Zijwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_orville_X

Zijwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 20:51

Ik zie heel vaak ergens 'Zijwaarts' staan. Maar... dat is toch hetzelfde als wijken? of niet..?
Kan iemand even het verschil uitleggen?

xx.

Urielle

Re: Zijwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:19

wijken is voorwaarts-zijwaarts.
Zijwaarts is wel veel gebruikte penny- en beginnerstaal voor wijken Knipoog
Echt zijwaarts dan moet een paard recht opzij gaan.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:20

Ik vind dat echt een penny of beginnerstaal hoor. Als je weet dat zijwaarts wijken is (en je het dan niet te letterlijk opvat) dan hoor je best vaker '' en nu eens een paar pasjes zijwaarts.''
Vind ik niets penny achtigs aan.

*edit: Wijken is dus idd hetzelfde als zijwaarts.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:26

Dat vind ik echt een hele slechte zaak, dat die term bij jullie wordt gebruikt Nagini. Het stukje voorwaarts (dus de impuls) wordt al zo vaak vergeten!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:28

Ja maar tis toch ook een ZIJgang.

*edit: ik vind niet dat de benaming voor iets wat hetzelfde is (of je het nu zijgang of wijken noemt) gelijk inhoud hoe je het rijdt.
Als je het zijgang/zijwaarts noemt wilt het niet zeggen dat je niet voorwaarts rijd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:45

Het is een zijgang. Maar zeggen jullie tegen schouderbinnenwaarts, travers en appuyementen ook zijwaarts? Dat maakt het wel verwarrend.

De manier waarop het genoemd wordt maakt toch wel uit hoe ruiters tegen een oefening aankijken en waar ze het accent leggen. Bij wijken is het al een veel gemaakte fout dat de ruiter het paard maar wat over de schouder weg laat vallen (hoezo, paard ging toch opzij? Is toch goed dan?) maar de controle om een paard precies zover voorwaarts en opzij te laten gaan als je wilt, zonder hem teveel stelling te laten geven, zonder te buigen, is echt nog wel heel moeilijk. In principe is het zomaar opzij voor je been maar het vergt veel coordinatie en perfecte controle over de voorhand en de achterhand. Ik oefen regelmatig om mijn paard dan eens naar B te laten wijken, dan eens naar M, dan eens naar tussenin, dan eens een hele (lange of korte) diagonaal, of een gebroken lijn, en ik heb echt de feeling nog niet om het perfect te doen. Dan weer te veel opzij, dan weer teveel naar voren, dan verbuigt hij weer.... echt niet simpel!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:53

Mij hoor je ook absoluut niet zeggen dat het simpel is. Er word wel eens zijwaarts gezegt tegen wijken. SB en de rest niet (voornamelijk omdat die ook niet gereden worden Haha! )
Ik snap precies wat je bedoeld hoor, aangezien het mij ook dikwijls gebeurd dat het paard over de schouder weg wilt, of dat ik 'm niet genoeg voorwaarts laat lopen, waardoor hij dus niet voowaartszijwaarts is, maar overwegend zijwaarts op een foute manier.

Maar alsnog denk ik persoonlijk niet dat dit in verband staat met het noemen van wijken of zijwaarts. Aangezien ik als men zegt zijwaarts dat ik weet dat ze bedoelen enkele pasjes wijken.

Als je dit niet weet ben je nu ook niet toe aan deze oefening.

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:30

Ik ben nu tot mening gekomen, dat Zijwaarts, niet hetzelfde is als Wijken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:31

En hoezo ben je tot die mening gekomen?

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:43

Nou kijk, als je zijwaarts ziet, zoals hierboven al gezegt is, beschouw ik dat als 'recht opzij gaan' en wijken, dat is niet 'recht opzij gaan' dat is meer voorwaarts, en toch weer zijwaarts, maar niet hélemaal zijwaarts, ook voorwaarts, samen is dat wijken.

