Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
de methode is ook wel een beetje afhankelijk van het type paard.

. Laat je paard neit bepalen! En ga voor je concours ruim op tijd beginnen met laden. Dan heb je in ieder geval niet de stress dat je moet opschieten als het niet in een keertje lukt!:) Joceline schreef:@jury
In sommige gevallen kunnen paarden wel flink klieren/dwarsliggen hoor, maar in dit soort paniek/angst momenten niet natuurlijk
kiimmiie schreef:Ik heb nu 4 wedstrijden gereden maar het trailer laden blijft een probleem en het lijkt wel steeds erger te worden. We zijn er de laatste keer een uur mee bezig geweest en ik was er echt net op tijd. Dit zorgt voor een hoop onodige stres.
Heeft iemand tips hoe dit sneller/makkelijker kan?
Hoop dat ik veel tips en nuttige informatie krijg over het trailer laden, alles is welkom!
Ben zo zenuwachtig want heb 31 mei weer wedstrijd.. en ben bang dat ze niet meer wilt. Ik snap dat die instelling echt niet goed is maar ik krijg dit steeds meer..
. kiimmiie schreef:Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet mogelijk een trailer in de bak of land te zetten, aangezien ik de trailer van de overburen huur. Wel mag ik oefenen daar wanneer ik wil. Mijn tante gaat donderdag avond met mijn oefenen in de bak, eerst voor vertrouwen. Hoop dat ik er wat van op steek. Profesionele hulp heb ik gewoon geen geld voor..
Veraa_ schreef:Als je paard niet bang is maar gewoon loopt te klieren, kun je proberen het er voor haar zo nieuwsgierig mogelijk te maken. vaak overwint de nieuwsgierigheid het wel om toch overstag te gaan en die trailer in te lopen.
Zet eens een paar dagen de trailer bij het paard in de wei ( wel hopen dat ze hem niet sloopt) zodat ze er aan kan snuffelen enz..
Probeer haar een paar dagen erna eens zonder dwingen de trailer in te krijgen, al staat ze maar met haar voorbenen op de laadklep.
Beloon je paard als ze in jouw ogen al een paar dingen goed doet.
Belonen helpt immers meer dan straffen.
Het feit dat hij al op de goede weg is is prima, ook al gaat het met kleine stapjes.
Zelf wil je ook niet tot dingen gedwongen worden lijkt me?
Maar goed, zo ga je dus steeds verder tot ze in de trailer staat.
Wat ook vaak helpt is om (als je dat hebt) om het deurtje voor in de trailer open te zetten, zodat er meer licht in de trailer is.
Na een paar dagen, als je paard in de trailer loopt, kun je haar eens een poetbeurt in de trailer geven en haar daar voeren.
Zo laat je haar gewoon weten dat er niks mis is om je tegen te verzetten om die trailer in te gaan en dat de trailer ook een leuke plek is om in te staan.
Ze hoeft dus niet persé bang te zijn om haar op deze manier de trailer in te krijgen.
Aan dwingen heeft het paard ook niks, uiteindelijk zal ze zelf wel beseffen dat er geen andere keus is dan die trailer oplopen en zal ze dat ook doen.
Wat ook geen zin heeft, en dat heb ik zelf gemerkt, is om het paard erin te gaan trekken.
Dit is ook weer dwang en dan zal ze zich verzetten.
Naast haar lopen en beetje druk op het touw geven helpt meestal wel.
Ze moet gewoon voelen dat er een persoon de baas is en dat ben jij op dat moment, net als met longeren e.d.
Tip voor jou: zelfverzekerd zijn en dat ook laten merken als het paard op de trailer moet, want als je gaat denken : onee ze gaat de trailer weer niet in daar krijgen we het weer, merkt je paard dat en maakt ze er misbruik van, ze gaat je dus klieren.
een paard heeft leiderschap nodig, net als in een kudde en ook het paard zal zich zelfverzekerd voelen als jij dat ook bent.
Zorg dus dat je paard op jou let en er met de aandacht bij is..
Succes !
misssixty schreef:Als je paard echt niet wil zou ik wel proffesionele hulp inschakelen.
Ik wou er eerst ook niks van weten, maar zag op een bepaald moment geen oplossing meer.
Mijn paard wou ook absoluut niet de trailer in, en ik wou wel erg graag op concours en naar les.
We hebben ons toen opgegeven voor een clinic van Annemarie van der Toorn, en werden geselecteerd!
En het hielp echt goed, heb er zelf ook enorm veel van geleerd.
Daarna heeft een stel bij ons in de buurt, die in opleiding bij Annemarie zijn, 2 keer geholpen met trailerladen.
Zelf heb ik ook veel geoefend en werken nu met het monty roberts halster..
Ik heb er misschien in totaal €70 aan besteed, maar het trailer laden gaat nu super goed,
en die €70 ben ik liever kwijt dan steeds het gestress voor een wedstrijd/les of je er wel komt!
Ik zou echt contact met een proffesioneel iemand zoeken want het scheelt een hoop gedoe!!!!