aanduiding of wedstrijd/losrijden op zand of gras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

aanduiding of wedstrijd/losrijden op zand of gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 06:48

Omdat mijn paard alleen voor op ijzers staat en ik een hekel heb om op gras te rijden, zoek ik wedstrijden uit met zandbodems.
Uiteraard weet je op een gegeven moment wel waar er op gras en waar er op zand gereden wordt.
Maar sommige wedstrijden op een stal waar normaal op zand gereden wordt, zijn dan ineen op gras omdat het een groot concours betreft. Daar sta je dan zonder stiften en/of ijzers.

Zou het niet makkelijk zijn als bij de opgave KNHS opgegeven moet worden of er op gras gereden wordt of niet incl. het losrijden.
Ook zou he fijn zijn als het aangegeven staat op startlijsten. Nu zie je het al vaak in het opmerkingenblokje staan.

Wat vinden jullie?

Alja

Re: aanduiding of wedstrijd/losrijden op zand of gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 06:50

zou idd wel fijn zijn, rij op dit moment geen wedstrijden meer maar reed altijd liever op zand dan op gras maar hier in de buurt is het sowiezo weinig...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 06:51

Waarom geen gaten in je ijzers laten maken?
En waarom in het seizoen niet rondom op ijzers?

Dan ben je van alle problemen af.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 06:54

Zou inderdaad makkelijker zijn, maar soms moet er ter plaatse wat veranderd worden ivm bijvoorbeeld het weer. Zo heb ik afgelopen zomer ook wel eens een proef binnen en een proef buiten gereden in het buitenseizoen vanwege de slechte conditie van de zandbodem. Hier kan je weinig aan veranderen.

Moeten verenigingen alleen wel de vraagprogramma's helemaal invullen en niet van af wijken Lachen

Ik zet hem niet rondom op ijzers alleen voor een zomerseizoen starten. En soms komt het gewoon net niet uit om al stiftgaten te laten zetten als je op het randje van indoor en outdoorseizoen zit.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 07:03

ponyparadijs schreef:
Waarom geen gaten in je ijzers laten maken?
En waarom in het seizoen niet rondom op ijzers?

Dan ben je van alle problemen af.

Zonder ijzers is beter voor paard (voor moet wel ivm schrapen) en het kost minder.
Gaten in voorijzers gaan er inderdaad vanaf april in.

Rest nog 1 probleem, ik vind het gewoon eng op gras. Ik heb een een keer gestart op een terrein vroeg in de ochtend (ochtenddauw op gras), weinig geregend dus harde grond. Paard stond rondom op stiften maar ging alsnog geheel onverwachts vol onderuit. Ik durf dus gewoon niet vol te rijden (middengalop, volte 10 meter in galop etc).
Ik was niet de enige, ze vielen die ochtend bij bosjes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 07:48

Mijn paard loopt met ijzers en schroeven nog steeds onzeker en voorzichtig op gras, schuift ook snel uit. Ik vind het een goed voorstel. Dat zou dan wel per klasse moeten want soms is de Z op zand en de M op gras bijv.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:50

je hebt tegenwoordig ook een kliksysteem waarmee je een soort van kalkoenen op je ijzers kunt klikken. Geen gaten meer nodig dus.

http://www.quicksetting.nl/

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 12:21

Zeabiscuit schreef:
je hebt tegenwoordig ook een kliksysteem waarmee je een soort van kalkoenen op je ijzers kunt klikken. Geen gaten meer nodig dus.

http://www.quicksetting.nl/

Maar nog wel ijzers!

Heb jij hier trouwens ervaring mee? Het lijkt me dat je ze zo snel verliest.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:35

Ik weet inderdaad in mijn omgeving wat op zand en wat op gras is. Hier is sowieso bijna alles op gras.
Van mij hoeft het niet vermeld te worden, ik heb m'n paard toch rondom op ijzers.

Zeabiscuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 06:33

nee, ik heb er geen ervaring mee. Ik heb wel eens gereden met zo een soort systeem (met mn vorige paard, dus is al een aantal jaren geleden). Werkte iets anders, maar komt op het zelfde neer. Was op zich prima mee te rijden hoor.