Wedstrijd rijden maar trailer laden een probleem.. Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Wedstrijd rijden maar trailer laden een probleem.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 11:54

Ik heb nu 4 wedstrijden gereden maar het trailer laden blijft een probleem en het lijkt wel steeds erger te worden. We zijn er de laatste keer een uur mee bezig geweest en ik was er echt net op tijd. Dit zorgt voor een hoop onodige stres.
Heeft iemand tips hoe dit sneller/makkelijker kan?

Hoop dat ik veel tips en nuttige informatie krijg over het trailer laden, alles is welkom!

Ben zo zenuwachtig want heb 31 mei weer wedstrijd.. en ben bang dat ze niet meer wilt. Ik snap dat die instelling echt niet goed is maar ik krijg dit steeds meer..

Veraa_

Re: Wedstrijd rijden maar trailer laden een probleem.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:59

Als je paard niet bang is maar gewoon loopt te klieren, kun je proberen het er voor haar zo nieuwsgierig mogelijk te maken. vaak overwint de nieuwsgierigheid het wel om toch overstag te gaan en die trailer in te lopen.
Zet eens een paar dagen de trailer bij het paard in de wei ( wel hopen dat ze hem niet sloopt) zodat ze er aan kan snuffelen enz..
Probeer haar een paar dagen erna eens zonder dwingen de trailer in te krijgen, al staat ze maar met haar voorbenen op de laadklep.
Beloon je paard als ze in jouw ogen al een paar dingen goed doet.
Belonen helpt immers meer dan straffen.
Het feit dat hij al op de goede weg is is prima, ook al gaat het met kleine stapjes.
Zelf wil je ook niet tot dingen gedwongen worden lijkt me?
Maar goed, zo ga je dus steeds verder tot ze in de trailer staat.
Wat ook vaak helpt is om (als je dat hebt) om het deurtje voor in de trailer open te zetten, zodat er meer licht in de trailer is.
Na een paar dagen, als je paard in de trailer loopt, kun je haar eens een poetbeurt in de trailer geven en haar daar voeren.
Zo laat je haar gewoon weten dat er niks mis is om je tegen te verzetten om die trailer in te gaan en dat de trailer ook een leuke plek is om in te staan.

Ze hoeft dus niet persé bang te zijn om haar op deze manier de trailer in te krijgen.
Aan dwingen heeft het paard ook niks, uiteindelijk zal ze zelf wel beseffen dat er geen andere keus is dan die trailer oplopen en zal ze dat ook doen.
Wat ook geen zin heeft, en dat heb ik zelf gemerkt, is om het paard erin te gaan trekken.
Dit is ook weer dwang en dan zal ze zich verzetten.
Naast haar lopen en beetje druk op het touw geven helpt meestal wel.
Ze moet gewoon voelen dat er een persoon de baas is en dat ben jij op dat moment, net als met longeren e.d.
Tip voor jou: zelfverzekerd zijn en dat ook laten merken als het paard op de trailer moet, want als je gaat denken : onee ze gaat de trailer weer niet in daar krijgen we het weer, merkt je paard dat en maakt ze er misbruik van, ze gaat je dus klieren.
een paard heeft leiderschap nodig, net als in een kudde en ook het paard zal zich zelfverzekerd voelen als jij dat ook bent.
Zorg dus dat je paard op jou let en er met de aandacht bij is..
Succes !

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:02

mijn paard wil ook niet vanzelf op de trailer heb alles geprobeerd.. behalve slaan natuurlijk.. niks hielp.. nu bind ik aan weerszijde van de trailer twee longeerlijnen laat haar en tussen door lopen en dan helpen twee mensen mij, die de longeerlijnen achter haar kont kruisen dan kan ze geen kant op alleen naar voren... nu liep ze laatst al 3 keer zonder lijnen zo de trailer op Haha! de methode is ook wel een beetje afhankelijk van het type paard.

Midnight16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:31

Ten eerste is het belangrijk je het volgende af te vragen:

- Is je paard al langer bekent met trailer laden en is ze je nu aan het uitproberen?
- Of kent ze het trailer laden nog niet zo lang en is ze bang?

