reglementen zijn er niet voor niets toch!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marlina

reglementen zijn er niet voor niets toch!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 16:23

Ik zie vaak op wedstrijden dat er maar wat aangerommeld wordt met de reglementen. Waarom is er dan een compleet boekwerk, waarvan verwacht wordt dat de ruiters er ook nog van op de hoogte zijn?? Wie stoort zich daar nog meer aan, en wat is er aan te doen??

Urielle

Re: reglementen zijn er niet voor niets toch!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:39

Ik denk dat je wat specifieker zult moeten zijn om meer reacties te krijgen. Lachen
Zelf heb ik geen idee waar je op doelt, in mijn beleving worden de reglementen vrij netjes opgevolgd eigenlijk.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:58

Ik kan me er wel in vinden Marlina... kom het ook wel tegen dat ik denk van hmmm daar hebben we toch regels voor...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 01:28

Nou, kom maar op met de voorbeelden! Vork Volgens mij wordt niemand op deze manier wijzer van dit topic. Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 05:05

Ik ben ook wel benieuwd op wat voor zaken je dan doelt?
Ik kan zo niet verzinnen over welke dingen het hier nu gaat...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:43

Ik weet niet wat voor reactie je nu van ons verwacht. Het is mij niet duidelijk wat je precies bedoelt.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 08:46

Ik moet nodig het reglement doorlezen Bloos
Ik wist op m'n 1e officiele wedstrijd 2 dingen niet Bloos (uitstappen groom en betreden van de bak terwijl jury er nog niet was) Bloos Bloos Bloos Bloos

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:08

Nou idd dat soort dingen... voorbeelden van Maestro zijn goed. Al begrijp ik hieruit dat zij hier wel op is aangesproken en het reglement dus wel is nageleefd, maar het gebeurt ook zo vaak dat dit niet het geval is.

Andere ruiter op het paard die de teugels niet lang heeft. Paard in de ring terwijl de jury er nog niet is en niemand die er wat van zegt. Soms dingen aan hulpstukken die niet toegestaan zijn (zwepen / sporen / hulpteugels) op losrijterrein en niemand die er wat van zegt of kan zeggen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:10

Verleden week werd er in Babberich tijdens het losrijden voor het M-springen door een dame met slof gereden. Volgens mij is dat pas toegestaan vanaf het Z. Slof was overigens prachtig onzichtbaar gemaakt....
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 28-04-08 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:16

Sansje schreef:
Nou idd dat soort dingen... voorbeelden van Maestro zijn goed. Al begrijp ik hieruit dat zij hier wel op is aangesproken en het reglement dus wel is nageleefd, maar het gebeurt ook zo vaak dat dit niet het geval is.

Andere ruiter op het paard die de teugels niet lang heeft. Paard in de ring terwijl de jury er nog niet is en niemand die er wat van zegt. Soms dingen aan hulpstukken die niet toegestaan zijn (zwepen / sporen / hulpteugels) op losrijterrein en niemand die er wat van zegt of kan zeggen.
Ik ben er inderdaad netjes op gewezen. Alleen lees ik nu net dat een niet werkend paard (dus met lange teugel in stap) wel toegestaan is??

Citaat:
Onverminderd het hiervoor bepaalde mogen derden
met een paard op het oefen- en/of losrijterrein alleen stappen, mits dit aan een
lange teugel gebeurt en er met het paard niet wordt gewerkt. Aan de verplichting
in de lid 8 omschreven hoofdbescherming te dragen dient door derden te worden
voldaan.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:46

Exact MaestroE. Dit mag idd wel met lange teugel en in stap gebeuren. Mits de ruiter wel correct gekleed gaat met cap ed.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:51

Hoe zit het eigenlijk wanneer een amazone in de M2 met zweep de proef uit rijdt. Jury belt niet uit (heeft het waarschijnlijk niet, of te laat gezien) voor het derde onderdeel. Mag ze evengoed afstraffen met -2 onderaan het protocol voor het rijden met zweep?

