mag een jury beoordelen op vooruitgang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lie_ke

mag een jury beoordelen op vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 10:48

hoi, laatst op wedstrijd kwam het jurylid naar mij toe en gaf me een aantal tips.
ik luisterede er goed naar en zei dat ik zou proberen om die dingen te verbeteren, en toen zei ze; als ik jou de volgende keer weer zie ga ik er van uit dat je het verbeterd hebt?
alleen nu vraag ik mij af, of een jury misschien minder punten gaat/kan geven, als er iets niet verbeterd is.
je krijgt toch punten voor de proef, toch niet voor andere dingen?

Evelijn

Re: mag een jury beoordelen op vooruitgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:51

Het is toch hartstikke leuk en aardig van de jury dat ze tips geeft en punten om te verbeteren, daar kan je toch alleen maar van leren. Waarom zo bang dat je wordt afgestraft als je geen vooruitgang hebt? Het is toch alleen maar goed dat je tips hebt gekregen, jij wil toch ook beter rijden niet alleen maar meer punten rijden. Ik zou het dus iets als iets positiefs zien. Gewoon lekker oefenen en dan rij je vast een betere proef!

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:00

ja klopt, alleen bij onze ponyclub rijden we allemaal met martingaal enzo en haar tips waren een beetje rustiger en zonder martingaal maar zonder matingaal gaat het nietzo goed en gaat ze alleen maar sneller snappie?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:08

Je rijdt dus geen officiele wedstrijden?
Het sneller lopen is rijtechnisch, dus gewoon veel oefenen, dan komt het vast goed. Dat gaat niet vanzelf, maar je kan het zeker wel verbeteren.

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:09

jawel, alleen de martingaal gaat dan natuurlijk vlak voor het rijden van de proef af

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:12

En dat mag dus sowieso niet....bij dressuur mag je niet losrijden met een martingaal!

En eerlijk gezegd, als je op dressuurwedstrijd een martingaal nodig hebt om los te rijden, denk ik dat je beter even thuis kan blijven oefenen tot je het ook zonder kan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:14

Ezter schreef:
En dat mag dus sowieso niet....bij dressuur mag je niet losrijden met een martingaal!

En eerlijk gezegd, als je op dressuurwedstrijd een martingaal nodig hebt om los te rijden, denk ik dat je beter even thuis kan blijven oefenen tot je het ook zonder kan.

amen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:48

@ Etzer: weet je dat zeker? Zou maar eens in het reglement kijken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:57

Kon het niet laten, vast opgezocht voor je:
Dressuurreglement:
Blz. 50, punt 5, 2e streepje-een martingaal is toegestaan bij het losrijden, in combinatie met een trenshoofdstel.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:42

maar dan nog, met losrijden nodig en tijdens de proef af. snap de logica niet echt maar goed:

mijn tip: ga eerst maar eens even oefenen, en zie het als een positieve tip van de jury

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:59

CharleyT schreef:
Kon het niet laten, vast opgezocht voor je:
Dressuurreglement:
Blz. 50, punt 5, 2e streepje-een martingaal is toegestaan bij het losrijden, in combinatie met een trenshoofdstel.

Ja je hebt gelijk, ik was in de veronderstelling dat je enkel nog met een thiedemanteugel los mocht rijden bij de dressuur. Bloos
(mocht het dan vroeger niet ofzo)

Maar evengoed, je pony is niet dom die merkt echt wel dat die martingaal er ineens af is. Dus toch gewoon oefenen tot je het zonder kan!

lie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 21:29

nou kijk het is meer bedoeld dat ik me meer kan concentreren met het losrijden en met gewoon rijden op het rijden inplaats van de heletijd aan de teugel proberen te krijgen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:27

zou vreemd zijn als een martingaal niet is toegestaan met losrijden. Je hebt immers ook wedstrijden waarbij je zowel moet dressuren als springen? Als je dan losrijdt voor het springen en dan daarna je dressuurproefje moet rijden ben je niet ineens gediskwalificeerd toch?