Dat is mijn mening. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:45

Het recht opzij gaan is wel mogelijk, toen ik nog paardreed, moesten wij als westernruiters wel eens van links naar rechts een balk volgen. Voorbenen aan de ene kant, achterbenen aan de andere kant en zo de hele lengte zijwaarts afgaan Lachen Dat versta ik onder zijwaarts, wijken is zij-voor, ofwel in de schuine richting Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:09

Unwritten schreef:
Het recht opzij gaan is wel mogelijk

Jazeker is dat mogelijk Ja Op dressuurwedstrijden wordt het niet gevraagd maar sommige trainers laten het in de training wel rijden. Ik geloof dat het overschenkelen heet, het wordt niet veel gevraagd meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:11

Nagini schreef:

Ik denk dat je gaat huilen als je er bij stil staat, hoeveel ruiters kennis maken met het wijken als 'je paard moet zijwaarts' en dus pas bij een andere instructeur erachter komen dat het heel wat meer is dan je paard van de middellijn weg laten glijden richting hoefslag Lachen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:55

Ja, dat geloof ik best. Maar dan rammelt het weer aan je instructeur.

Aangezien toen IK niet wist hoe ik een oefening moest doen, word dat me namelijk eest uitgelegd en dan krijg ik ook een beeld hóe ik dat moet doen (en daar maak ik in dit geval dus op dat ie ook voorwaarts moet.) Dan is het de onkunde van de instructeur wellicht? Als hij zegt zijwaarts en bedoeld wijken maar jij dus gewoon echt horizontaal na de zijkant gaat, dat heeft hij het niet goed uitlegt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:14

Ik bedoelde dat niet letterlijk Nagini.
Maar echt heel veel ruiters denken dat ze kunnen wijken, omdat het paard een diagonaal lijntje loopt vanaf de middellijn.
Sommige wijken niet eens, die lopen gewoon een diagonaal. Anderen laten het paard over de schouder wegvallen van middellijn naar hoefslag. Anderen verliezen zoveel impuls dat het paard nog net niet terugvalt naar stap.
Dat zeg ik dus niet om commentaar te leveren op de betreffende ruiters, ik vind het zelf ook moeilijk om te doen. Maar heel veel fouten in het wijken worden gemaakt door het ontbreken van het voorwaartse. En dan denk ik: als je het zijwaarts gaat noemen, is het
a) niet correct want het is voorwaarts-zijwaarts en er bestaat een oefening die daadwerkelijk zijwaarts stappen is.
b) verwarrend want ook een appuyement maakt diezelfde lijn, en daarnaast heb je ook nog schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers.
c) voor de ruiter alsof het accent zijwaarts moet liggen, maar aangezien dat juist de valkuil is, zou de instructeur het accent op het voorwaartse moeten leggen.

Leuk testje: probeer je paard eens drie passen zijwaarts te laten stappen, twee passen rechtuit draven, drie passen zijwaarts stappen etc.
De mijne had niet genoeg voorwaartse drang, die stapte vrolijk rechtuit en tegen de tijd dat hij draafde moest hij weer opzij Knipoog

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:03

Nee oké ik snap je punt nu inderdaad wel. Maar alsnog verbind ik daar een uitleg bij. Nu klink ik vast heel koppig en lastig, maar als je goede uitleg erbij krijgt, weet je dat er als je instructeur bv. zegt en nu paar pasjes zijwaarts hij dus wijken bedoeld en je dus ook voorwaarts moet blijven.

Of het dan correct is van die instructeur om het zijwaarts te noemen is dan weer wat anders.

X_orville_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 20:57

Urielle schreef:
Nagini schreef:

Ik denk dat je gaat huilen als je er bij stil staat, hoeveel ruiters kennis maken met het wijken als 'je paard moet zijwaarts' en dus pas bij een andere instructeur erachter komen dat het heel wat meer is dan je paard van de middellijn weg laten glijden richting hoefslag Lachen

Nagini, wie zegt dat ik dat niet weet? Sommige denken er gewoon anders over.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:58

Je haalt m'n post uit z'n verband Lachen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:41

Oud topic.