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 09:54

Hoe kun je een slof onzichtbaar maken, dat wil ik wel eens weten Haha! Tong uitsteken

Ken hier iemand die door het hele land de instructeur achterna rijdt om maar bij hem in de ring te kunnen starten, omdat er anders geen winst wordt gereden, hoe triest kun je zijn zeg!! Telkens als ik die persoon weer op de startlijst zie staan denk ik, nou ga ik er melding van maken, maar 10 min later denk ik weer, laat maar, ga mijn tijd er ook niet in steken, het zegt zo al genoeg over deze persoon..... Maar eigenlijk mag dat ook niet volgens mij?!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:05

Dat mag idd ook niet... maar de verantwoordelijkheid daarvoor ligt in principe bij het jurylid... duidelijk een geval van reglementen zijn er toch niet voor niks?!?... jammer dat deze mensen zich er niet aan willen houden...

VValar ik meen dat je dat idd af mag straffen met -2 onderaan het protocol. Vergelijkbaar met peeskappen denk ik.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:11

De slof bestond uit koord en liep vanaf de ring van het voortuig -voor op de borst- door de bitringen. Hij viel dus niet echt op.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:37

Dat heb ik ook wel vaker gezien ja met dat borsttuig/slof gebeuren.

Ja ik was wat dat betreft correct, ik gaf m'n cap(op maat) en ze had rijkleding aan. Misschien dat ze vonden dat ze de teugels te kort had; ze zat voor het eerst op een paard van wel 1.60 Tong uitsteken

*gaat reglement verder lezen Tong uitsteken *

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:46

VValar schreef:
Hoe zit het eigenlijk wanneer een amazone in de M2 met zweep de proef uit rijdt. Jury belt niet uit (heeft het waarschijnlijk niet, of te laat gezien) voor het derde onderdeel. Mag ze evengoed afstraffen met -2 onderaan het protocol voor het rijden met zweep?

Inderdaad, als de jury het wel gezien heeft voordat de proef beëindigd is, mag dit aangerekend worden als vergissing en dus de daarbij behorende strafpunten mogen gerekend worden.

Ik had het laatst zelf, ik zie bij onderdeel 4 dat een paard nog strijklappen draagt (zwart paard met redelijk wat behang en volle staart en zwarte strijklappen, die vielen dus niet zo erg duidelijk op). Het was al onderdeel 4, dus ik mocht de proef er niet meer om stil leggen en de strijklappen laten verwijderen, maar heb wel bij onderdeel 4 -2 op laten schrijven als zijnde de eerste vergissing.

Helaas voor deze combinatie kwam er verderop nog een fout in het programma, wat dus als tweede vergissing werd aangemerkt en met -4 werd bestraft.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:09

Ik ken een verhaal van een jurylid dat een combinatie (op tijd) de baan uit stuurde omdat het paard voor een Z-proef rondom was gebandageerd. De reactie van de amazone was: ik heb de proef hiervoor ook zo gereden, dus ik ben niet van plan die bandages af te doen.
Hoe dat had kunnen gebeuren begreep ik al die tijd niet, maar nu ik de post hierboven lees, denk ik dus dat het eerste jurylid het te laat heeft opgemerkt en er ongetwijfeld wel puntenaftrek voor heeft gegeven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:14

@ Sientje: ik was ook de jury van de eerste proef en heb na het afgroeten wel even de amazone en haar lezer erop attent gemaakt dat het paard nog strijklappen droeg en dat ik het te laat gezien had om ze af te laten doen, maar dat ze er wel aftrekpunten voor kreeg én dat ze ze af diende te doen voor ze de tweede proef inging.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:40

Goh, wat rij ik weer in een brave regio. Ik zie nooit hulpteugels bij het losrijden, zelfs niet een martingaaltje. Sporen let ik niet zo op. Een enkele keer zie je een vriendin of kind van iemand het paard uitstappen maar met de teugels lang, dus dat mag. Incidenteel zie je 's zomers op de grote concoursen wel eens iemand in de ring oefenen als dat het eerste startnummer is, dat wel. Maar verder zou ik echt niet weten wat nog.

