L1 2 vragen uit proef 9/10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

L1 2 vragen uit proef 9/10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 14:31

Ik heb even een vraagje..

Met wijken A afwenden NA enkele paardenlengtes wijken richting...

Moet ik na het afwenden en rechtstellen wijken inzetten??(zo doe ik het)

of zetten jullie direct vanuit de wending het wijken in..

OF?? rijden jullie tot halverwegen de D X lijn en dan pas inzetten??

Ik vraag mij het gewoon even af.. sommige zie ik het dus op die manier doen en twijfelde ik of IK het wel goed doe..

Ik stel hem eerst recht na afwenden A en zet dan wijken in,,(dus ongeveer bij D ga ik wijken).. Pling

Vraag 2":

Wordt gevraagd,, tussen K/A/F halthouden daarna voorwaarts in arbeidsdraf

Nu zet ik dus eerst 1 pasje stap VOORDAT ik aandraaf,, ik kreeg hierop commentaar op protocol: vlotter wegdraven?? en een 6

Zie ik het nu verkeerd of ?? men moet in het L1 toch niet direct van halthouden naar draf?? (zo ja,,is het geen probleem,,maar ik dacht dat dat niet mocht vandaar eerst een pasje stap)

KarinvdM

Re: L1 2 vragen uit proef 9/10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:39

Je moet inderdaad eerst je paard rechtstellen en daarna pas gaan wijken.

In het L1 moeten de overgangen inderdaad progressief zijn, maar je paard kan daarin best te traag zijn geweest.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:41

Niks op aan te vullen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:51

1. eerst enkele paardlengtes rechtuit dan pas wijken

2. art. 107 overgangen "In de lagere klassen Ben L is geen enkele overgang gemarkeerd, maar wordt alles geleidelijk uitgevoerd en progressief."
In de nieuwe proeven zie je dat je een overgang tussen 2 letters is. Je kunt dus zelf bepalen waar je op bv 10 meter die overgang maakt.
Progressief wordt vaak gebruikt om aan te geven wel of niet door de stap van halt naar draf of andersom.

Van Dale zegt over progressief:
pro·gres·sief (bijvoeglijk naamwoord; progressiever, progressiefst; progressiviteit)
1 (politiek) een hervorming van de maatschappij beogend
2 (van belasting enz.) evenredig stijgend, naarmate het belastbare bedrag of inkomen stijgt
3 in rechte lijn voortgaand

Alleen verklaring 3 zou enigzins te gebruiken zijn,

Verklaring Wiki en algemeen bekend.
Progressieve overgang
Dit is een overgang naar een snellere of tragere gang. Voorbeelden zijn: van stap naar draf, van galop naar draf, van stap naar halt. Bij deze overgangen slaat men geen tussenliggende gang over. Wanneer men dus een progressieve overgang van de draf naar de halt vraagt, is het de bedoeling enkele passen stap tussendoor te laten zien.

De bij jou gemaakte opmerking kan twee dingen betekenen nl.
- te weinig impuls ofwel actiever wegdragen
- of te lang stap (bij 1 of enkele stapje(s) zou deze opmerking dus niet correct zijn).

Ik moet zeggen toen ik zelf in de L uitkwam de overgangen niet progressief uitvoerde. Er zijn meer jury's die commentaar geven op een progressieve overgang in de lagere klassen dan jury's die het eigenlijk goed hebben en mij dan commentaar geven dat overgangen progressief gereden moeten worden.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:11

Na enkele paardlengtes wijken: afwenden, paard recht zetten en vervolgens het wijken inzetten. Het maakt niet zo veel uit waar het gebeurt, zolang het paard maar recht is en zijn voor- en achterkant meeneemt en schaart.

En nee, je hoeft niet vanuit het halthouden overgaan tot in een actieve arbeidsdraf. Of eigenlijk mag het nog niet eens geloof ik. Je moet progressieve overgangen tonen, dus in iedere overgang (draf- halt etc) de tussengangen laten zien. Dus actief wegstappen, en dan actief wegdraven.Ik denk dat de jury bedoelde dat het actiever moest.