Bitten met koper en of koperlegering,mag dat ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johno

Bitten met koper en of koperlegering,mag dat ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 09:53

Dit weekeinde op een wedstrijd commentaar gehad op het bit waar ik mee rijd,ik rijd nl. met een bit waar koperen rolletjes aan zitten,en vlgs. de jury mocht ik daar niet mee rijden omdat door de KNHS de regel is uitgevaardigd dat met bitten waar koper aan zit,of bitten bestaand uit een koperlegering niet meer mee mag worden gereden.
Dat zou dus beteken dat je ook niet meer mag rijden met een argentanbit,omdat hier ook een aantal procenten koper in zit,zoals in vlgs. mij 80% van de bitten !!.
Ik heb de regelementen nagekeken en ik kan er niets over vinden,maar na telefonisch contact met de KNHS werd beaamd dat koper/koperlegeringen niet mag,het staat alleen niet in de regelementen,in het regelement staat alleen dat je met een metalen bit moet rijden,maar wat is de defenitie van metaal ?.
Dus misschien moet de KNHS hier toch iets meer duidelijkheid over verschaffen,ook naar de juryleden toe.
Maar als dit wordt doorgezet ga ik in ieder geval op een wedstrijd over bv. elk argentanbit een klacht indienen bij de federatievertegenwoordiger,onder het motto gelijke monniken,gelijke kappen.

Anoniem

Re: Bitten met koper en of koperlegering,mag dat ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:31

Het gaat er in jouw geval niet om dat het koper is, maar dat het mondstuk van je bit uit meerdere soorten metaal bestaat en dat mag niet. Hier zijn al meerdere topics over geweest.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:45

Meerdere soorten metaal ?? waar staat dat dan in het regelement,en in mijn geval werd er expliciet gesproken over koper/koperlegering,dit wordt ook door het KNHS bevestigd,alleen kunnen ze mij geen antwoord geven over de definitie van metaal,er is tegen mij door de KNHS gezegd,dat als in daar momenteel zin in heb,ik op een wedstrijd tegen alle ruiters die bv. met een argentan bit rijden een klacht mag indienen en dat deze ruiters dan MOETEN worden uitgesloten.
Te gek voor woorden natuurlijk,maar als je de regelementen strak hanteert zijn dit momenteel de feiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:56

Vroeger stond er in het reglement dat het mondstuk uit 1 soort metaal moest bestaan.
Dat mag een legering zijn, dat is ook een soort metaal.
Helaas is deze regel uit het reglement gehaald.
Nu mag je dus bijv een rvs dubbel gebroken bit hebben met een koper tussen stukje.

Maar...een rolltjes bit mag gewoon helemaal niet.
Niet door de verschillende metalen (helaas)
Maar puur omdat een rolletjes bit niet bij toegestane bitten staat, ook niet als het bijvoorbeeld uit helemaal rvs zou zijn.

het bit mag dus niet

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:12

een legering bestaat ook uit verschillende soorten metaal,dat mag dus niet meer,en een koperen tussenstukje ?,helaas niet meer toegestaan !,een rolletjes bit uit een soort metaal ?dat mag dan weer wel,aldus het het KNHS,want een rolletjesbit heeft een roterend tussenstuk wat mag,maar hij moet dan uit zuiver metaal bestaan,en niet uit bv. een legering.
Nogmaals allemaal vlgs. het KNHS !!,dit is dus niet mijn mening,even voor alle duidelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:23

johno
geen idee welke dombo jij aan de tel hebt gehad maar men geeft wel vaker verschillende antwoorden gehad omdat er dodo;s zitten die zelf de reglementen niet kennen...
maar pak het reglement er even bij...

een rolletjes bit staat niet tussen de toegestane bitten.
Dit bit mag dus gewoon niet. Waar ook van gemaakt.

Over de metalen die gebruikt worden staat (helaas) niets meer geschreven in het reglement.
Dus daar mag jij alles wat je wilt gebruiken.
Al gebruik je 3 verschillende losse metalen in de mond, het mag.

Over legeringen is nooit gesproken in het reglement.
uiteindelijk is elk soort metaal ergens van gemaakt. Dus kun je dat zien als legering.
Zolang het gemengt is in een soort metaal heeft het nog altijd gemogen.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:31

He runnig kawa,ik ben het met je eens,alleen het is vervelend dat je door een jury er uit wordt gestuurd,om dit geneuzel,wat bij ons in de buurt verschillende mensen is overkomen,dus ik wil van het KNHS e.e.a zwart op wit hebben,heb geen zin om op concours te gaan en er dan uit te worden gestuurd,met een vlgs. de jury/KNHS verkeerd bit,en wat ze nu zeggen is dat een legering dus niet mag,en als dat echt zo is wil ik dat dus nogmaals zwart op wit.
het probleem is vlgs. mij dat ze bij de KNHS geen moer verstand hebben van metalen,maar alleen rechtlijnig regeltjes willen hanteren.
Maar echt,er is vanmorgen tegen mij gezegd dat argentanbitten dus niet mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:34

Dat je eruit wordt gestuurd is gewoon terecht.
Het bit is niet toegestaan.
Zo simpel is het tot nu toe Lachen

Dat ze het dan hebben over legeringen klopt niet.
Is ook nergens terug te vinden en daar rijd iedereen al 10 jaar mee Lachen

En als men nog de oude reglementen in het hoofd had ging dat ook niet over legeringen, maar echt 2 metalen in 1 mondstuk.

