hebben van de oude ruiter....en persoonlijk vind ik het ook niet helemaal eerlijk .
Oude eigenaar zegt dat er geen problemen zijn omdat het algemeen bekend is dat de pony's groter zijn , maar ik voel me er toch niet zo lekker bij , wat mij eigelijk niet vreemd lijkt toch ?!

moonfish13 schreef:een D is toch veel duurder dan een E?

Al weet ik zeker dat de ponywedstrijden het niet zo'n ramp zouden vinden, als je zo leest over al dat sjoemelen enzo. Maarja, dat krijg je dan wel weer in de E-categorie.
, we gaan vandaag naar de mensen toe , en we gaan hem zelf nog een keer laten opmeten in Utrecht , even kijken hoe ze dat gaan doen daar , ik ben er heilig van overtuigd dat onze meters namelijk die 154 niet voor niks hebben gerekend , en ik wil wel weten hoe Utrecht de afgelopen 2 jaar er 147 uitgeperst krijgt .