min. dikte stangbit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

min. dikte stangbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 08:54

Dat er voor een gewone trens in de B t/m M een minimale dikte van 15 mm geldt, dat weet ik, maar hoe zit dat in het Z?

Ik heb namelijk vrijdag een compleet stang en trenshoofdstel gekregen, een hele oude, ik schat zo'n 50 jaar oud. De staat is nog goed. Het leer is veel grover dan tegenwoordig, maar in feite zou ik er zo mee kunnen rijden.
Er zitten dus ook 2 bitten bij. Deze zijn van ijzer, met een beetje koper (misschien wel het vroegere RVS wat altijd een beetje roestte). De staat van de bitten is op zich nog super, heel klein beetje roest. De onderlegtrens heeft geen roest. De stang is eigenlijk precies gelijk aan tegenwoordig, maar deze is echt heel dun, 13 mm.
Vandaar dat ik mij dat even afvroeg, mag je met zo'n dunne stang tegenwoordig nog starten? (vroeger mocht je volgens mij in de L al met stang en trens, M zeker weten omdat ik zo'n oud boek heb waar foto's van M ruiters instaan)
De onderlegtrens was overigens 1 cm dik, dus ook erg dun.

Als ik de boel schoongemaakt heb, dan staat het vast heel mooi aan de muur Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:13

ik krijg af en toe het idee dat mensen het idee hebben dat als je je paard met spoor rijdt dus niet voorwaarts aan het been is.
Ik vind dat zo'n flauwekul. Een spoor opzich zegt niks over je manier van rijden. Het gaat erom hoe je hem gebruikt en wanneer.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 09:17

De reactie van Sjakie staat op de verkeerde topic of zo???? Ik kan er geen touw aan vastknopen. Wat de stangdikt betreft heb ik geen idee, misschien eens in de divoza gids kijken (op inet) of daat dikte's bijstaan.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-02 12:39

Volgens mij hoort dit inderdaad bij wielsporen in de B.
Geen antwoord op mijn vraag.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 16:58

klopt helemaal. Mijn opmerking staat idd bij het verkeerde onderwerp.
SORRY!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 19:18

4. Vanaf de klasse Z1-dressuur geldt - met uitzondering van de pony's - dezelfde optoming als voor de klassen B t/m M (121-3), aangevuld met de mogelijkheid tot gebruik van een stang- en trenshoofdstel (met engelse neusriem, dus géén gecombineerde neusriem met weglating van de sperriem), waarbij de toegestane stangbitten en toebehoren gelijk zijn aan hetgeen hieromtrent is vermeld in artikel 428 van het dressuurreglement van de FEI/zie annex A-afbeelding B. Het mondstuk van de stang mag geen onderdelen bevatten die draaibaar zijn ten opzichte van elkaar. Daarbij zijn een kinriempje en een kinkettingbeschermer van rubber of van leer toegestaan.

5. De lengte van de scharen van de stang (d.w.z. van het gedeelte onder het mondstuk) mag niet meer bedragen dan 10 cm; de diameter van de ringen van de trens mag niet groter zijn dan 8 cm. Het gebruik van het zgn. slobberriempje is toegestaan.

http://www.horsesport.org/fei/pdfs/refe ... ge03-E.pdf