Mijn bijrijdpaard dat ik op wedstrijden start, heeft de vervelende gewoonte om zodra er begonnen wordt met het voorlezen van de proef op het minste van zijn kunnen te gaan lopen. Wil slecht voorwaarts voor het been en wordt moeilijk in de aanleuning (ik mag er niks meer aan corrigeren). Tijdens het losrijden en het ring verkennen heb ik dit niet. Ook tussen de proeven door loopt hij wel.
Nu heb ik al besloten dat ik te lief was voor hem in de ring want ik heb dit gedrag nooit afgestraft tot vandaag. En toen kon hij opeens wel lopen (okay nadat we ongeveer de hele proef verpest hadden omdat hij het er niet mee eens was dat hij er nu wel voor op zijn donder kreeg, maar goed, hij kon het dus wel). Dus wat dat betreft moet ik denk ik toch over op een zero tolerance beleid zowel ten aanzien van mezelf (ik moet dit soort gedrag niet tolereren omdat ik anders een aantal punten verpest) en ten aanzien van hem (hij mag niet zo terugkomen in zijn proef).
Maar logisch geredeneerd moet er iets in mij veranderen (in wat ik uitstraal naar hem) zodat hij weet dat het weer proefje is en dat hij weer stopt met echt lopen. Hoe kan ik dat voorkomen ofwel hoe kan ik hem gewoon aan het lopen houden. Het is echt alleen in de proef want alle andere momenten kan ik hem nu wel uit dit gedrag krijgen