uitgeloten voor kampioenschap...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yragoe

uitgeloten voor kampioenschap...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 14:59

In het regelement staat;

Een paard mag tijdens een kampioenschap alleen gestart worden in de hoogste klasse waarin het
in het lopende seizoen in de betreffende discipline is gestart

Graag leg ik de volgende situatie voor:

Ikzelf heb niet de middelen om over een eigen paard te kunnen beschikken, maar wel het geluk dat ik het paard van een vriendin mag rijden en uitbrengen. Het paard wordt door haar uitgebracht in het ZZ-licht en door mij in het M2 dressuur. Dit met veel plezier totdat de regels van het KNHS hier een schaduw over wierpen. Ik word namelijk uitgesloten van deelname aan kampioenschappen! De reden hiervoor is mij nog steeds onduidelijk. Natuurlijk kan het voordelen hebben een “geroutineerd” paard te rijden, maar iedere paardenkenner weet ook dat een paard geen machine is en dat het niet vanzelf gaat. En als we toch zo’n succesvolle combinatie zouden zijn reden we toch geen M2 meer? Niet iedereen heeft het talent of de ambitie om op een zo hoog mogelijk niveau te presteren.
Het voorkomen van oneerlijke concurrentie in de ring is hier ook niet van toepassing, want als ik de middelen zou hebben dit paard te kopen zou ik wel kampioenschappen mogen rijden!
Ik neem aan dat meer mensen zich herkennen in mijn verhaal en zich dus ook terecht afvragen waarom deze regels zo opgesteld zijn.
Een groep amateurs die het geluk hebben toch mee te draaien in het wedstrijdcircuit ondanks dat de middelen voor een eigen paard ontbreken worden op deze manier ernstig gedupeerd.
Want het mooie van wedstrijdrijden is toch het rijden voor een doel, regionale of eventueel zelfs nationale kampioenschappen.

Wat vinden jullie???

Liezel1

Re: uitgeloten voor kampioenschap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:02

huh?
ik ben zelf helemaal niet "into the KNHS" maar dit klinkt mij wat vreemd in de oren....

Stel, je koopt een paard tijdens het "wedstrijdseizoen", net 1 wedstrijd gestart oid.... de koper gaat B starten, de verkoper was er Z2 mee gestart...

Dan is de koper dus uitgesloten van het kampioenschap?

En net wat jij zegt... 1 paar dat zoor 2 mensen wordt uitgebracht... dan is de "laagste" ruiter dus altijd het haasje?

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:08

Ja, dat is zo. En daarom ben ik het er ook niet mee eens...
Als beide personen zich plaatsen kan ik nog enigzinds begrijpen dat alleen de hoogst rijdende mag. Maar dat is niet zo, ik ben geplaatst, mijn vriendin niet. Ze heeft ook nog eens de startkaart opgezegt maar omdat ze wel na 1 oktober gestart heeft mag ik geen kampioenschap rijden...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:12

Ik ben het er wel mee eens, simpelweg omdat een paard dat dus veel hoger loopt dan in die klasse het kampioenschap moet lopen en niet in een lagere klasse. Snap jouw standpunt ook wel en uiteraard doet een paard het niet vanzelf maar helaas zo zijn de regels.

Bij ons op stal kwam het dus voor dat twee zussen één paard reden, eentje net één klasse hoger dan de ander. De zus die het hoogst reed werd niet geselecteerd maar die "lagere" dus wel en nee die mocht niet meedoen met het kampioenschap.

Maar ik vind het wel terecht, paard heeft die klasse immers al met goed gevolg doorlopen en dat zou oneerlijke concurrentie zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:13

Ze willen dus eigelijk gewoon voorkomen dat 1 paard met onder meerdere mensen uitgebracht word?

Heb je ze al opgebeld voor uitleg?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:13

Is dit echt zo? Want dan kan ik mijn pony wel terug trekken voor het kampioenschap. Daar rijdt een meisje op in de L2 en ik heb er een amazone op rijden die Z1 startgerechtigd is. Zou dus betekenen dat dat meisje niet mee kan doen? Zou erg jammer zijn. Ga daar eens op het knhs site zoeken.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:15

liezel wat jij zegt klopt niet helemaal, als je een paard verkoopt dan meld je je af als combinatie bij de knhs, het paard loopt dan dus geen Z2 meer maar B.

