deelnemen springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

deelnemen springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 23:50

Mag je, als je nog nooit een wedstrijd hebt gereden officieel, je voor je eerste concours inschrijven voor zowel dressuur als springen, in de hoop dat je eerder moet dressuur rijden en je een winstpunt haalt?

het reglement zegt:
Citaat:
2. Deelname aan springwedstrijden
a. Een deelnemer, die voor het eerst aan een springrubriek in de klasse B (beginners) wenst te gaan deelnemen, dient in enige combinatie een dressuurklassering - minimaal B + 1 - te hebben behaald

wenst te gaan deelnemen, is dat als je gaat inschrijven of als je wilt starten?
maw moet je eerst een wp hebben behaalt eer je uberhaupt inschrijft, of moet je een wp hebben behaalt voor je daadwerkelijk start?

Ik was van mening dat je eerst een wp moet hebben voor je je mag inschrijven...

ik ben benieuwd..

anneliesdj

Re: deelnemen springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:21

Het kan wel, ik ken wel mensen die het doen maar persoonlijk zou ik het er niet op wagen tenzij je je paard echt super voor elkaar hebt.
Waarom zou je ook meteen willen springen, als je nog nooit concours hebt gereden is het toch al genoeg om dressuur te rijden, je kunt je altijd opgeven voor springen de week erop.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:25

Ik zou er niet op gokken, geen idee eigenlijk of het is toegestaan Bloos
Maar mocht je die winstpunt niet halen, dan moet je je afmelden, maar ben je wèl het startgeld kwijt..
Dan kun je beter na afloop van je dressuurproef aan de jury vragen of het een winstpunt was en zo ja, gaan informeren bij het secretariaat of je je nog bij kunt schrijven

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 00:50

het gaat me niet om de gok, maar of het mag/ is toegestaan...

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 00:52

Voor zover ik weet moet je geregistreerd staan als zijnde B+1

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:07

inschrijven voor je je wp hebt mag iig wel, maar volgens mij mag je niet starten als je pas op die dag je wp haalt. Analoog aan het verhaal dat je niet dezelfde dag promoveren in de dressuur.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:14

Dat laatste vind ik dus niet terug in de reglementen...
En de tekst over het inschrijven/deelnemen is niet erg duidelijk...

Wenst te gaan deelnemen, kun je mi ook uitleggen als: willen inschrijven voor het springen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:18

Citaat:
Promotie tijdens dezelfde wedstrijddag is niet toegestaan, met uitzondering
van promotie van de Intermediaire II naar de Grand Prix welke wel is toegestaan.
Het is dus wel toegestaan om tijdens een meerdaagse dressuurwedstrijd tussentijds
te promoveren. Wanneer de combinatie aan het maximaal toegestane
aantal winstpunten is gekomen, moet er gepromoveerd worden.

dressuurreglement, artikel 24 lid 1

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:19

overigens moet ik zeggen dat het gewoon zou doen, en evt achteraf de discussie wel zou aandurven Knipoog (mits je dus wel dat wp hebt gehaald in de dressuur, en dat weet VOOR je het springparcours ingaat).

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 11:24

Ik bedoelde dat er in het regelement duidelijk bschreven staat dat je niet op dezefde dag je eerst wp dressuur hebt behaalt en dat je dan niet gelijk mat starten in het springen.. op diezelfde dag.

Een kennis gaat het dus gokken, maar dan is het wel handig om te weten hoe de regels te lezen...
Als de regels zegt dat je niet eerder mag inschrijven dan dat je een wp hebt behaald, dan kun je natuurlijk altijd proberen bijschrijving te regelen...
Echter als de regels zegd dat je niet eerder mag starten dan dat je een wp hebt gereden, kun je dus gewoon inschrijven en hopen dat je winst haalt en mag starten...

Ik weet niet welke sanctie erop staat maar is natuurlijk wel knullig als jong ruitertje daarmee gelijk geconfronteerd wordt op het allereerste concours...

