Als je een eigen trailer hebt, dan zou ik van te voren gewoon eens op ander plekken gaan rijden. Dan weet je hoe het paard gaat reageren.
Er zijn heel wat manege's / pension stallen waar je gewoon als buitenstaander kan komen rijden. dan moet je natuurlijk wel even bellen van te voren (en soms kost het je wat geld)
Heb je geen eigen trailer/ of kan je niet meer oefenen dan alleen op de wedstrijd zou ik gewoon op wds gaan, zelf heel rustig blijven. Iemand mee nemen die als jij er opzit de boel een beetje mee in de gaten houd en die jou even kan helpen als je zelf te gestrest wordt (peptalk) of hem even vast kan houden.
Lekker de ring in gaan, de meeste paarden vinden dat juist eng omdat ze dan ineens alleen zijn. en dan gewoon je best doen.
Vraag aan de jury of je eerst nog een paar rondjes mag draven (dat mag officieel altijd, maar sommige jurys zeggen soms gelijk beginnen)
op de plaatsen waar ze het dan eng vind even een volte draaien en en nog eens langs.
En dan beginnen met de proef. Als je paard weg springt ergens van probeer zo veel mogelijk te corrigeren, maar ga niet vechten in de proef. probeer gewoon je proef met zoveel mogelijk rust vanuit je zelf uit te rijden. Want hoe rustiger jij bent hoe rustiger het paard zal zijn.
En als jij van te voren al denkt: oei mijn paard gaat zodirekt heel erg schrikken van dit of dat, dan gebeurt dat ook