Starten op mijn hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frank

Starten op mijn hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 13:48

Helemaal dromend over de toekomst werd ik ruw ontwaakt met de mededeling dat ik niet mag beginnen met wedstrijden rijden op mijn hengst..

Ik heb totaal geen (officiele) wedstrijdervaring, heb dus ook helemaal geen winstpunten voor wat dan ook. (behalve wat goed uitgereden endurancewedstrijden) Maar nu las ik dat je je hengst pas uit mag brengen als je L geklasseerd bent! 14 jaar ben ik reeds Haha!

Mijn vraag, zijn er ook andere mogelijkheden!

Ik beschik niet over een ander paard waarmee ik me naar de L zou kunnen rijden, heb alleen Mr. Bojangles. Mijn hengst.
Toekomstplannen: uitbrengen op eventing.

Flew

Re: Starten op mijn hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:50

Castreren is een andere mogelijkheid, maar of je dat wil horen is een 2e. Clown

Anders denk ik dat er toch niks anders opzit dan met een ander paard eerst te gaan starten.. Misschien kun je iets regelen, dat je een paard van een kennis mag lenen ofzo?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:51

Hoi, Dit klopt inderdaad, alles kun je even nalezen op http://www.knhs.nl Als ik me niet vergis moest je zelfs L2 zijn met een winstpunt. En inderdaad, anders zit er weinig op als je echt graag wilt, hem te castreren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:52

L2 met een wp, L spr met een wp (wel eerst B dr +1 worden) of L sgw met een wp (wel eerst B dr + 1 en B spr +1 worden) . Geen andere oplossing dan castreren of een ander paard lenen.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:57

ken je niet iemand op wie zijn paard je mag starten? is natuurlijk wel jammer om hem te castereren

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:00

Volgens mij is castreren in jou geval de snelste en makkelijkste optie. Waarom zou je hem sowieso hengst willen houden? Als hij niet goedgekeurd wordt is hij voor dekken überhaupt niet van veel waarde. Komt bij dat hij nu nog zeer handzaam kan zijn, maar als zijn hormonen beginnen op te spelen bij z'n 3e of 4e jaar kan dat nog wel eens een heel ander verhaal worden! Dit zeg ik uit ervaring...heb toen de hengst als 4-jarige laten castreren, ondanks het feit dat ik wel voldeed aan de regels om hem te mogen starten op concours. Je moet ook denken aan de veiligheid van je mede ruiters en amazones op concoursen...Dat kan met een hengst die moeilijk in de hand te houden is wel eens lastiger worden dan je denkt!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:49

squid schreef:
Volgens mij is castreren in jou geval de snelste en makkelijkste optie. Waarom zou je hem sowieso hengst willen houden? Als hij niet goedgekeurd wordt is hij voor dekken überhaupt niet van veel waarde. Komt bij dat hij nu nog zeer handzaam kan zijn, maar als zijn hormonen beginnen op te spelen bij z'n 3e of 4e jaar kan dat nog wel eens een heel ander verhaal worden! Dit zeg ik uit ervaring...heb toen de hengst als 4-jarige laten castreren, ondanks het feit dat ik wel voldeed aan de regels om hem te mogen starten op concours. Je moet ook denken aan de veiligheid van je mede ruiters en amazones op concoursen...Dat kan met een hengst die moeilijk in de hand te houden is wel eens lastiger worden dan je denkt!

Ga ik helemaal in mee. Bovendien zijn hengsten vaak thuis goed handelbaar (of zelfs mak te noemen), maar uit ervaring weet ik dat ook die hengsten hele andere types kunnen worden als ze eenmaal op vreemd terrein zijn.

Dus of castreren of L2+1 worden met een ander paard.

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:55

hmm.. heb een soortgelijke vraag, maar telt dat ook voor oefenconcoursjes?
mag namelijk om voor mezelf ervaring op te doen een oefenconcoursje rijden met een hengst die Z heeft gelopen van de eigenaren, maar mag dit dan wel?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 16:06

Castreren is echt in jou geval de beste en snelste optie,
of je zou via hier of een andere site of kennis/vriend/familie kunnen vragen of je op zijn of haar paard mag starten!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:58

putzy schreef:
hmm.. heb een soortgelijke vraag, maar telt dat ook voor oefenconcoursjes?
mag namelijk om voor mezelf ervaring op te doen een oefenconcoursje rijden met een hengst die Z heeft gelopen van de eigenaren, maar mag dit dan wel?

Dat is afhankelijk van de organisatie, dus die aanschrijven met deze vraag.