Ik vind het aan de ene kant voor de amteurs wel eerlijker omdat ze zo niet op een paard rijden wat hoog geschoold is en daardoor meeliften en winnen.
Aan de andere kant je moet het zelf nog presteren met het hoog geschoolde paard.

Ik vindt het dus een beetje dubbelzinnig en snap natuurlijk wel dat je niet met een paard mag deelnemen dat B en Z2 loopt op hetzelfde moment dat is een te groot verschil maar verschil van Max 4 klasses of iets, dat vindt ik eerlijker dan moet je toch ook zelf wat meer kunnen rijden om het eruit te rijden. Ik weet dat er een periode geweest is dat de ruiter zelf mocht kiezen, 2 meisjes reden op dezelfde pony L1 en M2 waren allebei kringkampioen en toen moest er gekozen worden wie er naar de kampioenschappen ging dus niet de hoogste klasse maar het blijft een discussiepunt.

Heeft dit stukje trouwens niet een keer in de paardensport gestaan met reactie van KNHS?

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:16

Het vervelende is dat die regel al enkele jaren zo is maar ik wel 2 keer kampioenschap heb mogen rijden...

Vorig jaar werd medegedeeld dat het niet mocht, maar na een telefoontje van ??? met de excuses is het recht gezet en heb ik toch mogen starten.
(achteraf misschien dus onterecht...)
De KNHS weet het zelf dus ook niet precies hoe het zit of maakt 2 jaar op een rij dezelfde fout...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:17

ik ga meteen even bellen

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:17

Ik vind het niet meer dan terecht.
Citaat:
Natuurlijk kan het voordelen hebben een “geroutineerd” paard te rijden, maar iedere paardenkenner weet ook dat een paard geen machine is en dat het niet vanzelf gaat. En als we toch zo’n succesvolle combinatie zouden zijn reden we toch geen M2 meer?

Blijkbaar succesvol genoeg om het een probleem te vinden dat je niet naar de kampioenschappen mag, dus je zal ook niet helemaal voor spek en bonen meedoen. Een paard is geen machine, maar een geroutineerd paard zal een proef op een lager niveau meestal toch makkelijker afgaan.
Citaat:
Het voorkomen van oneerlijke concurrentie in de ring is hier ook niet van toepassing, want als ik de middelen zou hebben dit paard te kopen zou ik wel kampioenschappen mogen rijden!

Maar niet in hetzelfde seizoen als dat dat paard ook al in die hogere klasse is uitgebracht. Als de eigenaresse van dit paard hem niet meer start mag je volgend seizoen wel naar het kampioenschap. Het is dus wel degelijk om oneerlijke concurrentie te voorkomen.
Citaat:
Ik neem aan dat meer mensen zich herkennen in mijn verhaal en zich dus ook terecht afvragen waarom deze regels zo opgesteld zijn.

Jij vindt dat mensen zich dat terecht afvragen, ik vind de regel heel logisch, en heel eerlijk........
Citaat:
Een groep amateurs die het geluk hebben toch mee te draaien in het wedstrijdcircuit ondanks dat de middelen voor een eigen paard ontbreken worden op deze manier ernstig gedupeerd.

Alleen die groep die op een paard rijdt dat in hetzelfde seizoen ook nog aktief op een hoger niveau uitgebracht wordt. Deze regel bestaat overigens al heel lang, staat in het kampioenschapsreglement van de KNHS

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:18

ThaGirl schreef:
Ze willen dus eigelijk gewoon voorkomen dat 1 paard met onder meerdere mensen uitgebracht word?

Waarom? Starten is toch niet alleen het kampioenschap rijden?? Al start je paard met tien mensen, dat zal de KNHS een zorg zijn maar ten tijde van een kampioenschap mag slechts de hoogst rijdende combinatie in zijn/haar klasse aan het kampioenschap meedoen.

ponyparadijs schreef:
Is dit echt zo? Want dan kan ik mijn pony wel terug trekken voor het kampioenschap. Daar rijdt een meisje op in de L2 en ik heb er een amazone op rijden die Z1 startgerechtigd is. Zou dus betekenen dat dat meisje niet mee kan doen? Zou erg jammer zijn. Ga daar eens op het knhs site zoeken.

Ja, helaas voor de amazone in het L2, maar die zal uitgesloten worden voor het kampioenschap.

