hc starten zonder startkaart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

hc starten zonder startkaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 11:15

Ik heb al lopen zoeken, maar kan het antwoord nergens vinden. Ik zit er over te denken om binnenkort mijn startkaart aan te vragen. Ik zou echter eerst graag een keer HC starten, om te kijken of we er echt wel klaar voor zijn. Maar mag je op een officiele wedstrijd hc starten als je nog geen startkaart hebt??

Een onderlinge wedstrijd waaraan ik mee kan doen komt hier de eerst komende weken niet, dus dat is geen optie.

Hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven!

trustHim

Re: hc starten zonder startkaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:17

volgens mij mag het officeel niet, maarrrrr er zijn verenigingen die het wel doen. zo ben ik afgelopen zaterdag op die manier gestart. ik zou het gewoon ff navragen bij de vereniging

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:53

Dag mag niet. HC starten doe je met een startkaart.

Ik weet niet of het om springen of dressuur gaat. Oefenspringen is er op best veel plaatsen en daar kun je zonder startkaart heen. Als het om dressuur gaat wordt het wat lastiger. Maar dan kun je altijd nog je instructeur vragen of die denkt dat je er al klaar voor bent.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:55

Ik rij zelf western en heb dus geen startkaart. Mijn paardf springt echter goed, snel en vind het geweldig.
Via mijn pensionstal ( waar ik gestaan heb) mocht ik inderdaad een keertje zomaar oefenspringen zonder startkaart.
Maar officieel mag het niet.

Kun je niet op je manege een keer meedoen? Of een rijvereniging uit de buurt vragen ??

knooopjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:58

hoi hoi.
je mag wel bb starten zonder startkaart.
gewoon b niet dat moet je een starkaart hebben ook hc.
bb mag je gewoon aan mee doen.
vr groetjes saskia

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:59

Je mag hier (en officieel) ook geen BB zonder startkaart, dus maar net hoe soepel de wedstrijdorganisatie is Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:07

officieel mag t niet. Maar als je een vereniging vind die t geen probleem vinden en ook de jury vind t goed dan kan t dus wel. Bij ons mag je ook hc starten. Ik overleg t wel altijd even met de jury. Tot nu toe vond geen 1 jury t een probleem.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:09

wat is hc?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:11

horse concour

knooopjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:13

Nibbit schreef:
Je mag hier (en officieel) ook geen BB zonder startkaart, dus maar net hoe soepel de wedstrijdorganisatie is Knipoog

hier in de bb hoef je ook geen startcoupon in te leveren,omdat bb niet officieel is.
ik start dit weekeinde ook bb en heb nog geen startkaart bij het paard.
heb ook altijd bb gereden zonder startkaart

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 09:12

Bedankt allemaal!! Ik vind het jammer dat het niet mag, had het graag gewoon een keer gedaan zonder meteen geld aan een startkaart uit te geven, maar als dat de regels zijn houdt het op!! Ik weet in elk geval waar ik aan toe ben!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:14

Als je de reacties goed leest, is je bovenstaande reactie onnodig.
Sommige zeggen toch dat het soms wel kan.
Waarom check je het niet bij de vereniging?

Bij ons maken ze ook een uitzondering hoor.
Ik start endurance dus heb ik dressuurstartkaart, maar binnenkort organiseerd onze vereniging een concours en ik mag meedoen om te kijken of we de dressuur iets vinden. Ik vind dat gewoon super, weet ik toch eens hoe het allemaal is en wat de jury ervan denkt.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:10

Ik heb het toevallig nagevraagd bij mn vereniging. Hc starten zonder startkaart mag officieel niet. Bij ons worden er om die redenen na de manege fnrs proeven oefenproeven georganiseerd om toch te kunnen oefenen zonder startkaart.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:18

Ben je al wel lid van een vereniging? Bij je eigen vereniging doen ze niet zo moeilijk over HC starten zonder startkaart.
De KNHS wil het HC zonder startkaart tegen gaan om te voorkomen dat de wedstrijden vol komen te zitten zonder officieel startende combinaties.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:20