TS, helaas, het is waar. Met dressuur idd L2 + wp voordat je een hengst mag starten.

Dat is de reden dat iemand anders mijn hengst uitbrengt Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:31

Lielle schreef:
L2 met een wp, L spr met een wp (wel eerst B dr +1 worden) of L sgw met een wp (wel eerst B dr + 1 en B spr +1 worden) . Geen andere oplossing dan castreren of een ander paard lenen.

M-SGW zelfs als ik me niet vergis Knipoog

Paard lenen om je klassering te halen of castreren zijn de enige opties om met je paard mee te gaan doen aan wedstrijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:24

Gomir, je hebt gelijk. M sgw of klasse 4 endurance.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:26

Ik heb geen flauwe notie waar Andijk ligt, misschien wel hartstikke ver in het Noorden maar mocht je tegen de grens aan wonen dan is het starten in Belgie misschien een mogelijkheid. Heb je dan de vereiste score kun je evt. ook weer terug naar Nederland met een bewijsje van de Belgische bond dat je idd geklaseerd bent in die klasse Haha!

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:30

hier had ik me voordat ik mijn hengst ging starten helemaal niet in verdiept. Gelukkig moest ik hem in het M starten anders zou ik gewoon zijn gegaan en weer naar huis gestuurd worden Knipoog .

zou eens een advertentie plaatsen of je iemands anders zijn paard kan startten? weet niet waar je woont want heb er nog wel wat staan die nog gestart moeten worden maar de paarden blijven thuis staan dus dan moet je wel in de buurt wonen.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:31

Een oud-stalgenootje van me had hetzelfde probleem als jij.
Die kon op bepaalde wedstrijden (ze heeft een arabier en geen dus ook naar wedstrijden voor arabieren en barokke rassen) wel starten met haar hengst. Gewoon in de B. Inmiddels heeft ze, geloof ik, genoeg wp voor de L dus is ze van het probleem af.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:33

Urielle schreef:
Ik heb geen flauwe notie waar Andijk ligt, misschien wel hartstikke ver in het Noorden maar mocht je tegen de grens aan wonen dan is het starten in Belgie misschien een mogelijkheid. Heb je dan de vereiste score kun je evt. ook weer terug naar Nederland met een bewijsje van de Belgische bond dat je idd geklaseerd bent in die klasse Haha!

Ligt in de kop van Noord Holland!

Maar idd, castereren of jezelf klasseren met een andere paard.
Veel keuze is er niet..!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:35

Frank schreef:
14 jaar ben ik reeds Haha!.

in je profiel ben je 28

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 08:48

Ik zit met hetzelfde probleem, geen klassering, wel een hengst, maar die mag ik dus niet uitbrengen. Castreren is geen optie, is een goedgekeurde hengst.
Ik probeer dispensatie aan te vragen, omdat ik met aangespannen wedstrijden wel veelvuldig hengsten start en een behoorlijke (hoger kan niet Knipoog ) klassering heb. Lukt me dit niet, wordt het een paard lenen (wat helaas niet meevalt) of de hengst door iemand anders uit laten brengen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:29

Je mag Sense altijd lenen hoor Lachen

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 12:11

Jackywhite schreef:
weet niet waar je woont want heb er nog wel wat staan die nog gestart moeten worden maar de paarden blijven thuis staan dus dan moet je wel in de buurt wonen.

Dat is een lief aanbod, helaas niet echt in de buurt!

Zaina schreef:
Frank schreef:
14 jaar ben ik reeds Haha!.

in je profiel ben je 28

Dus ben ik reeds 14 Lachen
Staat er 28 nog? Het is zelfs al een jaartje ouder Nagelbijten / Gniffelen

Splash_ schreef:
Je mag Sense altijd lenen hoor Lachen
Deal Haha!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:44

Been there, done that Haha!

Ik mocht niet met mijn hengst starten omdat de KNHS in al hun georganiseerdheid Nors opkijken mijn gegevens gewist hadden en aangezien ik na 5x verhuizen geen oude protocollen meer had kon ik dus niet bewijzen dat ik L geklasseerd was.
Na ellende van leenpaarden kwam ik er gelukkig achter dat ik mijn punten kon halen in de startersklasse van de Barokke wedstrijden, dan was een L1 klassering genoeg en kon ik landelijk starten met behoud van mijn punten.

Voor jou is de enige mogelijkheid een paard lenen of in Belgie gaan starten voor je punten als je hem hengst wil houden maar dat vermoed ik zomaar wel Knipoog