Inrijden met hulpteugel op dressuurwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelkous

Inrijden met hulpteugel op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:01

Oké, mss een beetje een domme vraag, mr ik hoop dat ik als zijnde 'springruiter', zo'n vraag wel mag stellen Knipoog

Mag je op een dressuurwedstrijd (het is een 'officiële' wedstrijd, mr volgens een ander systeem dan in Nederland, het zijn gewoon 5 wedstrijden over de wintermaanden (1 per maand) en de 4 beste resultaten tellen mee voor het eindklassement) inrijden met bv een halsverlenger (rekker of elastiek)?

Sorry als het een domme vraag is Bloos Maar ik heb er eerlijk gezegd geen flauw idee van. Toch zeker niet of het mag op 'amateuristisch' niveau.. Lachen

Alleszins al bedankt!

Groetjes,

Iorrr

Re: Inrijden met hulpteugel op dressuurwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:02

Nee mag niet...

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:04

Dat vermoeden had ik dus ook al Haha!
Heel erg bedankt voor je antwoord!

Als er nog mensen zijn die hier meer over weten hoor ik het graag! Lachen

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:04

Bij een dressuurwedstrijd mag je niet met hulpteugels losrijden! Staat gewoon in de regelementen van de KNHS. Neem aan dat men in België ook een soortgelijke regel heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:05

Nee mag niet, maar dat mag bij het springen ook niet Lachen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:09

klopt je mag idd niet met zulke hulpmiddelen losrijden.

Maar iedereen die zijn ogen open heeft ziet dat het toch veel gebeurd Clown hub slofje deraan an gaan met die banaan.

Zelf heb ik weleens op grote buiten concoursen met een martingaal los gereden op het terrein (was groot spring/dressuur concours) dus zou net zo goed een spring ruiter kunnen zijn Haha! . Was op dat moment nogal bang aangelegd en met een jonge pony...had ik met een martingaal het idee dat ik meer controle heb (zat kompleet tussen mijn oren weet ik) Knipoog

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:12

Dank je wel allemaal!

Nee idd, bij springen mag het ook niet! Mr had geen flauw idee hoe het met dressuur zat.. Was al wel zo goed als zeker van het antwoord (vandaar ook dat ik het een 'stomme' vraag vond Bloos Knipoog ) mr nu weet ik het tenminste met zekerheid Haha!

En idd.. je ziet het weleens gebeuren.. (wel meer dan eens!).

Heel erg bedankt voor jullie (snelle) reacties! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:14

Studiemiep

een martingaal mag wel met losrijden Lachen

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:17

oké dat vroeg ik me ook af, dus lorijden met martingaal mag wel, zit ook tussen mijn oren vrees ik

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:24

Mag met dressuur ook niet dacht ik hoor.... Volgens mij is tijdens het losrijden van dressuur geen enkele hulpteugel toegestaan...

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:25

martingal vind ik zelf niet echt nuttig, tenzij je die 'kort genoeg' doet (ik bedoel niet té kort, mr wel 'op maat', niet dat die er enkel 'voor de show' aan hangt te bengelen Knipoog )
Zelf gebruik ik geen martingal. Heb het ooit gebruikt voor een leasepaardje, omdat die dat gewend was, mr die was eigenlijk niet echt functioneel Tong uitsteken (riempjes waren iets te lang Knipoog ) mr die had die eigenlijk niet nodig..

Ik ben van mening dat bij een heel groot percentage, idd, de martingal eraan hangt te bengelen omdat het bij de ruiters zelf 'tussen de oren' zit als ik het zo mag zeggen, bij een klein percentage zit het bij de paardjes tussen de oren, waardoor het mss wel een beetje effect heeft, maar ik denk dat het bij de overgrote meerderheid net zo goed zonder zou kunnen of lukken Lachen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 14:25

Iorrr schreef:
Mag met dressuur ook niet dacht ik hoor.... Volgens mij is tijdens het losrijden van dressuur geen enkele hulpteugel toegestaan...

Lijkt mij ook het meest logische?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:31

ow dan heb ik dat dus meerdere x illegaal gedaan. Koe Heb zelf met defile (jaaa ik ben nog van die oude tijd Bloos ) met martingaal gereden...pony vond het allemaal nogal spannend..en baasje OOK. haha Knipoog

Gelukkig heeft een martingaal zover ik weet geen/nauwelijks inwerking op de paardenmond als je aan het dressuren bent? ding zat namelijk harstikke ``los/lang...``of hoe je dat ook noemt Voor mij was het iig puur mentaal/tussen de oren idee Bloos Clown

kijk een slof is overduidelijk Knipoog en dat zie je ook nog vaak op concours hoor..........

@Blancarla..heb uiteraard wel leren rijden zonder martingaal hoor Haha! was even doorbijten..maar ik had eigenlijk ook gewoon een super brave jonge pony..alleen baasje was een beetje bang Cool . Ben nog steeds geen held hoor. Sigaar

.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:33

zit ook vaak tussen je eigen oren, maar als ik voor de eerse keer gaat starten geeft me dat net even dat beetje extra controlé, denk ik dan haha

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:36

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:37

volgens mij mag je met dressuur wel losrijden met een (glijdende) martingaal (maar inderdaad met geen enkele andere hulpteugel)

edit; nibbit je was me blijkbaar net voor met de martingaal Lachen , maar ok een thiedeman dus ook.....
Laatst bijgewerkt door Jolo op 28-02-08 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:38

martingaal mag wel met dressuur tijdens het losrijden.

Citaat:
Tijdens het losrijden – ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders – mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
– alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem, gecombineerde neus-/keelriem.
– glijdende martingaal, thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel.

/add
als drie reacties niet voldoende zijn Knipoog
en dus ook een thiedemann, dat mag nu dus weer wel.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:57

ahah mooi lielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:54

BlanCarla schreef:
Iorrr schreef:

Lijkt mij ook het meest logische?

nee hoor
een martingaal of thiedeman mag
Kijk maar in het reglement Lachen

edit...voortaan verder naar beneden scrollen is ook zinvol Bloos

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:02

Lielle schreef:
martingaal mag wel met dressuur tijdens het losrijden.

Citaat:
Tijdens het losrijden – ongeacht of dit op het daartoe aangewezen terreingedeelte plaatsvindt of elders – mogen geen andere bitten, hulpmiddelen en/of voorzieningen worden gebruikt dan die, welke tijdens de proef zijn toegestaan***.
*** Op het losrijterrein en op andere trainingsplaatsen van het wedstrijdterrein zijn wel toegestaan:
– alleen trenshoofdstel met hoge neusriem, africhtingsneusriem, Mexicaanse neusriem of gecombineerde neusriem, gecombineerde neus-/keelriem.
– glijdende martingaal, thiedemann-teugel alleen echter in combinatie met een trenshoofdstel.

/add
als drie reacties niet voldoende zijn Knipoog
en dus ook een thiedemann, dat mag nu dus weer wel.

Ik blijf het dubbelzinnig vinden! Maar het is nu eenmaal zo,
en ik heb vroeger inderdaad ook vaak losgereden met thiedemann.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:10

Regelementsvraag.