Moet de jury nou wel of niet tot na prijsuitreiking blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Moet de jury nou wel of niet tot na prijsuitreiking blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 15:57

Moet dat nou wel of niet???
Ik had namelijk afgelopen zondag wedstrijd en ik had eigenlijk nog een vraag over mijn protocol aan de jury omdat het voor mij gevoel heel slecht ging en de ander heel goed. Maar de jury dacht er net andersom over Slapen Mijn vriendin en mijn moeder vond hetzelfde als ik... Maar toen was de jury al weg....
Als de jury zou moeten blijven en ze zijn al weg.. Wat zou je er dan aan kunnen doen??

StillAngel

Re: Moet de jury nou wel of niet tot na prijsuitreiking blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:18

Als je echt een dringende vraag heb, heb ik gehoord dat je even naar de FNRS moet mailen met het commentaar of het cijfer ofzoiets. Maar juryleden mogen weggaan, maar is wel zo netjes om te blijven en vragen te beantwoorden natuurlijk..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 16:21

Als je bij de KNHS rijd, zou ik niet de FNRS bellen Clown

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 16:36

Je idd Clown geld bij KNHS hetzelfde dan??

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:42

Mijn instructrice is tevens jurylid en zij moet verplicht een half uur na de prijsuitreiking blijven om zo de mogelijke vragen te beantwoorden.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:09

Precies.
Inprincipe is de regel dat de Jury moet blijven, een half uur tot na de prijsuitreiking.
Maar helaas houden niet alle jury's zich daaraan. Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 06:24

Als ik wacht tot na de prijsuitreiking, heb ik nog nooit meegemaakt dat er een deelnemer langskomt. Dan heb je ook het idee dat je voor Jan met de korte achternaam zit te wachten.
En om daar dan bv 2 uur (1/2 uur wachten tot gereed 2e ring als je zelf 1e ring hebt, 1 uur voor wachttijd prijsuitreiking, 1/2 uur reglementaire wachttijd) voor te zitten wachen. Ik laat wel altijd mijn telefoonnummer achter dat men mij bij vragen kan bellen.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 06:28

Ik heb wel is vaker dat m'n jury wegloopt zodra de prijsuitreiking begint. (Meestal is er dan ook niet zo hoog gepunt)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 07:55

Ik reik soms zelf de prijzen uit en blijf vaak nog wel even om wat te praten, maar er is maar één keer iemand bij me gekomen met een vraag. Na een lange zit ga ik dan vaak ook gewoon naar huis, dan kan ik zelf ook nog even rijden. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:13

Volgens mij is het niet de prijsuitreiking maar de uitslag.
Ik blijf na het jureren nog zeker een half uur tot een uur aanwezig.
Ik heb afgelopen winter overigens verschillende keren meegemaakt dat na de laatste starter de jury binnen 3 minuten in de auto zat en vertrok....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:14

De praktijk wijst uit, vooral in de zomer dat de jury meestal weg is.

Ook wel begrijpelijk, zite soms heel wat tijd tussen het rijden en de uitslag.
Maar jammer is het wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:48

KarinvdM schreef:
Ik reik soms zelf de prijzen uit en blijf vaak nog wel even om wat te praten, maar er is maar één keer iemand bij me gekomen met een vraag.

Stellen jullie het als juryleden op prijs als er nog advies gevraagd wordt na de proef of hebben jullie zoiets van 'Laat mij maar lekker naar huis gaan, mijn job zit er op.'?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:52

Als iemand echt belangstellend komt vragen heb ik daar geen problemen mee.
Ik heb wel eens iemand bij me gehad die alleen maar wist te vertellen dat zij de proef geweldig vond en het belachelijk gejureerd vond. Dat was wat minder Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:58

Nou, ik zou best eens advies willen over wat er gewoon in zijn algemeenheid beter moet in de proef. Maar ik kan me voorstellen dat de jury het niet zo leuk meer vindt als alle 32 man van de startlijst dat komt vragen Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:00

En of je dan al die mensen nog herrinerd? Lachen

Zo zou ik voor elke deelnemer 2 min na de proef tijd geven voor vragen ook wel wat.
Maar helaas kan dat ook niet omdat je dan vaak je deelnemers op een dag er niet door krijgt en de jury wel heel lang in de auto zit Lachen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:01

Urielle schreef:
KarinvdM schreef:
Ik reik soms zelf de prijzen uit en blijf vaak nog wel even om wat te praten, maar er is maar één keer iemand bij me gekomen met een vraag.

Stellen jullie het als juryleden op prijs als er nog advies gevraagd wordt na de proef of hebben jullie zoiets van 'Laat mij maar lekker naar huis gaan, mijn job zit er op.'?

