stiften draaien op de trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

stiften draaien op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:21

Meestal gaat mijn vader mee op wedstrijd maar als die niet kan gaat mijn moeder mee. Die wil alles wel doen maar is gewoon niet zo'n held met paarden. Lees: ze wil best m'n paard vasthouden zolang ie stil staat Haha! .
Nou heb ik een superbraaf beestje, maar met opzadelen kannie wel eens wat drammen dus zadel ik em dan op de trailer op en dat gaat ook prima. Maar straks buiten moet ik ook stiften draaien. Kan dat ook op de trailer of is dat beter van niet?

Lielle

Re: stiften draaien op de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:26

waarom niet? Ik zou er alleen huiverig voor zijn als hij erg lomp van de trailer afkomt maar als dat gewoon rustig gaat, zie ik geen probleem.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-08 09:30

Ja ze gaat heel rustig de trailer op en af. Maar heb wel eens gehoord dat het slecht is dat ze op harde ondergrond op stiften staan omdat de stand van de voet dan anders wordt. Maar voor die 2 minuten zal het ook niet veel uitmaken denk ik dan. En gaten in de rubbermatten valt ook mee... toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:34

voor die paar minuten is dat echt niet erg.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 09:58

Mijn paard is ook niet altijd braaf op vreemd terrein
dus ik doe het ook we eens, nog nooit problemen mee gehad Lachen

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:27

Ik zie zelfs regelmatig mensen de stiften indraaien op de trailer dus het zou wel moeten kunnen

Maar je hebt het over harde ondergrond bij ons zijn sommige wedstrijden dat de parkeergelegenheid op steen is dus dan staat het paard ook met zijn stiften op harde ondergrond ikzelf heb hier ook nog hinder van ondervonden

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:29

Bij grote stallen die een vrachtwagen meenemen worden de stiften altijd op de vrachtwagen onder gedraaid. Het paard kan daar dan fijn vaststaan en de groom kan schroeven draaien. Heb er nog nooit problemen mee gehad

bendetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:07

Ik draai ook bijna altijd stiften thuis...
Doe dan wel goede bescherming om, zoals peesbeschermers en springschoenen, zodat hij zich niet zelf op z'n hoefrand trapt...

Naar mate we in het seizoen zijn, gaat het beter, want een paard van 1.84 hou je niet snel op de plaats en ik hou niet zo van gestress op een wedstrijd...

Wel hebben wij in de trailer een extra rubberen mat liggen, met daarop een dik pak zaagsel..

Ik probeer ook meestal een planning te maken van voor de wedstrijd, zo laat mogelijk draaien, zodat de stiften er niet te lang in zit... Wedstrijden van langer dan een uur met trailer rijden ga ik meestal niet heen. Na de proeven draai ik ze wel uit, zodat hij er weer niet de hele dag op stiften staat...

Bij ons op stal doen de meeste het wel, maar dit komt ook door dat je als je met 5 tot 7 paarden op concour gaat, sommige in dezelfde klasse niet altijd even veel tijd hebt... zolang je rustig rijdt met de trailer, dat het paard wel goede houvast blijft houden moet het zeker kunnen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:06

dat vind ik echt doodeng, vervoeren met schroeven in. Mij een veel te groot risico op verwondingen, zelfs met beenbeschermers.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:42

Vervoeren met die dingen doe ik echt niet! Maar ze even indraaien op de trailer als je al op het wedstrijdterrein bent gebeurt veel vaker lees ik. Mooi, weer een geruststelling!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:28

je kan op wedstrijd ook altijd iemand vragen je te helpen. Je bent daar nooit alleen en er is altijd wel een vriendelijk kerel die je even wil helpen.

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:36

wij doen het altijd op stal al, daar staan ze vaak rustiger, en heb je toch net wat meer tijd, ze gaan dan goed beschermd de trailer op, waar een rubbermat en een hoop stro ligt, en dan na t proefje dr weer onderuit

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 20:56

wij draaien als het regent stiften op de vrachtwagen...
met c-pony's gaat dat super makkelijk Knipoog
en als het lekker weer is etc. gewoon buiten.
die pony's luisteren wel Haha!
maar maak thuis wel de gaten schoon, en doe er watten in.
werkt veel sneller! Knipoog

ElinevsElsja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:43

oke ik wil niet dom overkomen ofzo..maar wat zijn stifte draaien?? serieus nog nooit van gehoord (schandalig??:P)

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:11

ElinevsElsja schreef:
oke ik wil niet dom overkomen ofzo..maar wat zijn stifte draaien?? serieus nog nooit van gehoord (schandalig??:P)

Dat zijn speciale schroeven die je in de ijzers draait voor extra grip op grasland/bodem
Ze worden ook wel proppen of kalkoenen genoemd

En het geeft niet hoor Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:16

Ik heb het ook regelmatig op de trailer gedaan.
Kawa was ook vaak van het in de trailer af is zorgen dat er aktie komt.
In de trailer stond hij erg braaf stil.

Thuis indraaien vind ik niet prettig.

Stiften heten per regio ook wel eens anders, proppen, kalkoenen, schroeven.
misschien nog wel meer namen Lachen