hoe zit dat nou in het L1?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ratzel

hoe zit dat nou in het L1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:45

In de L1 proeven zit regelmatig een overgang naar bv galop of stap waarbij van te voren niet vermeld staat dat je door mag zitten.

Voorbeeld: in proef 10 staat het volgende:
C-X-C grote volte halsstrekken
C-H-E teugels op maat maken
Tussen K en A arbeidsgalop links aanspringen

of

Proef 9:
F-X-M gebroken lijn doorzitten
Tussen C en H Arbeidsgalop links
Moet je dan blijven doorzitten of eerst lichtrijden en DAN weer doorzitten (vind ik nogal rommelig)
Bij het wijken staat wel dat je door moet blijven zitten als je rechtuit gaat en dan is het volgende onderdeel de galop. Dat is duidelijk omschreven.

Voordat ik een overgang maak, ga ik altijd doorzitten. Hoe doen jullie dat en mag je dan wel voordat je een overgang maakt doorzitten ondanks dat dit niet vermeld wordt?

Marije_jiplover

Re: hoe zit dat nou in het L1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:47

Ja, dat mag, sterker nog, het is van harte aan te bevelen. Als je een overgang naar stap maakt, ga je toch ook eerst doorzitten en dan stappen, óók als er niet expliciet vermeld staat dat je eerst moet gaan doorzitten?
Dus ook bij de overgang naar galop mag je van te voren gaan doorzitten.
In het geval van proef 10 zou ik iets voor de K gaan doorzitten, zodat je je overgang kunt voorbereiden, in het geval van proef 9 zou ik blijven doorzitten, anders ga je voor 2 passen lichtrijden en dan weer doorzitten.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:55

o gelukkig. ik was het zowieso wel van plan ook als me dat punten zou kosten maar het is fijn om even te weten hoe anderen er over denken en/of doen. Ik krijg echt geen normale overgang naar galop vanuit het lichtrijden. Maar tis wel vreemd dat het bv na het wijken wel vermeld wordt om door te blijven zitten maar niet in de andere onderdelen.

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:58

Je mag doorzitten Knipoog

maar wat zijn dat voor proeven? zijn dat de nieuwe of hoe zit dat? heb namelijk hier mn proevenboekje en daarbij zjn proef 9 en 10 een B-proef en anders dan hier staat.. hoe kan dat dan?

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:48

Ja dat zijn de proeven voor deze maand. Proef 9 en 10 zijn L1 proeven.
welk proevenboekje heb jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:50

igor001 schreef:

maar wat zijn dat voor proeven? zijn dat de nieuwe of hoe zit dat? heb namelijk hier mn proevenboekje en daarbij zjn proef 9 en 10 een B-proef en anders dan hier staat.. hoe kan dat dan?

Denk dat jij nog het proevenboekje hebt van toen 156 punten nog een winstpunt was Haha!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:56

Nouks schreef:
igor001 schreef:

Denk dat jij nog het proevenboekje hebt van toen 156 punten nog een winstpunt was Haha!

die heb ik inderdaad Clown verklaard al meteen waarom mijn laatst gereden proefjes in de ring ineens zo anders waren Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:59

igor001 schreef:
[***] schreef:

die heb ik inderdaad Clown verklaard al meteen waarom mijn laatst gereden proefjes in de ring ineens zo anders waren Clown

Was je ook met je 170 punten (oid) al helemaal blij dat je een winstpunt had, of dat nog net niet? Knipoog

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:06

Nouks schreef:
Was je ook met je 170 punten (oid) al helemaal blij dat je een winstpunt had, of dat nog net niet? Knipoog

zou het niet weten Tong uitsteken was onderling met een nieuw paard, dus heb er echt niet opgelet Lachen

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:22

Natuurlijk mag je gaan doorzitten!
Lijkt me ook meer dan logisch als je een overgang gaat maken Lachen

De voorbeelden die jij geeft:
De volte halsstrekken is gewoon lichtrijden en bij E ben je al klaar met deze oefening, in de volgende hoek spring je aan in galop dus na de E ga je doorzitten zodat je je kan voorbereiden op de overgang naar galop (zoals je neem ik aan in je training ook doet)

De gebroken lijn is doorzitten, ik vind het daarna een beetje onzin om twee passen te gaan lichtrijden om vervolgens weer te gaan doorzitten en je voor te bereiden op de overgang naar galop. Dus in dat geval blijf ik doorzitten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:23

Keesje schreef:
De gebroken lijn is doorzitten, ik vind het daarna een beetje onzin om twee passen te gaan lichtrijden om vervolgens weer te gaan doorzitten en je voor te bereiden op de overgang naar galop. Dus in dat geval blijf ik doorzitten Lachen

Gheghe, je zult maar net die twee passen op het verkeerde been gaan lichtrijden Haha!

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:30

Nouks schreef:
Gheghe, je zult maar net die twee passen op het verkeerde been gaan lichtrijden Haha!

ROFL Daarom! Niet doen, kan je alleen maar minpunten mee halen Haha! !

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:05

Ik doe dat nooit, ik blijf gewoon doorzitten....anders snap ik het zelf niet meer. Vingers aflikken

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:14

idd zoals het hier boven wordt gezegd, gewoon blijven doorzitten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 11:21

rekenen ze jullie daar geen minpunten voor dan?
heb er zo langzamerhand ook over zitten nadenken om dat stukje te blijven doorzitten ( soms is het ook andersom, ga je net een figuur in ) en dan krijg ik toch die onrust van doorzitten, snel lichtrijden 1 bordje, er weer doorzitten. komt vaak de rust en nethied niet ten goede

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 16:53

gewoon doorzitten en kijken wat de andere uit je klasse doen
ik deed het wel doorzittend
en zo leer je ook langer te blijven doorzitten als je naar l-2 gaat dan mag je de hele proef op je kont zitten:P

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 19:14

Ik heb vandaag de DVD met de dressuurproeven gekeken van het KNHS, daar gaan ze dus wel tussendoor een paar passen lichtrijden. Ik vroeg het me dus ook af, ik ga maar van de
DVD uit, en wel lichtrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:10

Officiëel 'moet' dat natuurlijk ook Levant, alleen ik denk dat de meeste jury's je er geen punten op zullen aftrekken als je blijft doorzitten (mits je je paard met dat doorzitten niet in de weg zit, natuurlijk)...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 11:49

de meeste juryleden zien het niet eens, ik heb al zo vaak gesmokkeld met lichtrijden of doorzitten Knipoog