Ik vind het prima als mensen naar me toe komen. Maar als je de 2e starter van 26 was, dan beloof ik je niet dat ik je proef nog goed kan herinneren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:02

ik denk dat als een jury op de coupon/protocol al veel opmerkingen bij de punten erbij laat schrijven dat al een boel vragen scheelt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:03

Normaalgesproken blijf ik wel altijd nog een kwartier om evt vragen te beantwoorden. Langer is niet nodig blijkt uit ervaring. Maar soms heb ik 2 juryafspraken op 1 dag (incl de benodigde reistijd) of zowizo een andere afspraak en moet ik na de proeven meteen weg. Ik geef dan altijd aan het secretariaat mijn bevindingen door (en probeer in zo'n geval de protocollen zo uitgebreid mogelijk in te vullen) en vetrouw erop dat zij evt vragen kunnen beantwoorden.

Ik vind het juist fijn als ruiters nog iets komen vragen, daar leer ik als jury van (commentaar moet anders blijkbaar, duidelijker) en de ruiter leert ervan en kan er wat mee in zijn/haar lessen.
Klagen over punten heeft geen nut, die verander ik toch niet. En agressief benaderen op het parkeerterrein uit het zicht van het secretariaat evenmin (en al helemaal als je ook niet bij de prijsuitreiking bent geweest waarna je je vragen had kunnen stellen). Sterker nog dan laat ik je de volgende keer bij voorbaat niet starten als ik kom jureren op die lokatie. Ik zit daar als jury ook in mn vrije tijd dus wens wel met respect benaderd te worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:07

juval schreef:
ik denk dat als een jury op de coupon/protocol al veel opmerkingen bij de punten erbij laat schrijven dat al een boel vragen scheelt.

Nee, dat vind ik dus niet. Ik kom het nu tegen bij het L1. Ik zit al maanden op dezelfde score van 185 gemiddeld. Kan eens 182 zijn, kan eens 188 zijn, maar het blijft rond die 185 zitten. En toch vind ik zelf de ene proef beter dan de andere en mijn paard is ook sterker geworden met de tijd. Iets ontbreekt er voor de hogere scores (heb wel mijn ideeen maar zou het graag van de jury horen).
Dan kan ik er gewoon niet veel mee dat ik in de ene proef de gebroken lijn niet zo precies heb gereden en in de andere proef het wijken voor links een keer mislukte. (Dat is natuurlijk allemaal waar he, daar gaat het niet om)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:11

De reacties van de jury's hier zijn positief dus jury's volgende maand: beware Haha!

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:20

Urielle schreef:
Nou, ik zou best eens advies willen over wat er gewoon in zijn algemeenheid beter moet in de proef. Maar ik kan me voorstellen dat de jury het niet zo leuk meer vindt als alle 32 man van de startlijst dat komt vragen Nagelbijten / Gniffelen

Dat denk ik ook altijd.... Bloos

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:27

idd ik zou het ook fijn vinden als de jury bij de prijsuitreiking aanwezig is. Mijn laatste wedstrijd was het zo dat de jury nog een klasse moest jureren en dus geen gelegenheid was om te vragen. Mijn paard is nog maar 4 (per 1mei) en vond een hoek van de bak doodeng. Waardoor hij amper de hoek doorliep en als hij eruit kwam zo gestrest was dat hij begon te galopperen. Die jury vond dat verzet en kreeg nog leuke commentaar dat mijn paard niet aan de hulpen is. Nee daarom heb ik de eerste wedstrijd ook 199(2e) en 208(1e) en de 1e proef bij deze wedstrijd 193(1e) punten gereden in de L1. Dus ik had haar best even daarover wat willen vragen... Zo heb ik nog wel vaker wat willen vragen. Zoals een keer in het Z1 een verliespunt rijden en als enige commentaar "combinatie is niet Z waardig" terwijl ik zelfde jury 2wkn daarvoor in de M2 een 1e plaats met vette winstpunt had gereden... Ik heb iets van als de jury iets vind van dat het totaal niet goed is dan moeten ze niet alleen afkrakende commentaar erop zetten maar ook iets erbij wat je wat mee kan. Afkrakende commentaar vind ik persoonlijk niet erg maar wat ik wel erg vind is dat mijn paard het gewoon niet verdiend. Net zoals waar ik het eerst over heb ik vond het super van mijn paard ook al vond hij die hoek doodeng hij heeft geen enkele keer in de remmen gestaan en dat vind ik onwijs top van hem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:31

Ik snap dat dat geen fijn commentaar is om te lezen. Maar ik denk wel dat je dat moet zien: als voor deze proef.
In DIE proef stond het paard niet aan de hupen. Logisch, hij was te bang om nog iets door te laten komen. In DIE proef liep het paard niet Z-waardig. Dat kan. Als er dan maar bij staat bij de onderdelen waarom het paard niet Z-waardig was op dat moment.