In dat laatste geval zal ik eerst de trailer in het weiland zetten of in een bak en haar daar elke dag op voeren. Dan gaat ze vanzelf de link leggen tussen trailer = eten = iets leuks = niet eng. Sowieso het trailer laden heel vaak herhalen. Als je het alleen doet voordat je op concours gaat dan sta je zelf al onder tijds druk en dan zul je zien dat het dan net niet wil. Gewoon heel veel oefenen en alle tijd nemen. Zorg als je de trailer oploopt dat je dicht naast haar hoofd blijft lopen in plaats van helemaal voor haar aan. Zo blijven ze wat makkelijker te sturen om recht de trailer op te gaan. Als ze echt aan het klieren is dan kun je aan de zijkanten van de laadklep wat neerzetten zodat ze in een soort van fuik lopen. Wij doen dat weleens met containers. Dan is de enige uitweg nog rechtdoor erop. Als het puur klieren is kan je dan ook een longeerzweep gebruiken. Meestal is het zien van die zweep al genoeg! Ook het schot opzij zetten (als je een 2 paards trailer hebt) en het deurtje open doen geven minder het idee van opgesloten zitten. Altijd belonen met voer als ze erop staat.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Veel succes! Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:17

Op een enkele uitzondering na is elke paar probleemloos te laden.

Zorg dat je paard je al bij het lopen over het erf je al braaf volgt, halthoudt op commando en weer voorwaarts. Doe ook eens over een zeil of balkje stappen, ofwel zorg dat paard jou vertrouwen en volgen wil.
Dit is je basis.

Mijn ervaring is dat ze bij het laden allemaal wel eens een periode krijgen dat ze wat lastiger te laden zijn.
Blijf altijd rustig, nooit met Zweep. Een paard weet niet wat klieren is.
Oefen veel, de eerste dagen meerde malen. Geef bv eten in de trailer. De eerste keer kan gerust 1,5 uur duren. Oefen alleen of met iemand ver op afstand. Gebruik longeerlijn ipv halstertouw.
Je loopt recht naar de trailer en zet hem voor de laadklep. Hij mag nu niet aw of opzij. Dat straf je af met korte steeds dezelfde stemhulp. Als je paard niet zo hangerig is houdt je lijn op spanning tot hij pasje vw zet. Zijn beloning is dat hij de druk weg is bij het vw gaan.
Consequent zijn.
Als hij in paniet trailer weer uitvlucht laten gaan. Tegenhouden kan hoofd stoten betekenen en dat maakt het lastiger om weer opnieuw te beginnen.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:19

net als wat veraa_ zegt.. Maar misschien kan je haar voer ook een keer geven als ze in de trailer staat? Dan is het ook weer eens een andere ervaring?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:24

In ieder geval: het oefenen van het trailerladen begint weken, zo niet maanden, voor je echt weg moet! En dus niet pas op de dag zelf, dan moet je eigenlijk al zeker zijn dat ze er op gaat.

Als je twijfelt of je goed bezig bent, haal er dan een professional bij. Eens je de methode gevonden hebt die voor jou en je paard werkt, blijf daar dan ook bij als het even niet lukt. En vooral op de wedstrijd zelf: laat er niet 100 mensen zich mee gaan bemoeien als het niet lukt!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:31

Veel oefenen aan beide kanten een longeerlijn naar achteren. je meot een paar passen naar de trailer lopen. Gaat je paard stoppen en voel/merk je dat zet hem in zijn achteruit. Dan weer rechtuit. Stopt hij. achteruit. ALs je dat een tijdje doet denkt je paard meestal ik loop er zelf wel in. Dat mag hij dan weer niet. Hij mag alleen erin als jij erin loopt.Lachen. Laat je paard neit bepalen! En ga voor je concours ruim op tijd beginnen met laden. Dan heb je in ieder geval niet de stress dat je moet opschieten als het niet in een keertje lukt!:)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:29

@jury

In sommige gevallen kunnen paarden wel flink klieren/dwarsliggen hoor, maar in dit soort paniek/angst momenten niet natuurlijk

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:34

Joceline schreef:
@jury

In sommige gevallen kunnen paarden wel flink klieren/dwarsliggen hoor, maar in dit soort paniek/angst momenten niet natuurlijk

Ik ben geen nh aanhanger, maar wat is de achterliggende gedachte van een paard dan om dat te doen?
Volgens mij zit er dan een basis africhtingsprobleem ten grondslag voor het niet in de trailer willen gaan.
Ofwel het paard denkt, ik ben de leider en jij moet mij volgen.

