Mijn dochter wil graag KNHS starten met springen met haar E pony. Op de wedstrijdkalender komen dan 3 categorien in beeld waarbij ik twijfel tussen II en III. Wie kan mij uitleggen welke ze moet hebben (en waarom) en hoe zoiets verder in zijn werk gaat met aanmelden e.d. We zijn nml nog nooit ergens anders gestart dan op dressuur/eigen manege......
Margee, je dochter wil dus officieel wedstrijden gaan starten met een E pony in het springen? Begrijp ik het zo goed? En verder heeft ze alleen onderlinge wedstrijden gereden bij de manege?
Zoja, dan moet je dus eerst lid worden van een vereniging die is aangeloten bij de KNHS. Dan kun je een startkaart aan gaan vragen. Als ze nooit eerder officieel heeft gestart, zal ze eerst de "proef" af moeten leggen. Dit is een dressuurproef klasse B. Als ze hier een winstpunt haalt, mag ze officieel gaan springen.
Dan kun je je dus via je vereniging of zelf in gaan schrijven voor springwedstrijden pony's klasse EB (90 cm). Ik weet niet wat je bedoeld met dat II en III? Misschien kan je dat even uitleggen?
Je hoeft niet naar de categorie te kijken. Als er gewoon de klasse EB georganiseerd wordt kun je inschrijven (mits je natuurlijk het winstpunt in de dressuur hebt).
Cat I (1.30m t/m 1.50m) Cat II (B t/m ZZ met max. 2 Cat I rubrieken) Cat III (B t/m ZZ)
Bedoel je dit?
Ja, die bedoel ik. Ze heeft B-punten gereden met KNHS dressuur. Verder heeft ze met springen alleen onderling gereden maar ze wil wel eens kijken hoe de pony het ergens anders doet. Startkaart en spring-coupons hebben we, nu nog uitzoeken waar, wanneer en hoe dus.... Wat houdt Cat II in?
dit heeft alleen te maken met wedstrijdorganisatie. Je dochter moet gewoon bij de B beginnen met haar pony, dan rijdt ze wedstrijden in categorie II en III. De categorie II zullen vaak grotere wedstrijden zijn waar veel profs starten.
Qua dressuur is het vergelijken: Categorie I zijn de oude ZZGP wedstrijden Categorie II is basissport en ZZGP Categorie III is alleen basissport.