Martingaal kan helpen om een frisse pony bij je te houden op vreemd, groot terrein. Is je pony die frissigheid kwijt heb je hem misschien niet meer nodig... Zijn genoeg mensen die het liefst de slofteugel eraan willen binden, maar hoe dat nu op dit moment zit weet ik niet. Het mocht vroeger niet, maar misschien is die regel intussen aangepast?

Een jury moet beoordelen wat hij of zij op dat moment ziet en of dat een bepaald cijfer waard is. Als je iets verbeterd hebt krijg je dus een hoger cijfer omdat je het nu beter doet. Als het gelijk is gebleven zou je een vergelijkbaar cijfer als de vorige keer moeten krijgen en gaat het slechter, dan is je cijfer lager. Het is een momentopname.

valgirl1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:30

ik heb ook een vraag een thiedemanteugel los rijden op een wedstrijd voor dressuur ik heb een nieuw paardje die heel fris is en in het begin nog wel steigerd en zonder thiedemanteugel kan ik hem dan nin het begin niet houden naar eenhalf uur er mee gerden te hebben is het goed ik rij om deze reden ook geen wedtsrijden met hem

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:19

joyce B schreef:
zou vreemd zijn als een martingaal niet is toegestaan met losrijden. Je hebt immers ook wedstrijden waarbij je zowel moet dressuren als springen? Als je dan losrijdt voor het springen en dan daarna je dressuurproefje moet rijden ben je niet ineens gediskwalificeerd toch?

die redenering klopt niet helemaal. Je mag met springen met een pessoabit rijden, maar het is toch echt niet toegestaan om met pessoabit los te rijden voor de dressuur. Maar het is idd wel een vreemde constructie, je kunt idd als je ook meedoet met het springen idd met bitten los rijden die niet zijn toegestaan bij de dressuur.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:46

Dat van die bitten had ik nog niet eens over nagedacht, maar dat is ook pas bij de latere klasses van belang toch? Vanaf de M mag je toch pas met zo'n bit rijden?

Wij hebben kringwedstrijden, dan loopt het springen en dressuren door elkaar. Als je dus met een paard zowel dressuur als springen meedoet is het soms een heel gedoe met je harnachement Tong uitsteken Peesbeschermers aan of af, martingaal aan of af, dressuurzadel of springzadel? En als dan dressuur uitloopt of juist het springen kan dat soms best stres opleveren. Helemaal als je ook nog meerdere pony's of paarden moet rijden Haha!

Maar goed, martingaal is dus toegestaan bij losrijden, en als het niet toegstaan was voor dressuur dan was het moeilijk te controleren ivm met deze situaties.

Leuk, al die regeltjes Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:50

Ik zou blij zijn met zulke tips van een jurylid.
Maar waarom vraag je je af of je hogere punten kunt krijgen bij verbetering?
Dat is toch logisch dat je dan een hoger punt krijgt als iets beter geworden is.

En wat betreft de martingaal.....zo te horen hang je heel erg aan dat ding. (In de zin van eigenlijk niet zonder kunnen)
Dan zou ik eerst rustig gaan werken aan de ontspanning en pas dan weer aan wedstrijden gaan denken.
Met een brok spanning op wedstrijd gaan werkt niet, voor jou niet en het paardje gaat het dan ook nooit als iets positiefs ervaren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:52

joyce B schreef:
Dat van die bitten had ik nog niet eens over nagedacht, maar dat is ook pas bij de latere klasses van belang toch? Vanaf de M mag je toch pas met zo'n bit rijden?

nee, dat mag al in het B. Het maakt de controle op een gemengde wedstrijd idd een stuk lastiger, en als je zowel dressuurt als springt, kunnen ze er allemaal heel niets tegen doen.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:16

Ik ben zelf een keer veel lager gejureerd omdat ze m'n pony minder flitsend vond lopen dan de laatste keer dat ze me jureerde.
Het mag volgens mij officieel niet maar het gebeurt zeker wel.

_Imke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:13

Officieel moeten jury's beoordelen wat je die dag laat zien, maar persoonlijke voorkeuren voor bv. kleur paard laten ze ook nog wel eens meetellen. Ik had een schimmel en de jury zei gewoon keihard dat hij niet vond dat die in de sport hoorde. Net of dat aan de kleur ligt.... Maarja jury's zijn niet altijd even objectief!