Hetzelfde bij kinderen. Waarom klieren kinderen?
Hormonen (pubers), krijgen dan meer hun zin, zijn te moe, etc etc.

Pas bij levende wezens met genoeg hersens (en dat zijn alleen volgens mij alleen wij, de volwassen mens) gaan bewust klieren/dwarsliggen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:39

kiimmiie schreef:
Ik heb nu 4 wedstrijden gereden maar het trailer laden blijft een probleem en het lijkt wel steeds erger te worden. We zijn er de laatste keer een uur mee bezig geweest en ik was er echt net op tijd. Dit zorgt voor een hoop onodige stres.
Heeft iemand tips hoe dit sneller/makkelijker kan?

Hoop dat ik veel tips en nuttige informatie krijg over het trailer laden, alles is welkom!

Ben zo zenuwachtig want heb 31 mei weer wedstrijd.. en ben bang dat ze niet meer wilt. Ik snap dat die instelling echt niet goed is maar ik krijg dit steeds meer..

eerst dat paard rustig en veilig de wagen op meerder keren en dan pas wedstrijden, ook trailerladen moet je trainen, het levert nu veel te veel stress op bij jou en je paard en als je in deze negatieve spiraal blijft dan wordt het straks echt een probleem. Ga aan de slag met prof. hulp, tegenwoordig is er al veel op de markt, 2moons, ballingehof, voest etc. laat je erbij helpen, succes...

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 10:59

Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet mogelijk een trailer in de bak of land te zetten, aangezien ik de trailer van de overburen huur. Wel mag ik oefenen daar wanneer ik wil. Mijn tante gaat donderdag avond met mijn oefenen in de bak, eerst voor vertrouwen. Hoop dat ik er wat van op steek. Profesionele hulp heb ik gewoon geen geld voor..

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:03

Bel Balingehof. Ik heb daar heel fijne ervaringen mee, en heb nu een paard wat zich *klopt wel even af* eigenlijk altijd laat laden. En ook ik heb in het verleden wel eens 3,5 uur gestaan hoor...

Het heeft mij 1 keertje langskomen en oefenen gekost, plus de aanschaf van een touwhalster. Het is me iedere cent meer dan waard geweest!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:04

Ik denk dat je al veel nuttige tips hebt gehad waar je echt wat aan hebt.
Ik zou er nog aan willen toevoegen dat je moet proberen om tijdens het oefenen ook zelf lekker ontspannen te zijn. Klets dus lekker tegen je paard, doe vrolijk, geef haar wat lekkers, maak er iets leuks van! Ik weet dat het moeilijk is voor jezelf, maar bedenk dat je paard natuurlijk ook heel erg reageert op jouw stemming (stress, irritatie omdat het niet lukt). Probeer dus zelf lekker opgewekt te zijn. Jippie, we gaan weer lekker oefenen Knipoog.

Veel succes!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:06

kiimmiie schreef:
Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet mogelijk een trailer in de bak of land te zetten, aangezien ik de trailer van de overburen huur. Wel mag ik oefenen daar wanneer ik wil. Mijn tante gaat donderdag avond met mijn oefenen in de bak, eerst voor vertrouwen. Hoop dat ik er wat van op steek. Profesionele hulp heb ik gewoon geen geld voor..

kiimmiie, het hoeft niet zo duur te zijn, als dit de reden is om geen goede hulp in te schakelen ga je wel heel veel risico nemen en dat snap ik werkelijk niet

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:59

de dvd van Balingehof trailer laden zou je al een heel eind op weg kunnen helpen. Hiermee hebben wij althans een moeilijk te laden paard wel zo ver gekregen dat ze toch steeds binnen een kwartier in de trailer stond.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:20