Of met stang en trens dat deze uit 1 soort gemaakt moesten zijn.
Dus of stang en trens argentaan.
Maar niet stang rvs en trens argentaan

Maar dat is dus ook uit het reglement gehaald

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:06

Kawa,er werd niet met een rolletjesbit gereden,maar met een dubbelgebroken bit met koper tussenstuk,in dit geval is KOPER dus het probleem,en dus ook een legering met koper,en als het KNHS deze idiote richtlijn aan de jury's geeft wat moet je dan ?.
De desbetreffende jury had ook contact gehad met het KNHS,en volgens haar mag iedereen met bv. een koperen tussenstukje in zijn bit eruit worden gestuurd.
Als ze dit gaan hanteren is het einde zoek,dan kan 80% van de ruiters een ander bit gaan kopen,en daarom wil ik ook een duidelijk antwoord van het KNHS,want de regelementen zijn niet 100% waterdicht,en nu kan iedere jury het uitleggen zoals hem of haar dat goeddunkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:08

Citaat:
rijd nl. met een bit waar koperen rolletjes aan zitten,

dit staat in je begin post
Dat is toch heel wat anders als een dubbel gebroken bit met het tussenstukje van koper.

Die laatste mag, maar ik ben de eerste die gaat juichen als het niet meer mag, maar dan moeten ze wel het reglement aanpassen.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:11

je hebt gelijk,foutje van mij moet zijn koperen stukje ipv. rolletje,sorry tikfout.

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:14

Maar waar het in dit geval omgaat is koper/koperlegering,en daar zit dus het probleem,in deze discussie wil ik het soort bit even buiten de discussie houden,het gaat mij puur om het materiaal waar een bit van is gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:17

oke, dan snap ik het nu ook wat beter, vandaar de verwarring Lachen

Of het moet in de laatste P&S gestaan hebben, maar tot die tijd mocht het iig gewoon.
Dus erg vreemd dan Ja

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:24

Het heeft nergens in gestaan,ook niet in de digitale nieuwsbrief,alleen de KNHS en sommige jury's schijnen dit te weten,is helaas alleen niet aan de leden verteld,dus vandaar dat dit nu een probleem gaat vormen,want het gaat net als met schapen,als er een over de dam is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:32

Van mij mogen ze dus over die dam... Lachen
Maar wel met berichtgeving, niet zo. Dat kan imo echt niet

KramerA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:40

ja dat mag

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:45

KramerA schreef:
ja dat mag

Nou volgens het KNHS dus niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:01

Heb je ondertussen nog opheldering gehad van de KNHS?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:08

runningkawa schreef:
Heb je ondertussen nog opheldering gehad van de KNHS?

Nee nog niets gehoord,wordt er morgen over teruggebeld,want ze vinden het zelf ook een raar verhaal,ze hebben zelf nu ook het idee dat er iets niet helemaal klopt,en ik heb begrepen dat iemand van juridische zaken aan het uitpluizen is of de omschrijving die het KNHS geeft wel klopt.
Dus wordt vervolgd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:08

Ik ben benieuwd Ja

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:12

Maar dan zou in het genoemde geval een K&K argentan bitje met zilveren ringen ook niet mogen. Weet wel dat dat vroeger idd niet mocht.

RK, wat is volgens jou het probleem met de argentan-bitten? Dat je het toe zou juigen als die niet meer mogen? Of gaat dat om het dubbelgebroken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:17

De verschillende metalen spreekt ze over. (dus geen legering, maar rvs met koper tussenstuk oid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:20

klopt, wat urielle zegt Ja
De rolletjes bitten, maar ook de dubbelgebroken met een andere soort metaal tussenstuk.
Ik hoop echt dat dat weer terug komt in het reglement Ja

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:24

Ah, dan is dat duidelijk. Wat is daar je reden voor dan? Is het vervelend voor het paard?

Ik rijd zelf met een argentanbitje, met zilverkleurige ringen. Mocht dat ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:53

Dat mocht wel
2 metalen samen met zuur of zout kunnen een reactie geven.
Net zoals je zilverpapier op je vulling legt.
En dat risico neem ik liever niet in een paardenmond.
En vind het daarom ook erg belachelijk dat het uit het reglement is gehaald