Wat ik zelf jammer vond is dat er in de B heel veel algemeen commentaar bij stond. Paard moest rechter, meer opgericht, zelf beter zitten... noem maar op. Maar nu in het L1 heb ik het nog niet een keer gehad. Terwijl ik in de B zelf heel goed wist wat er mankeerde, en nu zit ik een beetje op een dood punt voor mijn gevoel (en volgens de resultaten blijkt dat dus ook). Nu heb ik dat algemeen commentaar heel hard nodig.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:49

daantjesjoy schreef:
idd ik zou het ook fijn vinden als de jury bij de prijsuitreiking aanwezig is. Mijn laatste wedstrijd was het zo dat de jury nog een klasse moest jureren en dus geen gelegenheid was om te vragen.

Tsja dat kan ook nog inderdaad, maar er is vast wel een gelegenheid om tussen 2 proeven door iets te vragen als het echt dringend is.

daantjesjoy schreef:
Mijn paard is nog maar 4 (per 1mei) en vond een hoek van de bak doodeng. Waardoor hij amper de hoek doorliep en als hij eruit kwam zo gestrest was dat hij begon te galopperen. Die jury vond dat verzet en kreeg nog leuke commentaar dat mijn paard niet aan de hulpen is.

En dat is dan ook voor dat onderdeel zo. Hoe zou je het anders willen becommentariseren: leuk geprobeerd??

daantjesjoy schreef:
Nee daarom heb ik de eerste wedstrijd ook 199(2e) en 208(1e) en de 1e proef bij deze wedstrijd 193(1e) punten gereden in de L1. Dus ik had haar best even daarover wat willen vragen...

Eeeeh je komt beetje gefrustreerd over nu. Je kunt niet altijd winst rijden. En verzet is verzet, punt, ongeacht de leeftijd van je paard. Wij weten als jury niet welke punten je in het verleden gereden hebt of in de toekomst zult rijden, wij beoordelen je op dat specifieke moment en niet gister of morgen of thuis. En als er dan iets mis gaat, tsja pech gehad volgende keer beter Knipoog

daantjesjoy schreef:
Zo heb ik nog wel vaker wat willen vragen. Zoals een keer in het Z1 een verliespunt rijden en als enige commentaar "combinatie is niet Z waardig" terwijl ik zelfde jury 2wkn daarvoor in de M2 een 1e plaats met vette winstpunt had gereden...

Dat je in het M2 winst rijdt is nog geen garantie dat je het in het Z1 ook rijdt. Er bestaat ook zoiets als thuis nog even verder doortrainen tot het gewenste niveau is bereikt. Wellicht ga je als combinatie heel snel en dan kun je ergens spaak lopen. Juist omdat die jury je 2 weken ervoor ook al heeft gehad kan ik me wel vinden in haar commentaar, hij/zij vind dus blijkbaar dat je te snel over bent gegaan ondanks dat je 2 weken ervoor winst hebt gereden (misschien was de rest gewoon zo slecht?).

daantjesjoy schreef:
Ik heb iets van als de jury iets vind van dat het totaal niet goed is dan moeten ze niet alleen afkrakende commentaar erop zetten maar ook iets erbij wat je wat mee kan.

Hmm en wat denk je zelf met dit commentaar te kunnen. Want als de jury je de hemel inprijst is het allemaal goed, maar als je commentaar krijgt is het ineens afkraken. Zie commentaar hierboven. Een jury is geen instructeur (vaak ook wel maar dat past allemaal niet op het protocol helaas).

daantjesjoy schreef:
Afkrakende commentaar vind ik persoonlijk niet erg maar wat ik wel erg vind is dat mijn paard het gewoon niet verdiend. Net zoals waar ik het eerst over heb ik vond het super van mijn paard ook al vond hij die hoek doodeng hij heeft geen enkele keer in de remmen gestaan en dat vind ik onwijs top van hem.

Ach iedereen is trots op zn paardje, jij niet alleen. Jij vind iets wellicht heel knap van je paard maar dressuurtechnisch gezien toont hij op dat moment gewoonweg verzet of staat niet aan de hulpen en wordt ook op die manier beoordeeld. En al vind je hem de knapste van de hele wereld, dat wordt helaas niet beoordeeld. Zie het niet als afkraken want daarvoor zitten we niet in het hok. Maar we moeten wel beoordelen wat we zien. En van de zijlijn bekijken of zelf te paard ervaren kan soms enorm verschillen dat is nu eenmaal zo.

Succes met je volgende wedstrijden, en ga eens schrijven bij een jury, wellicht dat dat je kijk op die foutenkijkers in het hok wat veranderd.

daantjesjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:21

Maar goed hier kan je eeuwig over discussiëren, verschillende mensen verschillende smaken. 99,5% ben ik heel erg tevrede over commentaar wat ik erbij krijg hoor. Ik rij 27jaar wedstrijd dus geen slechte score zou ik zo zeggen Knipoog Maar soms mis ik de inlevings vermogen wel een beetje in de commentaren en ja zou ik best soms eens willen babbelen met de jury. Maarja hieruit blijkt wel dat ik dus met misschien totale verkeerde interpretatie van het commentaar en met vragen naar huis ga.