Als je paard echt niet wil zou ik wel proffesionele hulp inschakelen.
Ik wou er eerst ook niks van weten, maar zag op een bepaald moment geen oplossing meer.
Mijn paard wou ook absoluut niet de trailer in, en ik wou wel erg graag op concours en naar les.
We hebben ons toen opgegeven voor een clinic van Annemarie van der Toorn, en werden geselecteerd!
En het hielp echt goed, heb er zelf ook enorm veel van geleerd.
Daarna heeft een stel bij ons in de buurt, die in opleiding bij Annemarie zijn, 2 keer geholpen met trailerladen.
Zelf heb ik ook veel geoefend en werken nu met het monty roberts halster..
Ik heb er misschien in totaal €70 aan besteed, maar het trailer laden gaat nu super goed,
en die €70 ben ik liever kwijt dan steeds het gestress voor een wedstrijd/les of je er wel komt!
Ik zou echt contact met een proffesioneel iemand zoeken want het scheelt een hoop gedoe!!!!

mylsnuffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:12

Veraa_ schreef:
Als je paard niet bang is maar gewoon loopt te klieren, kun je proberen het er voor haar zo nieuwsgierig mogelijk te maken. vaak overwint de nieuwsgierigheid het wel om toch overstag te gaan en die trailer in te lopen.
Zet eens een paar dagen de trailer bij het paard in de wei ( wel hopen dat ze hem niet sloopt) zodat ze er aan kan snuffelen enz..
Probeer haar een paar dagen erna eens zonder dwingen de trailer in te krijgen, al staat ze maar met haar voorbenen op de laadklep.
Beloon je paard als ze in jouw ogen al een paar dingen goed doet.
Belonen helpt immers meer dan straffen.
Het feit dat hij al op de goede weg is is prima, ook al gaat het met kleine stapjes.
Zelf wil je ook niet tot dingen gedwongen worden lijkt me?
Maar goed, zo ga je dus steeds verder tot ze in de trailer staat.
Wat ook vaak helpt is om (als je dat hebt) om het deurtje voor in de trailer open te zetten, zodat er meer licht in de trailer is.
Na een paar dagen, als je paard in de trailer loopt, kun je haar eens een poetbeurt in de trailer geven en haar daar voeren.
Zo laat je haar gewoon weten dat er niks mis is om je tegen te verzetten om die trailer in te gaan en dat de trailer ook een leuke plek is om in te staan.

Ze hoeft dus niet persé bang te zijn om haar op deze manier de trailer in te krijgen.
Aan dwingen heeft het paard ook niks, uiteindelijk zal ze zelf wel beseffen dat er geen andere keus is dan die trailer oplopen en zal ze dat ook doen.
Wat ook geen zin heeft, en dat heb ik zelf gemerkt, is om het paard erin te gaan trekken.
Dit is ook weer dwang en dan zal ze zich verzetten.
Naast haar lopen en beetje druk op het touw geven helpt meestal wel.
Ze moet gewoon voelen dat er een persoon de baas is en dat ben jij op dat moment, net als met longeren e.d.
Tip voor jou: zelfverzekerd zijn en dat ook laten merken als het paard op de trailer moet, want als je gaat denken : onee ze gaat de trailer weer niet in daar krijgen we het weer, merkt je paard dat en maakt ze er misbruik van, ze gaat je dus klieren.
een paard heeft leiderschap nodig, net als in een kudde en ook het paard zal zich zelfverzekerd voelen als jij dat ook bent.
Zorg dus dat je paard op jou let en er met de aandacht bij is..
Succes !

Hier ben ik het mee eens zou ik ook doen

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:33

toen ik voor de 1e keer wedstrijd had heb ik mn pony de dag ervoor even aan de trailer laten wennen. ze had al 8 jaar neit meer in de trailer gestaan.
in 30 min stond ze erop; en de dag van de wedstrijd in 15 en bij het terugrijden na 5 sec Haha!

ik heb:
- in de trailer zelf een paar vertrouwde spullen gezet (haar dekje, favoriete knabbelborstel,..)
- haar eerst laten snuffen aan de klep en er een paar keer rond gelopen
- belonen
- er op gestapt zonder aarzelen en zodra ze niet verderr wil niet trekken, maar belonen omdat ze toch al zo ver was gegaan (ookal was het 2 hoefjes net op de klep)
- met worteltjes proberen dat ze een stapje vooruit deed. eerst strekte ze de nek, maar na 3 wortels was ze dit beu en kwam vlak voor mij staan.
- belonen en er onmiddelijk terug af.
dan eventjes gewacht, zodat ze erover kon nadenken
-opnieuw geprobeerd, ditmaal kwam ze even ver als de vorige keer (met de schouders net in de trailer)
- opnieuw de worteltruc
en zo ging ze elke keer een stapje verder. ik heb haar na een paar stappen terug uit de trailer geladen en even gewacht.
toen ze er helemaan instond, heb ik haar een biet gegeven en een hooinetje en ben de trailer uitgegaan voor een paar minuten