BTW ik heb/had het niet gedaan, gesteld dat dochterlief minimaal 8 wp moest hebben eer ze mocht rondsturen in een parcours... Haha!
Dochter blijkt dus liever dressuur te rijden dan te springen Ach gut

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:27

mijn 1e wp in het B dateert al uit de tijd van het grijze boekje, dus daar heb ik geen last van. Overigens zul je er nooit op de wedstrijd problemen mee krijgen, hooguit achteraf een brief van de KNHS.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:55

Ik ga met Lielle mee.

Een clubgenoot van mij had ooit 19 wp (dressuur) toen bij 20 de verplichte promotie lag. Ze startte op een wedstrijd met 2 proeven. Eerste proef een wp (stand toen dus 20 maar dat wist zij niet omdat de uitslagen pas 1 uur later kwamen).

De tweede proef telde niet voor wp. Die is ze gestart (de uitslag maakt in dit geval niet zoveel uit). Zij heeft een boete gekregen van de KNHS omdat ze na de verplichte promotiegrens bereikt te hebben op dezelfde wedstrijd toch nog in die klasse is gestart, ondanks dat dit niet voor wp was.

Daarom denk ik in dit geval ook dat het om dezelfde wedstrijd gaat. En ik zou de gok niet nemen.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:58

Ik heb ooit mijn eerste winstpunt gehaald op een klein concours, jury vertelde dat het een wp was en ik ben met coupon naar het secretariaat gelopen, bijgeschreven voor springen en gestart, nooit problemen mee gehad, dus ik ga er vanuit dat dat mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:58

Meestal weet je de uitslag van de dressuur niet zo snel. Met een beetje pecht zelfs pas laar in de middag.
Dus weinig kans dat je weet of je die wp hebt.
Ik zou het er dus niet op wagen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 15:55

je kunt toch vragen direct na de proef?
vooral als het om zoiets gaat denk ik dat een jury best even kan zeggen of je wel of geen winst hebt.
tenminste, eerste twee keer toen ik promoveerde naar het L1 ben ik direct na de proef ook naar de jury gegaan en gewoon mijn punten te horen gekregen toen ik dit vroeg omdat ik net de overstap had gemaakt Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 18:36

Scum schreef:
Ik ga met Lielle mee.

Een clubgenoot van mij had ooit 19 wp (dressuur) toen bij 20 de verplichte promotie lag. Ze startte op een wedstrijd met 2 proeven. Eerste proef een wp (stand toen dus 20 maar dat wist zij niet omdat de uitslagen pas 1 uur later kwamen).

De tweede proef telde niet voor wp. Die is ze gestart (de uitslag maakt in dit geval niet zoveel uit). Zij heeft een boete gekregen van de KNHS omdat ze na de verplichte promotiegrens bereikt te hebben op dezelfde wedstrijd toch nog in die klasse is gestart, ondanks dat dit niet voor wp was.

Daarom denk ik in dit geval ook dat het om dezelfde wedstrijd gaat. En ik zou de gok niet nemen.

Dat is toch tegenwoordig niet meer?
Als je 2 proeven start mag je toch over de grens heen?
Tenminste dat vertelde een kennis, zat 1 punt onder grens en haalde op 1 dat in 2 proeven 4 winstpunten... dus 3 over de grens...
Je mag immers niet promoveren, en toch moet je??
Citaat:
Promotie tijdens dezelfde wedstrijddag is niet toegestaan, met uitzondering
van promotie van de Intermediaire II naar de Grand Prix welke wel is toegestaan.
Het is dus wel toegestaan om tijdens een meerdaagse dressuurwedstrijd tussentijds
te promoveren. Wanneer de combinatie aan het maximaal toegestane
aantal winstpunten is gekomen, moet er gepromoveerd worden.

vraag me af welke zin er dan geldt.... Lachen

of is die laatste alleen geldig als het niet gaat om 2 proeven op 1 dag...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:25

Citaat:
f. Indien men aan 2 proeven deelneemt op dezelfde dag, moet de 2e proef in dezelfde klasse gereden worden als de 1e proef, ondanks het eventueel behalen van de verplichte promotiegrens na de 1e proef.

