Stoppen met lopen alleen in de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Stoppen met lopen alleen in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 20:30

Mijn bijrijdpaard dat ik op wedstrijden start, heeft de vervelende gewoonte om zodra er begonnen wordt met het voorlezen van de proef op het minste van zijn kunnen te gaan lopen. Wil slecht voorwaarts voor het been en wordt moeilijk in de aanleuning (ik mag er niks meer aan corrigeren). Tijdens het losrijden en het ring verkennen heb ik dit niet. Ook tussen de proeven door loopt hij wel.

Nu heb ik al besloten dat ik te lief was voor hem in de ring want ik heb dit gedrag nooit afgestraft tot vandaag. En toen kon hij opeens wel lopen (okay nadat we ongeveer de hele proef verpest hadden omdat hij het er niet mee eens was dat hij er nu wel voor op zijn donder kreeg, maar goed, hij kon het dus wel). Dus wat dat betreft moet ik denk ik toch over op een zero tolerance beleid zowel ten aanzien van mezelf (ik moet dit soort gedrag niet tolereren omdat ik anders een aantal punten verpest) en ten aanzien van hem (hij mag niet zo terugkomen in zijn proef).

Maar logisch geredeneerd moet er iets in mij veranderen (in wat ik uitstraal naar hem) zodat hij weet dat het weer proefje is en dat hij weer stopt met echt lopen. Hoe kan ik dat voorkomen ofwel hoe kan ik hem gewoon aan het lopen houden. Het is echt alleen in de proef want alle andere momenten kan ik hem nu wel uit dit gedrag krijgen

Cynthiaaapje

Re: Stoppen met lopen alleen in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:33

Als ik jou was zou ik thuis en op ander terein (bijvoorbeeld ergen vrij te gaan rijden) ook af en toe proeven voorlezen laten, dan kan je hem dan het afleren, want in de ring is niet zo'n mooi gezicht...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 22:53

Probeer inderdaad eens op vreemd terrein te oefenen en ga ook eens bij je zelf na of je anders rijdt in een proef. Ik had dit namelijk in het begin wel: ik stopte eigenlijk met rijden (verstijfde eigenlijk en hoopte dat die 6 minuten echt heel snel voorbij zouden zijn..) en dat had als resultaat dat mijn verzorghaf er ook mee kapte in de proef. Door bewuster te gaan rijden en minder te denken 'ik rijd nu een proef, nu moet je het doen' ging het al een stuk beter.

beebie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:59

ja, inderdaad regelmatig op vreemd terrein gaan rijden.
Desnoods met alles erop en eraan: de trailerrit, je wedstrijdkostuum, proefje rijden enz...
Mijn ruin ging er op regelmatige basis als een speer van door in de proef: niet meer te stoppen. Heel fijn, vooral als er geen omheining is Clown

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:41

Hij wordt alleen thuis en bij de buren gestart omdat hij niet te laden is. Het gaat dus ook niet om het terrein (hij heeft op beide terreinen gestaan)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:27

Dan kan je wel doen wat beebie zegt in je westrijd kostuum in je uppie in de wedstrijd ring (als je die mag gebruiken) een proef rijden..