Voeren op wedstrijddag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jovano

Voeren op wedstrijddag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 11:16

Hallo allemaal!

Vraagje: hoe doen jullie dat met voeren op een wedstrijddag?

Ik heb namelijk een paard wat absoluut niks eet op concours!
Natuurlijk zorg ik er wel altijd voor dat ze voor vertrek iig haar voerbeurt op stal heeft gehad, maar als ik lang op pad ben die dag zou ik toch graag willen dat ze tussendoor iets kon eten!
Ik neem altijd braaf wat brokken ed mee, maar ze eet geen hap. Een wortel wil ze nog net aannemen maar that's it. Ze lijtk er gewoon simpelweg geen aandacht voor te hebben op ander terrein of in de trailer. Wie herkent dit???? En hoe doen jullie dat dan? Een dag niks eten lijkt me toch niet zo best als ze toch hard moet werken! Wie geeft bijvoorbeeld z'n paard tussendoor een emmer met water? Daar doet ze namelijk ook niks mee! Verward

Groetjes,
Jovano

viefdepief

Re: Voeren op wedstrijddag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:19

Wat vervelend dat je paardje niks wil eten of drinken. Je zou thuis al kunnen proberen haar wat te laten drinken uit een emmer. Misschien dat ze het dan op concours ook eerder zal doen. En een simpel hooinet? Eet ze daar wel van als ze op de trailer staat?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:23

Mijn paard eet ook niets. Maar ik ben meestal niet zo ver weg en ik rijd mijn proef en ga weer. Dan zou hij hoogstens een uur later als normaal zijn voer hebben, dus ik maak er niet zo'n probleem van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:24

Mijn pony dronk nooit wat. Eerst thuis geoefend met emmer, maar bleef niet drinken, dus toen geprobeerd met appelsap (die aanmaakzooi voor kleine kinderen Knipoog Dik sap oid? ) en dat drinkt hij wel.
Ook eerst thuis geoefend

Dilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 11:27

Ik zou het ook niet weten. Wel een belangrijk probleem om op te lossen. Eten is heel belangrijk ja als je een dag op concour gaat. Misschien komt het door de stress. Als ik jou was zou ik informatie vragen aan de dierenarts. Veel succes Knipoog

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 12:48

Ik ga altijd onder de man op wedstrijd en kan dus geen eten meenemen, heb niet het idee dat hij er last van heeft dat hij 3 uur niets kan eten. Drinken laat ik hem wel doen, doet ie uit een emmer op het terrein (ook niet altijd, vaak alleen in de zomer).

Zelf houd ik er wel rekening mee dat hij 2 uur voor de proef niets meer krijgt; dit vanwege de suikerdip die ze ongeveer twee uur na het eten van brok hebben waardoor ze minder kunnen presteren.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:04

In de hoefslag hebben verschillende artikelen gestaan het afgelopen jaar waarin de hiervoor genoemde suikerdip genoemd staat. Ik voer dus geen biks meer 2 uur voor de wedstrijd, mag wel altijd hooi blijven eten totdat ik hem uit de veewagen haal.

Als mijn paard niet wil eten of dringen op een wedstrijd dan zal hij wel geen honger of dorst hebben. Voor een paar uur is dit uiteraard geen probleem, maar zou je een hele dag weg zijn zou ik thuis oefenen met het drinken uit een emmer met bijvoorbeeld een vruchtendrankje erin (volgens mij heb ik wel eens gelezen dat men er appelsap bij doet).

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:07

thuis laten wenne aan drinken uit een emmer. eventueel kan je appelap bij het water doen. het voeren neem wat mee wat ze lekker vinden. als ze van slobber houd maak dan slobber met erg veel water. op die manier krijgt ze water en eten binnen.
mijn paard krijgt altijd een uur voor we vertekken voer(gewoon zn ochtendvoer) dan op de trailer hooi en als hij klaar is heb ik een bakje bij. als hij dan terug staat op de trailer krijgt hij altijd wat van brok of musli.

UrielleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:34

Ik ben altijd de hele dag weg (paard staat in Belgie en we starten in Nederland). Hij krijgt altijd maar 2 voerbeurten dus dat is bij ons geen issue. Verder hangt er een goed gevuld hooinet in de trailer en 's zomers neem ik bijv. een emmer appels of wortels mee, ook voor het vocht. Eten zit ik dus niet zo mee in.

Drinken daarentegen vind ik een groter probleem, zeker bij warm weer.
De mijne drinkt ook niet graag op de trailer, dus van de zomer had ik ook nog een emmer slobber mee. Op Bokt kreeg ik de tip: appelsap erdoor en iemand had thuis een appel in een emmer water gelegd. Haar paard probeerde die te pakken en zo kreeg hij dan water binnen. Dat is uitgebouwd naar water drinken op de trailer. Mijn paard begint nu te wennen en pakt wel een paar slokjes ondertussen dus ik geef meerdere keren een paar slokjes.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 14:27

Inderdaad vervelend en vooral als je lang op pad bent. Wij hebben er gelukkig geen last van. Voordat wij vertrekken voeren we de paarden altijd eerst op stal. Tevens wordt het hooinet goed gevuld in de trailer. Het scheelt dat wij altijd wel aardig vlot terug zijn van concour. Op grote concoursen is het anders. Je bent dan vaak de hele dag weg en is het verstandig om voldoende voer en een emmer (voor water e.d.) mee te nemen. De tip van MyWishMax en Urielle kun je altijd proberen. Dat je paard vocht binnen krijgt is belangrijker dan voer, met name met warm weer.