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:18

ThaGirl schreef:

We hebben zoveel mails gestuurd...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:20

Zinloos, zo zijn de regels en eerlijk is eerlijk, ik zou niet tegen jou willen starten in het m2 met mijn paard die nog nooit iets gelopen heeft en waar ik me rot op train om een oefening bijvoorbeeld als travers erin te rijden. Ik neem namelijk aan dat die van jou dat een stuk makkelijker doet! DAt is namelijk mijn ervaring van op een doorgereden paard rijden, alle oefeningen zijn bevestigd en dat jij het er dan niet direct uitkrijgt, oke, maar het gaat allemaal wel een stuk makkelijker.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:22

Dit geld dus alleen voor paarden. Bij de pony's mag je wel in een lagere klasse mee doen aan de kampioenschap. Als je dus twee kids op 1 pony hebt rijden en de een start M1 en de ander L2 mag je beide mee doen en beide kunnen zich plaatsen voor het kampioenschap.

Bij mij is het dus weer anders. Mijn pony loopt tussen de paarden M2 en bij de pony's L2 die mag dus NIET mee doen met het pony kampioenschap L2 omdat hiervoor dus de paarden regels gelden.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:22

even een hersenspinsel van mij.... ik ben helemaal niet van de KNHS wedstrijden en heb er dus geen verstand van... weet niet eens of mijn hersenspinsel in de praktijk mogelijk is, haha

stel er rijden 2 mensen op hetzelfde niveau met 1 paard....
eentje doet het beter dan de ander en heeft genoeg winstpunten om te promoveren... er komt een tijd dat die persoon móet promoveren....
om te voorkomen dat ze een niveau hoger gaan rijden, rijdt die persoon met opzet verliespunten....

kan die persoon dan nog wel meedoen aan het kampioenschap in de klasse waaruit ze dus niet wíl promoveren?
kan de andere ruiter, die niet hoeft te promoveren, dan wél meedoen met het kampioenschap omdat de ander ervoor gezorgd heeft dat het paard geen klasse hoger start??

Yragoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 15:23

daffodil schreef:
Zinloos, zo zijn de regels en eerlijk is eerlijk, ik zou niet tegen jou willen starten in het m2 met mijn paard die nog nooit iets gelopen heeft en waar ik me rot op train om een oefening bijvoorbeeld als travers erin te rijden. Ik neem namelijk aan dat die van jou dat een stuk makkelijker doet! DAt is namelijk mijn ervaring van op een doorgereden paard rijden, alle oefeningen zijn bevestigd en dat jij het er dan niet direct uitkrijgt, oke, maar het gaat allemaal wel een stuk makkelijker.

ik heb het haar niet hoeven leren, maar wel mezelf...
Mijn vriendin heeft de kaart opgezegt en nu rij ik het paard alleen.
Zo zouden hoger opgeleide paarden met amateurruiters dus nooit op een kampioenschap mogen komen...
Want een seizoen later is hij de "kunstjes" ook nog niet verleerd...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:29

Nou dat is inderdaad wel een punt, alleen zolang er een actieve combinatie is, mag het niet. Wat er daarna gebeurd maakt niet meer uit, blijft wel zo dat een degelijk opgeleid paard wat misschien al drie keer het Z gezien heeft, op zijn boerenfluitjes het M doorkachelt....

Liezel1, verliespunten rijden maakt niets uit, zolang ze in dezelfde categorie zitten, kunnen ze kiezen wie er gaat. Ze mogen niet allebei. De vraag rijst bij mij meteen overigens dat je dit al lang van te voren aan ziet komen, dan start degene die niet wil promoveren toch gewoon een maand ofzo niet??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:34

daffodil schreef:
Liezel1, verliespunten rijden maakt niets uit, zolang ze in dezelfde categorie zitten, kunnen ze kiezen wie er gaat. Ze mogen niet allebei. De vraag rijst bij mij meteen overigens dat je dit al lang van te voren aan ziet komen, dan start degene die niet wil promoveren toch gewoon een maand ofzo niet??

zoiets bedoelde ik dus ook te zeggen...
als de ruiter met de minste winstpunten geselecteerd is, maar de ander móet zowat promoveren, dan gaat die toch lekker verliespunten rijden?
dan komen ze dus ook die klasse niet uit met het paard.. daardoor kan de ruiter met de minste winstpunten wél kampioenschap starten... maar het paard is techtnisch gezien die klasse ontgroeid...
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 16-01-08 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:35

Ja maar ja waarom zou je dan nog starten?? En zo makkelijk is het niet om verliespunten te rijden, dan moet je toch wel verrot slecht rijden hoor. Kan me niet voorstellen dat iemand dat bewust zou doen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:43

Yragoe schreef:
daffodil schreef:

ik heb het haar niet hoeven leren, maar wel mezelf...
Mijn vriendin heeft de kaart opgezegt en nu rij ik het paard alleen.
Zo zouden hoger opgeleide paarden met amateurruiters dus nooit op een kampioenschap mogen komen...
Want een seizoen later is hij de "kunstjes" ook nog niet verleerd...

