Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Dreamer

Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 14:15

Steeds vaker zie ik mensen die een Z pony kopen en hier meteen wedstrijden mee rijden, zo ook een kennis van me.
Ze haalt bijna alleen maar 1ste prijzen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet geweldig rijdt (slechte houding, niet precieze hulpen etc), alleen omdat ze een dure pony heeft.
Wat vinden jullie hiervan?

Liezel1

Re: Z pony, maar zelf op B niveau rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:16

ik kan vanaf hier niet beoordelen of die 1e prijzen terecht of onterecht zijn...

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:17

Ik vind he teen beetje een voor oordeel,
dat kinderen met een Z pony altijd alles winnen Nagelbijten / Gniffelen.
Joris is ook Z geweest, en echt niet dat ik in het begin hoge punten reed. Daar heb ik echt wel voor moeten werken.

Misschien rijd ze dan toch niet zo heel slecht?

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:17

Ja, zulke mensen heb je. Maar je moet wel de 'knopjes' er op zien te vinden. dat is ook niet altijd even gemakkelijk.
Persoonlijk vind ik het veel leuker om mijn eigen pony's zelf op te leiden.
Dat heb ik tot nu toe met al mijn pony's gedaan.
Dan kan k met trots zeggen 'ik heb hem zelf hier helemaal heen gereden'!

ten 2e zie je dan ook veel meer resultaat. Je ziet hem groeien. En kun je de pony de dingen leren die jij hem wilt leren.
Laatst bijgewerkt door ladyisabelle op 11-05-08 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:18

Super toch?
Kan ze heel veel van leren!
En als het wat moeilijker wordt, dan stoppen de prijzen vanzelf als ze niet beter gaat rijden.

Deden maar meer mensen dat, een leuke leerpony kopen. Hoeft echt geen krack te zijn, maar gewoon eentje die al wat van de wereld heeft gezien, en niet al te snel van zijn stuk te brengen is.

Dav

zielig dat de mensen zo'n pony nodig hebben omdat ze anders geen punten/prijzen kunnen halen maar de meeste komen hunzelf altijd wel weer tegen omdat ze niet aan het nivo van de pony kunnen volhouden (pony vraagt meer dan ruiter kan geven)
Als mensen uit prijsbelang zo'n Z-pony/paard kopen vind ik dat echt sneu.
Als ze hem kopen om andere redenen dan is het zo dat ze de B en L miss wel snel doen maar daarna zullen ze mer hun best moeten doen om mee te kunnen komen met de rest.

Apple

En dan nog, stel dat ze nu de B door vliegt omdat de pony het op lost. Op gegeven moment stopt dat toch wel Lachen. Ergens komt het punt dat ze zal moeten gaan rijden voor de punten.

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:19

Ik herken het eigenlijk een beetje wel..
Bij mij op stal staat ook iemand met een z pony alles is belabberd de pony rent met haar er vandoor ed en toch eerste worden :s.. Dus tsja..
Het is en blijft een jury sport dus tsja,,

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:19

Dav: Waar kan jij hierop uithalen dat ze hem gekocht hebben omdat dat meisje anders geen punten rijd?

Ik vind het ook alleen maar top, je leert zoveel van zo pony.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:21

ik snap wel wat je bedoelt ja.. als je een beetje en makkelijk te rijden Z paardje hebt en jezelf aardig kan sturen zit je zo in de prijzen. maar dan zijn ze ook zo de B, L uit en dan komen de problemen, zitten zelf niet goed geven niet de juiste of maar halve hulpen en dan lopen ze vast

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:22

Als je zelf nog niet zo ervaren bent, kun je ontzettend veel leren van een Z paard/pony Ja

Je kunt niet zeggen dat iedereen met een Z pony alleen maar eerste prijzen haalt en het uitstekend doet op concours Maar de gedachtengang is gewoon erg sneu, dat je een Z paard/pony nodig hebt om te kunnen scoren. Als je een beetje kunt rijden kun je op een wat lager geklasseerd paard ook hoog eindigen.

Maar gezien diegene niet optimaal kan rijden en waarschijnlijk ook niet zo veel snapt (als ze de hulpen nog neit eens goed kan geven) heeft ze wel zo'n pony nodig. Maar dan denk ik ook weer of die ouders wel goed nadenken.
Ze kan beter eerst eens goed leren rijden voordat ze uberhaupt op concours gaat. Nu is het niet zo moeilijk om hoog te eindigen....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:24

Ik zou willen dat de tendens in Nederland eens veranderde en het normaal zou worden om op een goed opgeleid leerpaard of -pony te leren rijden, ipv dat er altijd afgunstig naar gekeken wordt. Er zouden een hoop minder paarden de prak in gereden worden.

Dav

JorisDy schreef:
Dav: Waar kan jij hierop uithalen dat ze hem gekocht hebben omdat dat meisje anders geen punten rijd?

'Als' dat de reden is.
het hoeft niet zo te zijn maar''Als'het zo is vind ik het niks.

JorisDy schreef:
Ik vind het ook alleen maar top, je leert zoveel van zo pony.

De persoon die die pony naar de Z heeft gebracht heeft haar/zijn eigen rijstijl en hulpen om de pony die oefening te laten doen.
En vind die ''knoppen'' maar eens terug,de pony zal de gevraagde oefeningen makkelijker/eerder doen maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de ruiter ook verbetert.

shron_silver

Weer zo'n topic Huilen van het lachen

Ik heb zelf ook een Z pony gekregen toen ik 10 was, heb echt heel veel van hem geleerd hoor, rijd nu zelf met hem ook Z.