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 16:49

Ach, ik bennog mar net een bokker en moet nog wel even wennen aan de manier van topics presenteren, sorry.
Wat mij vooral stoort in de naleving van de reglementen is dat er niet consequent of helemaal niet volgens de reglementen gehandeld wordt. een voorbeeld is dat een pony kaderlid met een oranjekraag jasje dan met een paard in de baan verschijnt, waarmee ze dus niet in het kader zit. Dat vind ik persoonlijk toch een psychologisch voordeel willen halen bij de jury, en er wordt nooit wat van gezegd. En idd het bij je eigen instructeur starten, dat blijkt ook populair te zijn, en dat mag dus niet. En nu vind ik niet dat een vergissing, bijvoorbeeld het starten met peeskappen om, direct aangemerkt moet worden als overtreding van reglementen, maar het moedwillig voordeel behalen ermee, dat vind ik zeer kwalijk, en helaas wordt er niet door jury's op gereageerd

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:12

@Marlina, zoals hierboven al aangegeven mág een jury de proef niet meer stilleggen als pas na het 3e onderdeel wordt opgemerkt dat er iets niet in orde is (zoals bijv. het dragen van peeskappen).
Maar dat wil niet zeggen dat er geen aftrek van punten worden gegeven!
m.a.w. de reglementen worden hierin juist wel uitgevoerd (ook met het toekennen van de strafpunten) echter zal een buitenstaander daar weinig van meekrijgen aangezien die alleen maar ziet dat de proef mag worden uitgereden Knipoog
(denk trouwens niet dat iemand ze moedwillig om zal laten, kost je toch punten)

Je punt van het jasje met oranje kraag en het starten met een paard snap ik niet helemaal....
Wat is dan het voordeel wat die ruiters hebben Verward

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 14:31

Ik ga er van uit dat elke jury de regelementen zoveel mogelijk aanhoudt.

Op bokt is ook een topic over de lengte van een zweep. Wat als deze nu 3 cm te lang is volgens het regelement?
Dit moet dan gezien worden als vergissing.
In de B krijgt men een waarschuwing van mij, hogere klassen krijgen echt die vergissing toeberekend. Is niet conform reglement maar dit vind ik wel zo vriendelijk/motiverend voor de beginnende wedstrijdruiter.

Hoe sommige afwijkingen op het regelement op het protocol aangepakt worden, zie je niet als toeschouwer.

Moet ook eerlijk bekennen dat ik over sommige zaken ook wel eens twijfel. Als ik het dan zo gauw niet kan vinden in het reglement dan beslis ik altijd ten gunste van de combinatie. Ik zoek het dan later uiteraard wel op zodat me dit geen 2e keer overkomt.

Voorbeeld hiervan is de topic over wel of niet wit sjabrak op schimmel. Ik heb nog nooit een afwijkende kleur in mijn ring gehad. Zou dan echt even getwijfeld hebben, maar het reglement geeft aan dat dit gewoon mag.

IK had laatst een amazone met een zwart paard, op startkaart/coupon stond bruin. Papieren niet in orde betekend niet starten conform reglement.
Heb hier de amazone op aangesproken en verteld dat ze dit moest regelen met knhs (stond wel zwart in paspoort) binnen een week. Heb dit als commentaar op dagrapport gezet.

Bij selectie/regiowedstrijden zijn geen afwijkingen mogelijk vind ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:14

jury schreef:
IK had laatst een amazone met een zwart paard, op startkaart/coupon stond bruin. Papieren niet in orde betekend niet starten conform reglement.
Heb hier de amazone op aangesproken en verteld dat ze dit moest regelen met knhs (stond wel zwart in paspoort) binnen een week. Heb dit als commentaar op dagrapport gezet.

Oeps, ik heb een paard wat als zwarte op papier staat.
's Zomers zonder lichtreflecterende deken lijkt het bijna een valk om te zien.
's Zomers met deken is het een bruine.
's Winters geschoren een bruine, met dekens erop een donkerbruine en 's winters ongeschoren is hij zwart.
Hoop toch dat de jury's wel snappen dat het echt hetzelfde paardje is, de aftekeningen staan heel gedetailleerd op de startkaart Nagelbijten / Gniffelen Ik heb het paspoort maar aangehouden als zijnde een zwarte dan.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:36

Ach, echte zwarte paarden bestaan niet Clown