Buitenmededinging starten... Vork Dat deed ik steeds toen ik mijn startkaart nog niet binnen had (dit duurde ook heeel erg lang)

MiSzNiTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:25

ik heb ook een vraag over hc starten, als je met je paard bv zoals ik in de l2 start maar nog niet genoeg winspunten hebt om m1 te starten mag je dan wel een keer hc starten ondanks je geen genoeg punten hebt

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:10

waarom?...in de B heb je niks te verliezen het enigste is
dat je er van kan leren door een echte mee te rijden
ik zou gewoon aanvragen:D

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:06

MiSzNiTa: Nee! Dat mag niet.. dat hadden wij toevallig aangevraagd.. Als je 10 wp hebt in de L2 mag het wel.. als je er 9 hebt niet!

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 15:36

Wanneer je HC wil starten op een officiele wedstrijd moet je al in het bezit zijn van een startkaart. Je mag wel zonder startkaart starten op pure onderlinge wedstrijden.

sherrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:30

Ik vroeg me af wat HC nou preicies inhoudt. Gewoon officieele wedstrijd?
ik hoorde ook als je je startkaart hebt aangevraagd maar je hebt hem nog niet binnen kon je toch ook HC Starten ?

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:53

als je je startkaart nog niet binnen hebt kun je het met de wedstrijd op een akkoord gooien dat je buiten mededinging start.. in principe t zelfde als HC.. alleen bij HC wordt je coupon WEL opgestuurd naar de KNHS.. en dan doe je niet mee voor de prijzen en winstpunten.. en bij buiten mededinging sturen ze de coupon NIET op naar de KNHS! En dan doe je net als bij HC niet mee voor prijzen en wpen.. officieel zal buitenmededinging niet mogen denk ik. Maarja, vloeken mag ook niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:35

nogal wat begripsverwarring hier, klokken en klepels en zo.

Formeel is het zo:
HC = hors concours = buiten mededinging. Je start wel officieel en je coupons worden gewoon opgestuurd naar de KNHS en het resultaat wordt geregistreerd. Dat kan dus per definitie alleen als je een startkaart en coupons hebt. Je resultaat telt alleen niet mee voor winstpunten en je kunt ook geen prijzen halen. Je mag alleen HC starten in een klasse waarin je startgerechtuigd bent, of eventueel 1 lager. Dus als je L1 met 10 wp'en ben, kun je HC starten in het B, L1 en L2. Heb je er maar 9, mag je alleen B of L1 starten.

In de praktijk worden HC startcoupons vaak niet opgestuurd en wordt het - zeker met springen - ook wel toegestaan zonder startkaart, maar dat mag dus eigenlijk niet.

dan nog het HC starten als je startkaart nog niet binnen is. Ook dat kan officieel alleen als je daarvoor wel coupons gebruikt, zogenoemde blanco coupons 9die kun je krijgen bij de federatievertegenwoordiger en kosten iets van 25 euro per stuk). Maar met die coupons mag je dus OOK gewoon officieel starten, waarbij dus punten en prijzen wel tellen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:44

Lielle heeft het al heel duidelijk uitgelegd!

Maar je kan idd naar een aantal wedstrijden bellen en vragen of je daar HC mag starten zonder startkaart en coupons.
Ik heb afgelopen zomer met de 4 jarige ook HC gestart en had toen ook nog geen startkaart.
Sommige verenigingen doen er niet zo heel moeilijk over.
Maar officieel mag het dus niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:46

Lielle schreef:
Je mag alleen HC starten in een klasse waarin je startgerechtuigd bent, of eventueel 1 lager. Dus als je L1 met 10 wp'en ben, kun je HC starten in het B, L1 en L2. Heb je er maar 9, mag je alleen B of L1 starten.

een kleine toevoeging, ik zie nl een foutje. Je mag meerdere klasses lager starten, zo ben ik laatst B HC gestart in de cross, terwijl we M zijn.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:54

Ik weet dat er hier in de regio een aantal verenigingen zijn die speciaal wedstrijden organiseren voor mensen zonder startkaart.
Dat zou je bij een vereniging gewoon kunnen navragen.