Wat zouden jullie doen? (Verzorging)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Wat zouden jullie doen? (Verzorging)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 12:35

Hallo,
Ik zit eigenlijk wat met een dilemma. Normaal heb ik mijn pony ingevlochten op wedstrijd, maar nu heeft hij wat een allergische reactie op zijn hals (allemaal bultjes) en het haar begin ook wat los te laten. Het zit precies onder de manen. Nu kan ik hem dus wel invlechten maar dat ziet er niet fijn uit. Nou zat ik er aan te denken om gewoon de manen los te laten. Alleen hangen ze niet allemaal op gelijke hoogte (wel ongeveer). En misschien het bovenste gedeelte een stukje in te vlechten (kleine hengstenvlecht). Nou heeft mijn pony wel flink wat Arabisch bloed en een Arabische uitstraling dus losse manen zien er wel mooi uit. Wat zouden jullie doen?

Kylan

Re: Wat zouden jullie doen? (Verzorging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:12

Eerlijk gezegd zou ik niet op wedstrijd gaan Nagelbijten / Gniffelen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:51

De manen trekken/knippen zodat ze in ieder geval wel gelijk zijn. kan je 1 of 2 punten kosten in de verzorging maar als je voor de rest goed rijdt moet dat geen probleem zijn.
Maar ik zou eerst even onderzoeken waar die allergie vandaan komt. Zit het echt wel alleen op de hals? Als het ook op de rug zit wil je daar geen zadel op leggen Knipoog Dus dat zou ik even aan een DA vragen.

knooopjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:03

als je dressuur rijd zou ik er toch maar het beste van proberen te maken met een vlecht,
als je gaat springen liet ik ze los voor een keertje.
groetjes saskia

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:25

In iedergeval zorgen dat de manen recht zijn geknipt/getrokken. Dan kan je ze wel los laten hangen.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:35

Kylan schreef:
Eerlijk gezegd zou ik niet op wedstrijd gaan Nagelbijten / Gniffelen

Waarom niet? Hij heeft er verder geen last van..

Scum schreef:
De manen trekken/knippen zodat ze in ieder geval wel gelijk zijn. kan je 1 of 2 punten kosten in de verzorging maar als je voor de rest goed rijdt moet dat geen probleem zijn.
Maar ik zou eerst even onderzoeken waar die allergie vandaan komt. Zit het echt wel alleen op de hals? Als het ook op de rug zit wil je daar geen zadel op leggen Dus dat zou ik even aan een DA vragen.
Maar ik zou eerst even onderzoeken waar die allergie vandaan komt. Zit het echt wel alleen op de hals? Als het ook op de rug zit wil je daar geen zadel op leggen Knipoog Dus dat zou ik even aan een DA vragen.

Alleen op de hals onder de manen van de anti-klit Knipoog

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:38

Geen antiklit meer gebruiken dan! Maar je mag toch ook geen anti klit gebruiken voordat je knotjes gaat maken Knipoog Of denk ik nou verkeerd?

miek78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:34

ik zou denk ik toch proberen een vlecht te maken staat toch ietsje netter!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:36

Ik zou t gewoon vlechten.. Als je het niet vlecht ziet de jury zn allergie niet maar hebben ze sneller de neiging om een lager punt te geven voor verzorging, denk ik.
Als je wel vlecht zien ze misshcien wat kale plekjes, maar daar kun jij niets aan doen dus zullen ze daar niet op beoordelen, lijkt me.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:58

Veraaa_ schreef:
Geen antiklit meer gebruiken dan! Maar je mag toch ook geen anti klit gebruiken voordat je knotjes gaat maken Knipoog Of denk ik nou verkeerd?

