beoordeling proef - meer impuls

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palaga1240

beoordeling proef - meer impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:40

Hoi,

Ik heb een vraag over het beoordelen van een proef.

Stel je rijdt op een paard die echt niet doorrijdt en je impuls is dus niet goed. Mag dit dan bij elk onderdeel meetellen in de punten? Het gaat over een bb proef en naar mijn idee heb ik alle oefeningen erg netjes gereden, alleen dus te langzaam. Mijn paard was gewoon niet voorwaarts te krijgen, zo is hij over het algemeen in de les ook wel.

Ik heb er een beetje dubbel gevoel over, want ik ben dus laatste geworden. En bij 10 onderdelen staat: meer impuls. Verder alleen een keer: volte rond rijden, meer verschil tonen (bij draf uitstrekken) en meer sprong (bij de galop). Aan het einde heb ik ook een 5 voor impuls gekregen.

Weet iemand hier de richtlijnen voor?!

Groetjes

Lielle

Re: beoordeling proef - meer impuls

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:46

Uiteraard hoort dat. Iedere oefening wordt beoordeeld op de uitgangspunten van de dressuur (het skala) waarbij impuls een basisvoorwaarde is. Iedere oefening met onvoldoende impuls is dus in de basis al niet goed en kan nooit meer een hoog cijfer opleveren. Net zoals iedere oefening waarbij je paard tegen de hand komt laag beoordeeld zal worden.

palaga1240

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 16:14

hmm toch vind ik dat ze bij een onderlinge wedstrijd, waar alle paarden mee moeten lopen, er toch wat minder op moeten letten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:53

Impuls is een hele belangrijke,want als je geen impuls hebt,dan is je paard niet{niet genoeg} voor het been.En als je paard niet voor het been is,loopt ie ook niet van achter naar voor.En dat is heel belangrijk om goed te kunnen rijden.Het is wel een beetje streng gejureerd voor een onderlinge wedstrijd maar zie het als een hele belangrijke tip.En dat is proberen je paard sneller voor je been te krijgen,dan krijg je ook meer impuls.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 11:06

palaga1240 schreef:
hmm toch vind ik dat ze bij een onderlinge wedstrijd, waar alle paarden mee moeten lopen, er toch wat minder op moeten letten

waarom? Basis is basis, en zonder impuls ben je nergens.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:09

Je schrijft al dat hij vaak in de les ook zo is.Mijn vz-pony was vorig jaar ook zo sloom, niet vooruit te branden. Door van voer te veranderen heeft ze meer impuls gekregen en loopt nu heerlijk!

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 12:36

in het begin had ik dat ook weleens op mijn briefje staan, ik ben toen ook verandert van voer. ik ben over gegaan op energybrok en het gaat nu veel beter want het heeft nog niet weer op mijn briefje gestaan

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:41

Dat is wel correct gejureerd. Zelf zou ik het ook bij elk onderdeel in mindering brengen Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:44

ik heb het tegenovergestelde probleem, mijn paardje heeft te veel impuls (of loopt gewoon te hard)... daar wordt ik ook op bijna alle punten op afgestraft. Helaas, maar ja. Er moet aan gewerkt worden.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:02

idd impuls is een voorwaarde van het skala, logisch als de impuls niet goed is, dat je een lager punt krijgt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:05

tjsa ze hebben gewoon gelijk, impuls is overigens niet hard gaan hoor, maar de benen er duidelijk goed onder zetten (optillen) elke stap en dus niet sloffen of slepen of rennen, als je geen impuls hebt, word de rest ook moeilijk dus gewoon goed gejureerd lijkt me.

palaga1240

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:11

Nou kijk als het mijn eigen paard was dan had ik hem ook wel wat anders te eten gegeven Knipoog maar dat kan gewoon niet omdat het een paard van de manege is.

Ik vind dat ze bij een onderlinge wedstrijd meer moeten kijken naar de kwaliteiten van de ruiter, dan van het paard. Omdat alle paarden mee moeten doen en ook het paard wat weinig impuls heeft/niet vooruit te branden is. Nu zijn er dus mensen boven mij geeindigd die hun figuren veel slechter reden en minder netjes op hun paard zaten.. Maar die hebben wel een goede impuls gehad.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:18

volgende keer een ander paard kiezen dan als je voor de punten wilt gaan Knipoog
moet je alleen niet het paard de schuld geven als het dan ook niet gaat

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:48

palaga1240 schreef:
Nou kijk als het mijn eigen paard was dan had ik hem ook wel wat anders te eten gegeven Knipoog maar dat kan gewoon niet omdat het een paard van de manege is.

Ik vind dat ze bij een onderlinge wedstrijd meer moeten kijken naar de kwaliteiten van de ruiter, dan van het paard. Omdat alle paarden mee moeten doen en ook het paard wat weinig impuls heeft/niet vooruit te branden is. Nu zijn er dus mensen boven mij geeindigd die hun figuren veel slechter reden en minder netjes op hun paard zaten.. Maar die hebben wel een goede impuls gehad.

Dan heb je het niet helemaal goed begrepen. De kwaliteit van de beweging is wel degelijk iets dat in de beoordeling meegenomen dient te worden. Impuls heeft veel te maken met jouw manier van rijden. Een paard dat sloft is niet goed aan de hulpen. Dat hoeft niet beloond te worden.