Kalkoengaten reinigen op wedstrijd andere methode's dan met

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verana

Kalkoengaten reinigen op wedstrijd andere methode's dan met

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:32

Zoals de titel aangeeft zijn er nog andere methode's om je gaten te reinigen/schoon te maken dan met het tapdingentje

Het probleem is dat mijn paard op wedstrijden erg energiek wordt buiten de trailer
Hij heeft dan eigelijk het geduld niet om lang genoeg stil te blijven staan dat ik ze goed schoon kan maken en dan de proppen er in te draaien.
En op het oog met de tap vind ik het best gevaarlijk want als ik net bezig ben en zet zijn voet neer ben ik toch echt bang dat we in de problemen zitten met dat ding in zijn hoef Bloos

Wat ik wel vaak doe is alles op stal al schoonmaken en dan prop watten erin met olie maargoed vooral als ik sóchtends vroeg moet starten en dit dan s'avonds doe heb je wel eens kans dat als nog de gaten vol zitten.

Dus mischien hebben de bokkers ideën of een slim apperatje wat beter werkt dan zo'n lompe tap

Anne_0

Re: Kalkoengaten reinigen op wedstrijd andere methode's dan met

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:35

Moet je zelftappende schroeven kopen, dan hoef je alleen het ergste vuil uit de gaten te halen, en doordat het draadgedeelte van de schroef eigenlijk min of meer hetzelfde is als dat van een tap, schroef je ze zo in.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:38

Anne_0 schreef:
Moet je zelftappende schroeven kopen, dan hoef je alleen het ergste vuil uit de gaten te halen, en doordat het draadgedeelte van de schroef eigenlijk min of meer hetzelfde is als dat van een tap, schroef je ze zo in.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.

jah helemaal mee eens.. super dingen heb ik ook ff met een prikker het ergste vuil er uit purken en dan er in draaien! (geen scheve schroefdraad en geen gevaar met z'n draai ding die er niet optijd uit wil!!) ideaal.

je kan uiteraard ook je schroefgaten thuis al schoonmaken en er watten of rubberen dopjes in doen...(maar goed.. zelftappers blijven nummer 1)

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:39

De enige manier waarop ik het ken is gewoon de avond/ochtend van te voren schoonmaken en dan een flink zooitje waten met vaseline er in stoppen. Misschien kun je er voor de zekerheid een watervaste pleister o.i.d. overheen plakken....

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:41

verana schreef:
Wat ik wel vaak doe is alles op stal al schoonmaken en dan prop watten erin met olie maargoed vooral als ik sóchtends vroeg moet starten en dit dan s'avonds doe heb je wel eens kans dat als nog de gaten vol zitten.

Dit doe ik altijd. Avond van tevoren in alle rust op stal. Watjes drenk ik in hoefolie en doe ze dan in de stiftgaten.
Dat blijft perfect zitten en in een paar minuten heb ik stiften gedraaid op wedstrijd. Door de olie draaien de stiften ook nog eens heel soepeltjes in.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:42

zelftappende schroeven Ja

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:43

Heeft iemand een foto/link naar die zelftappende schroeven, ben benieuwd.

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:52

Zie op de site van de paardendrogist dat setje van 10 stuks €12,- kost, vind dat nog heel erg meevallen!

Wat je ook kan gebruiken, werkt niet zo goed, maar wel handig: spijker, krijg je ook redelijk mee schoon. Doe het zelf nooit, maar ken mensen die daar bij zweren.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:52

Herkenbaar. Er zijn al heel wat taps gesneuveld door paarden die hun hoef neerzetten tijdens het draaien. Zelf vind ik het wel fijn om het van tevoren te doen en er watjes met vaseline in te doen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:55

Ik heb van de hoefsmid een soort stiften gekregen met een platte kop. Op stal maak ik de gaten schoon, draai evt. een tap.
Dan draai ik de platte stiften erin, en op wedstrijd wissel ik ze om voor echte stiften. Wel opletten dat je er niet teveel mee loopt...dan slijten ze te hard.

Ik nu trouwens ook stiften gekocht met tap, een kijken hoe die werken!

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:00

Lizzle schreef:
Herkenbaar. Er zijn al heel wat taps gesneuveld door paarden die hun hoef neerzetten tijdens het draaien. Zelf vind ik het wel fijn om het van tevoren te doen en er watjes met vaseline in te doen.

Niet alleen tappen gesneuveld, maar ook veel blessures......

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:02

rijoyco schreef:
Ik heb van de hoefsmid een soort stiften gekregen met een platte kop. Op stal maak ik de gaten schoon, draai evt. een tap.
Dan draai ik de platte stiften erin, en op wedstrijd wissel ik ze om voor echte stiften. Wel opletten dat je er niet teveel mee loopt...dan slijten ze te hard.

Ik nu trouwens ook stiften gekocht met tap, een kijken hoe die werken!

Ja die zijn ook echt ideaal! Want die rubbertjes enzo wat je er in kan doen ben ik niet zo kapot van. Klinkt allemaal leuk, maar in de praktijk valt het tegen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:03

ik maak de gaten alleen schoon met een hoevenkrabber dus alleen het vuil eruit en dan gewone schroeven erin, nog nooit problemen mee gehad dat er eentje niet in ging

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:08

Ik maak ze thuis al schoon, maar stop vervolgens van die oorplugjes er in. Die blijven goed zitten en dan zijn de schroeven makkelijk in te draaien op locatie.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:22

Ik deed ook altijd watjes met vaseline erin maar vaak vallen de watjes eruit bij mij. Dus ik wil dit jaar ook eens wat anders proberen. Misschien ook van die zelf tappende stiften. Maar zijn die heel duur? 12 euro vind ik niet echt duur... Zijn dat wel de goede dan?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:24

Ik maak ze vaak thuis schoon, en doe er niks in. Als ik op wedstrijd kom zijn ze vaak zo goed als leeg, en kan ik de punten er zo indraaien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:26

barreltjuh schreef:
Ik deed ook altijd watjes met vaseline erin maar vaak vallen de watjes eruit bij mij. Dus ik wil dit jaar ook eens wat anders proberen. Misschien ook van die zelf tappende stiften. Maar zijn die heel duur? 12 euro vind ik niet echt duur... Zijn dat wel de goede dan?

kijk even bij mijn link nar de paardendrogist, maar volgens mij klopt het

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:29

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 07:57

@ Lielle ja ik heb nog even op beide sites gekeken en volgens mij zijn het inderdaad de goede. Ik ga ze bestellen Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:21

Apple schreef:
Ik maak ze thuis al schoon, maar stop vervolgens van die oorplugjes er in.

En hoe krijg je die er weer uit? Ik dat ooit gedaan maar ik heb een kwartier met die poot in mijn handen gestaan om dat vervloekte stopje eruit te kunnen halen Nagelbijten / Gniffelen

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:22

Ik doe altijd het puntje van een hoefnagel krom buigen en daarmee lekker poeren tot ie eruit is. Lachen

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:24

Ik deed het ook altijd met watjes, echt ideaal! Zal het eens proberen als ik jou was!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:48

Ik heb ook de tackx. Ze zijn erg prettig Ja