Waarom mag dat niet Verward

@TS, De manen mogen een hanndbreedte lang zijn, dan hoef je ze niet te vlechten.
Of zoals je zelf al zegt, bij specifitieke rassen mogen ze gewoon los en lang.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:41

als je anti klit gebruikt voordat je knotjes gaat maken (of hengstenvlecht) worden de manen heel glad wat niet lekker vlecht daarom is het niet verstandig om het te gebruiken voordat je gaat vlechten... maar het is niet verboden ofzo Tong uitsteken Tong uitsteken Ik doe zelf altijd glans (anti klit) op een borsteltje sprayen (of doekje) en ga nog even mijn gehele paard hiermee langs op wds, misschien doet de TS dat ook en heeft haar paard daar een alergische reactie op.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:02

Tuurlijk, anti klit gebruiken alvorens het vlechten is niet slim, maar het mág wel gewoon Clown

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 23:49

Ik gebruik(te Knipoog) wel altijd antiklit voor de vlechten voor het knotten hoor. Werden ze veel mooier. Hengstenvlecht gebruik ik nooit antiklit dan zakt ie eruit.

@ Veraaa_: Daar was ik indd ondertussen ook achter Clown

Denk dat ik hem toch maar gewoon in ga vlechten dan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:59

Maar als het allergie is door antiklit dan moet dat wel weggetrokken zijn als je het een poosje niet meer gebruikt. Zoiets kan er niet weken blijven zitten. Eerder uren/dagen. Dan moet het toch ook wel weer weg zijn voor je wedstrijd begint.
En dan de volgende keer zou ik het dus niet meer gebruiken.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 11:52

Het trekt ook al weg Lachen

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:47

Veraaa_ schreef:

Ik bedoelde eigenlijk ook dat het niet zo fijn is om antiklit te gebruiken voordat je gaat vlechten Tong uitsteken Clown

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:52

Gewoon lekker invlechten Lachen
Als ze de kale plekken zien krijg je daar neem ik aan geen aftrek voor en het geheel staat wel verzorgder. Onze welsh met eczeem had afgelopen jaar hoogzomer ook kale plekjes en niet overal mooie knotjes wegens afgeschuurde manen maar toch altijd een 7 of 8 voor verzorging Lachen

Bedoel je overigens dat onder de manen die ge-antiklit zijn de kale plekken zitten, of dat ze kale plekken heeft door het gebruik van de antiklit?
Wist neit dat er paarden waren die daar niet tegen konden eigenlijk!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 10:23

anniee schreef:
Gewoon lekker invlechten Lachen
Als ze de kale plekken zien krijg je daar neem ik aan geen aftrek voor en het geheel staat wel verzorgder. Onze welsh met eczeem had afgelopen jaar hoogzomer ook kale plekjes en niet overal mooie knotjes wegens afgeschuurde manen maar toch altijd een 7 of 8 voor verzorging Lachen

Bedoel je overigens dat onder de manen die ge-antiklit zijn de kale plekken zitten, of dat ze kale plekken heeft door het gebruik van de antiklit?
Wist neit dat er paarden waren die daar niet tegen konden eigenlijk!

Ik gebruik altijd baby-olie als antiklit Knipoog En nu hij geschoren is komt het dan direct op de huid en daar kon hij bij deze blijkbaar niet zo goed tegen Bloos

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:43

Wanneer zijn manen terug groeien op normale lengte zou ik gewoon proberen in te vlechten en voorkom het gebruiken van materiaal waar hij/zij niet tegen kan.
Ook probeer de vlechten en knotjes zo kort mogelijk in te laten. Heb je tijd genoeg voor de wedstrijd in de ochtend, vlecht dan in, op de trailer, ga rijden, doe de proef, en wanneer je wedstrijd erop zit gelijk de vlechten en knotjes zorgvuldig uit zijn, haar, manen halen.

kimthalita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 13:43

Ik zou het even met rustlaten.. Probeer het gelijk te knippen of trekken.. Ook ff checken of de uitslag niet besmettelijk is!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:15

ik zou vlechtjes doen of als je de hals
dan nog ziet gewoon. De wedstrijden over slaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 09:40

xannemijn schreef:
De wedstrijden over slaan.

Ik ga ook gewoon stappen met een blauwe plek. Knipoog

desy_kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 10:20

Is er geen spul voor om de manen mee te wassen ? Anders gewoon los houden maar wel ff rechtmaken.