ik weet niet of dit gaat helpen, want elk paard ervaart zo een trailer anders.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:53

ik heb ook een paard dat traileren eng vind. wij hebben iemand laten komen om te helpen en dat werkte nu oefenen we gewoon vaak. het is nog steeds niet helemaal goed want als we in een situatie komen die ze niet kent dan lukt het weer niet, volgens ons komt dat doordat ze bang is dat er iets van achter komt. het is dus gewoon een angst als we dan een hek naast de trailer zetten dan wil ze wel weer. dan heeft ze en wat druk van de zijkant en ze voelt zich veiliger. voor ons werkt het hek erg goed dus misschien heb je er wat aan. overal is wel een hek!

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:03

misschien niet maar bijna overal wel en je kunt de trailer zowiezo al naast een muur of andere trailer zetten dan kan je paard 1 kant tenminste al niet meer op.

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:38

Je hebt al heel veel nuttige tips gehad, verhaal van jury vind ik erg duidelijk en goed!

Wat ik nog even wil toevoegen is:
Je geeft nu al aan dat je zenuwachtig bent of je paard er wel of niet in gaat. Als je dat bent, gaat je paard er zeker niet in.
Ben overtuigd van je eigen overwicht, jij bent de leider en je paard dient jou te volgen.
Ook vooral heel consequent zijn. Succes!

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:05

misssixty schreef:
Als je paard echt niet wil zou ik wel proffesionele hulp inschakelen.
Ik wou er eerst ook niks van weten, maar zag op een bepaald moment geen oplossing meer.
Mijn paard wou ook absoluut niet de trailer in, en ik wou wel erg graag op concours en naar les.
We hebben ons toen opgegeven voor een clinic van Annemarie van der Toorn, en werden geselecteerd!
En het hielp echt goed, heb er zelf ook enorm veel van geleerd.
Daarna heeft een stel bij ons in de buurt, die in opleiding bij Annemarie zijn, 2 keer geholpen met trailerladen.
Zelf heb ik ook veel geoefend en werken nu met het monty roberts halster..
Ik heb er misschien in totaal €70 aan besteed, maar het trailer laden gaat nu super goed,
en die €70 ben ik liever kwijt dan steeds het gestress voor een wedstrijd/les of je er wel komt!
Ik zou echt contact met een proffesioneel iemand zoeken want het scheelt een hoop gedoe!!!!

Ik heb ook hulp gehad van Annemarie van der Toorn. Echt super!! Ik weet nu zeker dat ik mijn paard ik redelijke tijd op de trailer krijg. Belangrijk vind ik dat welke prof. dan ook. Jou ook leert hoe je het in het vervolg moet doen!
Ze zit hier ook op bokt. Je kunt haar zo een pb sturen (annemariev)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:06

een tip.. zo nonchalant mogelijk erop lopen.. heeft t paard ook niet door dat t vervelend of eng moet zijn ofzo..
en als het klieren is, keer eronder schoppen
en als het angst is, met veel rust oefenen, en elk pasje belonen!! (met stem, niet met voer, daar krijg je zon enorme skoier van)

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:40

Paarden kunnen niet klieren!
Niet bewust iig, ze denken niet: ach, laat ik vandaag mijn baasje pesten, ik ga nu even niet de trailer in...
Er is dus vaak sprake van angst, in de trailer, of ergens erachter.

Ga te werk met een longeerlijn, mocht je paard uitbreken heb je een langer touw.
Zorg ervoor dat je paard het hoofd recht voor de ingang heeft van de trailer (hij kan er vanaf de zijkant ook op!!!!)
Loop dan zelf in 1x de trailer op, twijfel niet, dan doet je paad dit ook!!!!
Haal eventueel de voorstang los, dan heb je iets meer ruimte
Wel weer vast doen met rijden natuurlijk!!!!!
En kijk je paard niet recht in de ogen aan...

Dit is wat ik voornamelijk geleerd heb, en het werkt echt...
Succes