onrustig in aanleuning en sloom voor het been

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

onrustig in aanleuning en sloom voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 12:29

Heej,
mijn paard is de laatste tijd weer erg onrustig in zijn aanleuning. Vanaf oktober eigenlijk zitten we al in een dip. Daarvoor ging het super en had ik zeker niet te klagen. Ik heb al wat forums doorgelezen hier op bokt en geofend met de tips die daar gegeven werden maar de onrust in de aanlening blijft nog steeds. Tijdens de les letten we er ook extra op dat ik mijn handen zo stil moelijk houdt en zo weinig mogelijk druk op de teugels zet.

Dit is met de training thuis en tijdens de wedstrijd worden we hier terecht ook op afgestraft. Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en onze score variëerd van 168 tot 173.
Bijkomend probleem op wedstrijd is dat hij sloom is voor het been en haast niet vooruit te branden. Thuis is hij wel heel voorwaarts.
Nu rijdt ik al 3 maanden met slof en die hoeft maar heel los te hangen, zolang ik hem gebruik is het genoeg en is hij rustig in z'n hoofd. Nu is met slof rijden natuurlijk niet de oplossing om z'n hoofd rustig te houden want zodra ik hem er weer afhaal begint de onrustige aanleuning weer. Ik zelf rijdt ook het liefst zo weinig mogelijk met hulpteugels.

Als tips/commentaar van de jury wordt vaak gezegd: onrustige aanleuning en verlies van of te weinig impuls. Ik baal er zo van want omdat de aanleuing onrustig is krijg ik bij elke oefening lagere cijfers. Ik snap dit natuurlijk wel want hoe hard ik ook ijn best doe netjes op de bordjes te rijden en de oefeningen af te werken. Als dit gepaard gaat met een onrustig hoofd dan ziet dit er nog niet netjes uit.

Hebben jullie nog tips of oefeningen hoe ik mijn paard in de training en tijdens de proef rustig kan houden in de aanleuning?

Zijn gebit is laatst gecontroleerd en zijn zadel en zijn rug ook.

liefsmarlon

Re: onrustig in aanleuning en sloom voor het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 19:16

nou mijn pony heeft ook wel eens last van een onrustige aanleuning en wat bij mij dan heel erg helpt is veel overgangen rijden , succes alvast

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:08

zorg dat hij tijdens het losrijden lekker aan je been loopt. en rij hem niet te moe

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:39

wat vervelend, hebben wij momenteel ook!!
ik denk dat je gewoon door moet oefenen en niet iedere keer er mee bezig zijn laat hem desnoods gewoon los en rijden maar, gewoon hem zijn gang laten gaan! en misschien lekker vaak op buitenrit!
Trouwens ik heb ook als ik westrijd rijd dat ze dan erg sloom is, in de in rijd bak niet, maar zodra ik de wedstrijd ring in ga wel Knipoog

veel succes! Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:53

Niet actief zijn en een onrustige aanleuning hebben vrij veel met elkaar te maken. Probeer in je losrijden (en thuis in je training!) heel veel te werken aan de activiteit vanuit het achterbeen. Houd hierbij je hand (verend) op de plaats en daardoor geef je je paard de mogelijkheid om na te geven ipv in het krulletje te lopen. Activiteit in de achterhand bereik je door overgangen en tempowisselingen te rijden. Zorg ervoor dat er altijd reactie op je been is (rijd maar eens schijnovergangen). Denk dat het dan al een stuk beter gaat.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:53

Heb je een onrustige handhouding waardoor hij eventueel verstoord raakt?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 09:07

Bedankt voor de tips,
@ Karoliefje_ dit had ik idd wel, we zijn er heel erg op gaan letten en nu heb ik volgens de instructise nu een stille handhouding.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 14:20

Misschien is de daardoor nog onrustig, ik zou dit niet oplossen met een slof. Maar zorgen dat ze vertrouwen krijgt in jouw hand, wat voor bitje heb je? Zorg dat je goed van achteren naar voren rijdt. Dan komt de aanleuning vanzelf

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:27

slof eraf, daarmee krijg je een vals gevoel van aanleuning. Logisch dat hij daarna weer onrustig wordt met zn hoofd.
gewoon terug naar basis, contact met de mond, van achter naar voren rijden, veel overgangen, handen stil,
dan komt de goede aanleuning vanzelf, succes!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-08 13:46

ik rij soms met een RVS dubbelgrebroken trens en soms met een argentan ongebroken trens.
op de ongebroken trens is hij wat rustiger in z'n aanleuning.
ik ga vandaag idd maar zonder slof rijden, ik ben zoiezo niet zo van de hulpteugels eigenlijk