Niks mis mee vind ik dus Lachen

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:27

Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt gelijk dat zo pony gereden is door iemand anders, en dat je de knopjes moet zoeken, ik ben nu ook 2jaar in het bezit van een pony die dan Z heeft gelopen. En heb er echt heel veel van geleerd. Het is even priegelen na de knopjes,maar dat betekent niet als je ze hebt dat die gelijk alles doet (nja die van mij niet iig). Doordat een Z pony al wat van de wereld heeft gezien, zijn ze meestal niet zo schrikkerig meer, waardoor de ruiter zich ook beter op de houding kan concentreren, en meer vertrouwen krijgen in de pony

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:28

Ik vind het ideaal. Van een Z-pony of paard kan je heel veel leren. Ik geloof niet dat dit meisje in de prijzen rijdt omdat haar pony toevallig Z is. Mijn eerste verzorgpaard was ook een Z-paard. Ik heb daar onwijs veel van geleerd. En tuurlijk had ik het voordeel dat de knopjes erop zaten, maar ik moest wel de juiste hulpen geven om de knopjes te bedienen. Daarnaast is het echt onzin om te denken dat een Z pony of paard uit zichzelf een proef gaat lopen.

Misschien is dit een toverpony maar dat denk ik niet... Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:28

ladyisabelle schreef:
Ja, zulke mensen heb je. Maar je moet wel de 'knopjes' er op zien te vinden. dat is ook niet altijd even gemakkelijk.
Persoonlijk vind ik het veel leuker om mijn eigen pony's zelf op te leiden.
Dat heb ik tot nu toe met al mijn pony's gedaan.
Dan kan k met trots zeggen 'ik heb hem zelf hier helemaal heen gereden'!

ten 2e zie je dan ook veel meer resultaat. Je ziet hem groeien. En kun je de pony de dingen leren die jij hem wilt leren.

Helemaal mee eens!

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:29

Ik vind het alleen maar moeilijker met al die knopjes hoor, je moet wel precies de goede gebruiken anders doetie het gewoon niet of hij gaat iets anders doen Clown

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:31

Ik vind het wel oke.

Zoals gezegd kunnen ze er veel van leren..
en zelfs een 'automaat' houdt er van zelf een x mee op.

De manier waarop je het topic begint, lijkt een beetje alsof je een beetje jaloers bent.. Of heb ik nou iets heel gewaagds gezegd?

Ik beleef zelf veel plezier aan het zelf opleiden van paarden..maar denk dat ik het wel fijn had gevonden als mijn eerste paard al wat meer kende.. (was wel 9 toen ik haar kreeg, maar kende nog niet extreem veel, ong B/L)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:32

JorisDy schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Je hebt gelijk dat zo pony gereden is door iemand anders, en dat je de knopjes moet zoeken, ik ben nu ook 2jaar in het bezit van een pony die dan Z heeft gelopen. En heb er echt heel veel van geleerd. Het is even priegelen na de knopjes,maar dat betekent niet als je ze hebt dat die gelijk alles doet (nja die van mij niet iig). Doordat een Z pony al wat van de wereld heeft gezien, zijn ze meestal niet zo schrikkerig meer, waardoor de ruiter zich ook beter op de houding kan concentreren, en meer vertrouwen krijgen in de pony

Een koele Fries is ook niet zo gauw schrikkerig,kijkt ook niet gelijk van alles op en daar kan je dus ook beter op je houding concenteren.

En meer vertrouwen,stel je koopt precies de verkeerde Z-pony,je zelfvertrouwen is niet helemaal top en die pony merkt dat op,ook zo 1 kan jou alle hoeken van het wedstrijd terrein laten zien ondanks zijn Z.

Ik vind het fijner om op m'n eigen paard dat nivo te lopen dan op het ZZ paard van een ander

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:47

Ik vind daar niets mis mee. Moeten we dan allemaal maar een groen jonkie kopen?
Durf te wedden dat een deel van al die paarden verprutst wordt door onkunde, daar heb je ook niets aan. Lachen Dan zie ik iemand liever op een Z-knol correct leren rijden, want ook een Z-knol loopt niet vanzelf, die zijn ook niet gek, als je die niet goed rondstuurt doet 'ie het ook niet voor je.

Jose_Bb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:48

ik vind gewoon dat je ook op een B of L pony/paard begint in de B ik heb veel meer geleerd op een gewone pony en niet op een Z pony

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:53

Ik heb veel meer geleerd op een Z pony, dan op een niet wedstrijd gereden pony.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 14:58

Ik zou ook iedereen aanraden een Z pony te kopen voor zijn of haar kind. Op de korte én lange termijn is dat heel voordelig en leerzaam.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 15:04

Niet echt een heel goed advies van je Sjaad, nou ja, dat vind IK dan.
Dus jij koopt liever zo'n automaat voor je kinderen dan een goed aangereden pony/paard waar ze zelf lekker mee aan het werk kunnen en zelf wedstrijdklaar kunnen maken?
Wordt een dure aangelegenheid (voor bepaalde personen) als die op zoek zijn naar een pony/paard voor hun kind en het móet een Z knollie zijn.