Als ik mijn jonge paard die B loopt, schouderbinnenwaarts vraagt, en ik ken de hulpen, maar hij geen schouderbinnenwaarts, gaat dat altijd moeilijker, als iemand die en de hulpen kent, en het paard de hulpen kent. Ik zal mijn paard altijd meer moeten corrigeren en moeten ondersteunen
Ik vind het niet meer dan logisch dat je uitgesloten wordt voor kampioenschappen. Je moet het inderdaad zelf nog allemaal leren, maar je paard kent de hulpen al en is veel geroutineerder!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:48

Aan de ene kant snap ik de regel wel,want voor vele is het met een doorgereden paard stukken simpeler meekomen.. Maar aan de andere kant, wie zegt dat iedereen die met een jong paard bovenin mee rijdt hun paard niet 3x in de week door een ervaren ruiter laat rijden..?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:55

Ik vraag me dan af geldt deze regel dan ook niet voor de ruiter cq amazone?
Iemand die zelf al Z rijdt en een jong paard in de B uitbrengt heeft misschien ook wel voordeel bij het feit dat ie zelf al hoger rijdt! Of niet dan?

AnjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:03

Ik ben het er niet mee eens dat je uitgesloten wordt van de kampioenschappen.
Als beide personen actief zijn met het paard en ze selecteren zich alle twee voor de kampioenschappen vind ik het een ander verhaal maar jij bent op het moment actief met het paard en je vriendin niet (ze heeft lees ik nog niet eens meer een startkaart)

Ik vind ook niet dat je kunt zeggen doordat het paard hoger geschoold is de concurrentie makkelijk is. Je moet zelf uitvinden hoe je het allemaal moet doen ook al rijd een ander hoger met het paard valt het voor een andere ruiter zeker niet mee om goed te presteren ik vind dit per combinatie anders!!!! Dus ben het zeker niet eens met het KNHS. En dan komt ook nog het verhaal dat ze je vorig jaar wel naar de kampioenschappen hebben laten gaan ze weten zelf denk ik niet helemaal wat ze hier mee moeten doen..

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:38

Ik denk niet zozeer dat het erom gaat dat de ruiter voordeel zou hebben bij de ervaring van het paard..

Denk dat deze regel eerder is opgesteld t.b.v het paard. Een vriendin van mij had precies hetzelfde, ze mocht niet naar de kampioenschappen omdat de eigenaar van het paard een klasse hoger startte. Jammer maar waar

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:42

AnjaG schreef:
En dan komt ook nog het verhaal dat ze je vorig jaar wel naar de kampioenschappen hebben laten gaan ze weten zelf denk ik niet helemaal wat ze hier mee moeten doen..

Ze heeft dan vorig jaar gewoon mazzel gehad dat de KNHS niet goed gecontroleerd heeft op de startgerechtigdheid.
Dit staat letterlijk in het kampioenschapsreglement; (http://www.knhs.nl/objects/00002629.pdf)
Citaat:
3. Hoogste klasse
Een paard mag tijdens een kampioenschap alleen gestart worden in de hoogste klasse waarin het in het lopende seizoen in de betreffende discipline is gestart. Deze bepaling geldt uitsluitend voor deelnemers met paarden.
Uitzondering hierop vormen combinaties die zijn opgenomen in de klasse ZZ-L dressuur met maximaal 5 winstpunten. Deze mogen deelnemen aan regionale –en KNHS kampioenschappen in de klasse Z2, ook al is de combinatie in het betreffende seizoen in de klasse ZZ-Licht gestart.
Ditzelfde geldt voor paarden die met een andere ruiter dit seizoen hebben deelgenomen in klasse ZZ-licht. Zij zijn startgerechtigd met een andere combinatie in de klasse Z2 wanneer het desbetreffende paard het lopende seizoen een maximale stand van ZZ-licht met 5 winstpunten heeft bereikt.
/knip/
4. Per paard één ruiter in dezelfde discipline
Op regionale en KNHS kampioenschappen mag een paard slechts door één ruiter in dezelfde discipline worden gestart.