Heej,
mijn paard is de laatste tijd weer erg onrustig in zijn aanleuning. Vanaf oktober eigenlijk zitten we al in een dip. Daarvoor ging het super en had ik zeker niet te klagen. Ik heb al wat forums doorgelezen hier op bokt en geofend met de tips die daar gegeven werden maar de onrust in de aanlening blijft nog steeds. Tijdens de les letten we er ook extra op dat ik mijn handen zo stil moelijk houdt en zo weinig mogelijk druk op de teugels zet.
Dit is met de training thuis en tijdens de wedstrijd worden we hier terecht ook op afgestraft. Ik heb nu 3 wedstrijden gereden en onze score variëerd van 168 tot 173.
Bijkomend probleem op wedstrijd is dat hij sloom is voor het been en haast niet vooruit te branden. Thuis is hij wel heel voorwaarts.
Nu rijdt ik al 3 maanden met slof en die hoeft maar heel los te hangen, zolang ik hem gebruik is het genoeg en is hij rustig in z'n hoofd. Nu is met slof rijden natuurlijk niet de oplossing om z'n hoofd rustig te houden want zodra ik hem er weer afhaal begint de onrustige aanleuning weer. Ik zelf rijdt ook het liefst zo weinig mogelijk met hulpteugels.
Als tips/commentaar van de jury wordt vaak gezegd: onrustige aanleuning en verlies van of te weinig impuls. Ik baal er zo van want omdat de aanleuing onrustig is krijg ik bij elke oefening lagere cijfers. Ik snap dit natuurlijk wel want hoe hard ik ook ijn best doe netjes op de bordjes te rijden en de oefeningen af te werken. Als dit gepaard gaat met een onrustig hoofd dan ziet dit er nog niet netjes uit.
Hebben jullie nog tips of oefeningen hoe ik mijn paard in de training en tijdens de proef rustig kan houden in de aanleuning?
Zijn gebit is laatst gecontroleerd en zijn zadel en zijn rug ook.