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 14:15

goedzo! Vooral aan de motor van achter denken, voor niet teveel willen doen/ verwachten, dan komt het vanzelf!

succes en laat het even weten!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:00

heej,
door de vele overgangen wordt hij op het begin wat sterk maar daarna heerlijk los,
ook op links kan hij nu goed inbuigen.
hij is wel onrustig in z'n hoofd zonder slof, hopelijk wordt dat binnenkort minder

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:23

Stel hem lekker laag in, zodat hij écht zijn rug gaat gebruiken. Dan wordt hij waarsschijnlijk wel rustiger Ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:27

ik denk dat het niet mogelijk is om via internet een goed oordeel of goede tips te geven.

het kan enorm veel oorzaken hebben, en elk paard is anders.
kaag en rond rijden is zeker niet voor elk paard de oplossing !!!!

doodvallen in de ring is een probleem dat heel vaak voorkomt.
veel concoursen rijden is hiervoor de oplossing, en zodra je de ring binnenkomt, een rondje doorgassen, flink doordraven, laten merken dat ie moet lopen in de ring!!
lak aan hebben wat mensen of de jury op dat moment denken, je paard moet leren dat ie actief is in de ring, dus zodra je erin komt, flink draven, richting middendraf
na een paar proeven zul je veel verschil merken .

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:29

Al gezegd, maar ik bevestig nog maar eens. Héél véél tempowisselingen rijden. Op elk moment en elke plek. Niet alleen een lange zijde, maar ook in voltes e.d. Ook schijnovergangen. En werk er eens naar toe op één lange zijde 3X een tempowisseling te kunnen rijden. Heel vlug schakelen dus. Dan gaat het vast snel beter. Succes!!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 08:51

@ karoliefje_ en StrableEnable: dit werkt idd wel Knipoog bedankt voor de tip
@ crossmonster: dat kan ook het probleem zijn, we rijden nauwelijks wedstrijd. Ik ga het proberen als ik weer wedstrijd heb Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:05

Wij hebben het ook, Alle medische kanten uitgezocht daar is niets mis mee. Nu heb ik de slof laten liggen en pak ik een tiedeman erbij en deze helpt mij in de draf met mijn eigen aanleuning. Deze bouw ik ook weer snel af.
misschien ook iets voor jou?
groetjes

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:32

Nee, hulpteugels en rotzooi laten liggen. De oorzaak heeft ze zelf erbij genoemd: paard is niet aan het been en houdt zelfs terug. WenK geeft een goed advies, crossmonster ook.
Hand stil (maar gevoelig, verend) vooraan, been rijdt het paard voorwaarts. Dan heeft hij twee mogelijkheden: nageven of er tegenin gaan. Geeft hij na, dan blijf je gewoon verder rijden, blijf hem actief houden van achteruit. Gaat hij er tegenin dan hou je gewoon je hand stil en drijf je nog meer bij, wachtend tot het moment dat hij zich laat vallen in je hand. Niet trekken, niet wriemelen aan de voorkant, gewoon wachten. HIJ moet leren zakken in je hand en de aanleuning nemen, jij biedt alleen aan en houdt achteraan de motor aan de gang.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-08 12:21

bedankt voor het advies, maar hij is alleen op wedstrijd niet goed aan het been, thuis wel

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:41

Waarom voor de aanleuning van jezelf geen tiedeman gebruiken, ik reed 3 maanden met een slof en 4 instructrices gehad en nu rij ik hem met een tiedeman op het langst en wij gaan super vooruit. Die van mij was ook traag op het been enz. Maar zodra ik been gaf deed hij zijn hoofd echt hoog in de lucht en met die tiedeman, kun je hem niet in de krul trekken, maar hij krijgt wel even een tegenslagje als ie te hoog komt met zijn hoofd.
Ik rijd nu 2x per week met de tiedeman en de rest zonder tiedeman. En we gaan met sprongen vooruit.
Ik begrijp wel dat je een paard van achter naar voor moet rijden, maar als je eigen aanleuning niet goed is, dan krijg je het onmogelijk voor elkaar en als dit nu met een tiedeman wel helpt voor jezelf en het dan langzaam afbouwt.... dan zie ik het probleem er niet van in hoor.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 19:43

heej,
super bedankt voor jullie tips,
vandaag gereden, veel overgangen etc. en hij liep super Knipoog
Ik ben weer helemaal blij, hopelijk houden we deze vooruitgang Haha!