Nu is dat dus iig niet meer het geval.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:26

Dat kom je meestal ook niet te weten in die 20-30 minuten tussen die twee proeven Clown

Die laatste zin slaat op het (verplicht) promoveren op een meerdaags concours. Dan weet je namelijk je punten al wel voor de volgende dag begint Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 23:59

Ik zou het gewoon niet doen, waarom zou je perse dezelfde dag nog moeten springen? Je kunt toch gewoon de week erop gaan springen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 21:30

Is gewoon een vraag...
Wij hebben het zelf niet gedaan, nu is mijn dochter geen springer, maar ik had toen als eis gesteld dat wanneer ze wilde gaan springen ze minimaal B+8 moest hebben behaalt...
eerst de pony tussen de hekjes netjes rond kunnen rijden en dan kijken of je in een parcours kunt rondsturen.

Maar ik zie het dus wel eens gebeuren dat mensen dit dus doen, en zat me dus af te vragen of het uberhaupt mocht, maar de regel is op 2 manieren te lezen..
Een secretaresse vertelde dat het dus niet mocht, omdat je het zou kunnen zien als een promoveren... (ikzelf vond dat weer te ver gezocht)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:34

Ik ben het met je eens dat de regel dubbelzinnig is. Heb je de KNHS gevraagd?

(heb zoiets ooit in de sgw meegemaakt, mijn interpretatie van de alinea "was apert onjuist", maar in de vogende versie was het wel veranderd Knipoog )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:40

wat heb je precies in sgw meegemaakt dan?

Ik denk ook dat ze de regel scherper/duidelijker zouden moeten maken. Ik ken ook mensen die het wel doen, die zelfs 2 concoursen rijden op een dag, wat tegenwoordig gelukkig niet meer mag, de paarden/pony's zouden beschermt moeten worden tegen zulke mensen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:46

Was een heel ander verhaal (ging om starten in het buitenland). Er stond iets als "het is alleen toegestaan om te starten voor wpén als er diezelfde dag in Nl geen startgelegenheid is" wat ik interpreteerde als "je mag altijd starten in het buitenland, maar wpén tellen alleen als je die dag niet in Nl kan starten" terwijl er bedoeld werd dat je alleen in het buitenland mocht starten als er in Nl geen startgelegenheid was. Heb er overigens nooit echt mee te maken gehad, dus daar gaat het niet om.

Ik dacht trouwens dat er altijd al een regel is geweest dat je niet met hetzelfde paard op 2 wedstrijden mocht starten op dezelfde dag. Wel met verschillende paarden, en merkwaardig genoeg kon je ook twee verschillende ruiters met hetzelfde paard op verschillende wedstrijden op dezelfde dag laten starten. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden, hoewel het niets te maken heeft met de vraag van TS. In principe zie ik nl niets mis met 2 dressuurproeven en een springparcours op dezelfde dag rijden, los van de evt wp'en eis. SGW is zwaarder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:47

Dat is waar maar je vergeet dat je het hebt over een beginnende ruiter, ruiter die dus nog nooit op concours is geweest. In dat geval vind ik het beter om de ruiter (en het paard) tegen zichzelf (de ruiter) te beschermen.
Tegenwoordig kun je op concours ook 2 dressuurproeven en 2 parcoursen op een wedstrijd rijden dus dat zou dan ook niet kunnen maar gaat mij er dus om dat je een ruiter hebt die nog nooit op concours is geweest (en in de meeste gevallen geldt dat ook voor het paard).

Ik ken mensen die (vroeger) 2 concoursen reden op een dag, ik weet dat er nu een regel voor is maar hoe lang die er al is weet ik niet, ga ervanuit dat die er destijds nog niet was(2 jaar geleden).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:58

Je mag (en mocht) wel met verschillende paarden op twee wedstrijden starten, maar niet met hetzelfde paard. Volgens mij is die regel er echt al een heel aantal jaar (en zeker meer dan 2 jaar) maar ik weet niet of ik dat nog kan terug vinden.

Dit voorbeeld gaat over een beginnend ruiter, en dan ben ik het met je eens dat dat - voor de ruiter - mss te veel is, maar niet in zijn algemeenheid.