Jovano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 19:24

Bedankt voor alle tips! Met het hooinet doet ze ook nog niet zo veel op de trailer, maar misschien komt dat later wel. Ze is nog niet zo'n ervaren wedstrijdpaard dus... Het zal vooral de spanning zijn. Ik probeer alles en behoud het goede Knipoog
Jovano

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:17

Jovano schreef:
Hallo allemaal!

Vraagje: hoe doen jullie dat met voeren op een wedstrijddag?

Ik heb namelijk een paard wat absoluut niks eet op concours!
Natuurlijk zorg ik er wel altijd voor dat ze voor vertrek iig haar voerbeurt op stal heeft gehad, maar als ik lang op pad ben die dag zou ik toch graag willen dat ze tussendoor iets kon eten!
Ik neem altijd braaf wat brokken ed mee, maar ze eet geen hap. Een wortel wil ze nog net aannemen maar that's it. Ze lijtk er gewoon simpelweg geen aandacht voor te hebben op ander terrein of in de trailer. Wie herkent dit???? En hoe doen jullie dat dan? Een dag niks eten lijkt me toch niet zo best als ze toch hard moet werken! Wie geeft bijvoorbeeld z'n paard tussendoor een emmer met water? Daar doet ze namelijk ook niks mee! Verward

Groetjes,
Jovano

die van mij at ook niet voordat ze de omgeving helemaal had verkend Clown

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:28

Jovano schreef:
Bedankt voor alle tips! Met het hooinet doet ze ook nog niet zo veel op de trailer, maar misschien komt dat later wel. Ze is nog niet zo'n ervaren wedstrijdpaard dus... Het zal vooral de spanning zijn. Ik probeer alles en behoud het goede Knipoog
Jovano

Mijn paard gaat al vijf jaar mee op wedstrijd, altijd redelijk lange dagen (smorgens negen uur, tot savonds zes uur). Op het terrein is ze de rust zelve... Als andere paarden staan rond te draaien, stampen en schrapen op de trailer/vrachtwagen, staat de mijne te slapen.

Maar toch, eten of drinken op wedstrijd doet ze niet. Zelfs appels en wortels niet (welja, ze knabbelt eventjes en laat dan alles weer vallen), laat staan brokken of hooi. Enkel als we op gras staan eet ze daar wat van; En eigelijk, ik zie er het kwaad ook niet van in. Paard is niet lusteloos na die dag, geeft zelf aan dat ze niet wil eten/drinken (hoewel ze wel altijd de mogelijkheid krijgt, meerdere keren per dag), ... Leven en laten leven denk ik dan maar.

Mijn paard is wel algemeen nogal een moeilijke eter. De periode dat we ze pas hadden (zelfs het hele eerste jaar) heeft ze amper gegeten. Hele emmer vol eten krijgen, twee minuten eten en daar stopte het bij. Wat knabbelen aan het hooi, meer niet. Gras ja, maarja, dat is ook niet het hele jaar beschikbaar. Ze is dan ook een tijd veel te smal geweest.. Wat wil je ook. Ondertussen krijgt ze nogaltijd hetzelfde eten/hoeveelheid als toen en smikkeld ze alles mooi binnen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:47

Ik voer altijd een half uurtje voordat we vertrekken een klein handje biks/haver.
Na het rijden hangt er altijd een hooinet in de trailer.
In de zomer nemen we altijd een fles water, emmer en een appel/wortel mee.
De bodem van de emmer vullen we met wat water en dan leggen we daar de appel of wortel in.
Krijgen ze automatisch wat vocht binnen. Ja

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:51

Ik voer mijn paard nooit op concours. Ze krijgt thuis gewoon te eten. Ja
Alleen drinken, dat doet ze gelukkig wel.
Kan je je paard niet laten grazen oid? Of slobber, eet hij dat wel?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:57

Zorg in ieder geval voor ruwvoer in het hooinet wat je kan aanbieden en water af en toe. Wil je paard het niet dan thuis maar weer! In het groene seizoen kan je je paard lekker laten grazen. Wil ze dat ook niet dan helaas pindakaas.
Ze gaat er echt niet dood aan als ze een paar uur niet eet...
Brok vind ik op concours meer een beloning-verwennerij dan nodig...

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:02

Ik probeer altijd een half uur voor ik ga vlechten te voeren.. Mijn paard eet niet meer zodra er vlechten in zitten en mee op wedstrijd gaat..

Thuis krijgt hij gelijk hooi.. Maar ze krijgen normaal toch ook niet de hele dag eten?