Voeren voor of na wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monnie_

Voeren voor of na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 21:35

hallo bokkers,
even een vraag:
wat doen jullie meestal als jullie laat moeten starten?
Ik moet morgen om 9uur en tien voor half 10 starten s'avonds, en moet ik dan van te voren voeren
of juist beter erna?
Meestal voer ik ze rond 7uur, en als ik s'avonds les heb gehad om 9uur.
Brand los Clown

just_kiki

Re: Voeren voor of na wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:37

ervoor Knipoog ik doe het gewoon om bij 7 uur als ik half 9 ofzo moet starten Knipoog heb er altijd een uur tussen, zodat het kan zakken Ja

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:39

Als ik laat moet starten geef ik hem altijd voor het rijden, niet al te veel, meestal ook nog hooi mee naar wedstijrd

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:19

Ik halveer in zo'n geval de maaltijd, het ene deel voor de wedstrijd het andere erna.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:20

je kan het beste erna voeren of maximaal tot 3 uur voor de wedstrijd niet meer.
als je de pavo site bekijkt staat het er als het goed is.
paarden krijgen een glucosedip als je ze binnen 3 uur van de prestatie voert en dat kan dus gevolgen hebben(denk maar aan je zelf als je gegeten hebt.. vaak heb je dan ook zo'n momentje van poeh.. ff laten zakken)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 13:45

Inderdaad Maximaal 3 uur voor de wedstrijd. Ik zou de helft dan voeren en op het moment dat je terug keert op stal de andere helft van het brok geven. Je kan wel eventueel wat hooi mee nemen op wedstrijd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:33

Ik voer ervoor. Vooral met SGW's moet je wel eens heel vroeg weg ivm de reistijd en starttijden. Zo kwam het vorig jaar voor dat ik een paar keer om kwart over 2 al moest gaan voeren.
Soms liggen ze dan nog. Ze kijken me wel aan alsof ik niet goed wijs ben als ik dan de stal in loop (ik vraag me dat zelf dan ook af Haha!). Maar als ze het voer eenmaal krijgen hebben ze er altijd wel zin in.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:37

Ziolette schreef:
Ik halveer in zo'n geval de maaltijd, het ene deel voor de wedstrijd het andere erna.

Doe ik ook ! Lachen
En meestal neem ik dan ook wat mee voor na de proef... zodat ie meteen wat brok naar binnen kan werken.. Gewoon voor 't idee ! Clown

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:42

Ziolette schreef:

Ja doe ik ook zo Ja

Zorg wel altijd dat ik genoeg tijd heb zitten tussen het voeren 's morgens, en wanneer ik weg ga.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:18

Ziolette schreef:

Dit zou ik ook doen.
Als je van te voren wil voeren (hele portie of deels), zou ik dit wel vroeg doen, aangezien het voor het paard niet fijn is om binnen 2 uur na het brok voeren te lopen.
Als je van te voren de helft voert kan je minimaal 0,5 uur na het rijden de andere helft geven.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:20

Normaal gesproken voeren we rond 6 uur hooi, half 7 krachtvoer. Als ik les heb (half 8) voer ik een uurtje eerder. Ik probeer zoveel mogelijk wel de regelmaat erin te houden. Heb ik een keer vroeger les dan voer ik ook wel eens eerst hooi en pas na de training krachtvoer.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:13

Mijn paard loopt bijna altijd binnen het uur na het voeren hoor. Nooit gemerkt dat hij er last van heeft. In de endurance voeren ze zelfs tijdens de wedstrijd.

Maar om even op je vraag terug te komen. Als ik laat wedstrijd heb, voer ik ook in 2en. Puur omdat hij dan na het werken nog wat krijgt.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:28

pony dat hier word gestald had rond 10 uur wedstrijd, en kreeg tussen half 8/8 uur haar voer, niks aan de hand...

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:30

krijg je de pony ook actiever door voor de wedstrijd te voeren?
of hebben jullie nog een idee hoe ik haar feller kan krijgen doormiddel van voer??

nynkeslady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:07

Na de tijd, ivm buikpijn!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:12

Die van mij wordt juist slomer als ik hem vlak ervoor voer (inderdaad vanwege de "suikerdip"), dus ik doe het minimaal 2 uur ervoor of erna. Ik hoorde van de week nog tijdens een lezing van een dierenarts dat voeren direct na het rijden (meer dan 1 kg krachtvoer) ook heel slecht is, omdat de spijsvertering dan langzamer gaat!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:42

en hoe zit het dan met de hooinetten die in de trailer hangen? Mijn paard staat op de trailer vrolijk te eten.