ELpatcho schreef:@ LoveLeandro woow een 10! wat ontzettend goed! Wat is je geheim?
Ik was er ook erg blij mee 
Maar ik heb geen geheim, ik heb een goede instructrice en mijn pony loopt gewoon op eigen benen, in horizontaal evenwicht. Hij is soepel en los in het lijf. Als je je paard/pony rijtechnisch goed voor elkaar hebt, lukt het halsstrekken ook.
__Marloes schreef:@ Loveleandro: Halsstrekken is de neus maar tot kniehoogte heb ik geleerd en dan dat de pony niet achter de loodlijn komt. Daarbij moeten ze voorwaarts blijven. Mijn pony is nogal op de voorhand gebouwt maar toen was ze wel actief. Dus het vwnw was er zeker. En ik vind het apart als ik der maar een 6 voor kreeg.
Ja, halsstrekken hoort tot kniehoogt, of lager. Ik kan hem ook wel iets minder laag laten komen, maar dan vraag ik zijn rugspieren enz. meer te doen, nu is het echte ontspanning.
En idd, het neusje moet er echt uitkomen.
Als je pony op de voorhand is gebouwd, denk ik dat het voor jou idd moeilijker is. Maar het gaat niet alleen om het halsstrekken he? Het is de hele basis. Een paard (In de B en L) moet in horizontaal evenwicht lopen. Als je dan gaat halsstrekken gaat het paard niet op de voorhand, maar blijft net zo in het horizontale evenwicht lopen.
Ïk ga ervan uit dat het bij een paard die op de voorhand gebouwd is, precies hetzelfde verhaal is, al is de weg er naar toe misschien langer.
Elisa2 schreef:Op de voorhand vallen gebeurd altijd met hals strekken,daar gaat het ook niet om.Het is een beetje afhankelijk van de bouw van het paard hoe laag zijn hals kan komen.Het mooiste is dat je een goede aanleuning houd en een beetje aanspanning in de bovenlijn houd en dan dat het paard mooi zakt en het neusje eruit steekt.
Dat ligt aan de manier van africhten, en het hoort niet bij het halsstrekken.
jury schreef:Schiet mij maar lek.
"Bij halsstrekken loopt paard altijd op de voorhand...". Dit is voor mij al ruiter en jury geheel nieuw.
"....al heel blij als het paard daadwerkelijk de hand volgt...". Mee eens, er gebeurt te vaak helemaal niets maar.
Slecht halsstrekken is en blijft onvoldoende (ik kom helaas te vaak op 3 of 4 uit, ook in B omdat ik dit een van de basispnt vind van de africhting en dus veel aandacht verdient in de training van B en L ruiters) en niet omdat bijna niemand het goed doet, een redelijk halsstrekken dan overwaarderen met een 7 of 8 lijkt me. Dat wordt dan een 6-je zoals de initiatiefnemer voor deze topic ook gehad heeft.
Zoals op de foto bij Loveleandra zou anders in verhouding een 12 moeten worden.
Dankjewel
Ik ben het helemaal met je eens. Eerder kreeg ik ook wel eens een 9 of 8, maar als ik nu eraan denk hoe dat ging, zou ik geen 9 of 8 geven. Het halsstrekken is idd een basispunt van de africhting, en ik vind het heel belangrijk. Wat ik merk aan mijn pony, is dat als hij iets gespannen is, dat hij niet zijn hoofd de hele tijd laag houdt, maar soms wat omhoog komt. Als ik hem niet genoeg actief heb, blijft zijn neusje wat teveel terug. Het is dus ook een goede controle-oefening. 
Dat ik het zo belangrijk vind, zeg ik niet omdat het nu toevallig goed gaat bij ons. Maar ik heb er juist veel tijd aan besteed om het zover te krijgen als het nu is, door rijtechnisch op de goede manier bezig te zijn.