Pony is niet vooruit te branden binnen de hekjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Pony is niet vooruit te branden binnen de hekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:01

Pff...ik weet ff niet wat ik met mijn paardje aanmoet. Op eigen bodem is ze zó fijn te rijden. Midden/uitgestrekte draf, SB, travers, changement... het gaat allemaal zonder problemen.
Eenmaal binnen de witte hekjes is die energie WEG. Vaak is ze niet vooruit te branden, enige vorm van impuls/verzameling is ver te zoeken en ze doet de oefeningen gewoon niet zoals ze thuis zo goed laat zien. Ik heb het idee dat ze het 'moeilijk' vind, de M1. Dat dit zo ongeveer het hoogste is wat ze kan behalen.
Ik zat/zit er over te denken om een dressuurpaard te kopen, en dan Saartje te verkopen. Dit heeft natuurlijk voor-en nadelen; ik heb ze ff op een rijtje gezet:

Voordelen:
* Met een talentvol paard kom ik waarschijnlijk verder
* Ik hoef niet iedere keer boos te worden op Saar omdat ze gewoonweg niet haar best doet
* Met een paard boek je sneller vooruitgang, bij Saartje gaat alles wat moeizamer
*...?

Nadelen:
* Ik ben mijn meisje, die ik al 5 jaar heb, kwijt...
* Saartje is, van de wedstrijdperikelen afgezien, een paardje waarmee ik kan lezen en schrijven
* Ik ben nu zó ingespeeld op Saar dat het mij waarschijnlijk veel moeite zal kosten om te wennen aan een ander paard.

Graag jullie mening over dit probleempje Lachen

ikke20

Re: Pony is niet vooruit te branden binnen de hekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:06

als ze het op eigen terrein wel kan dan weet je dat ze het niveau aankan. hoe is ze tijdens het losrijden? en als je gewoon zomaar op ander terrein gaat rijden zonder wedstrijd?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 20:08

Losrijden gaat beter dan in de proef.
Ze is volgens mij zó slim dat ze weet dat ik haar niet kan 'pakken' in de proef. Ze is van zichzelf vrij lui aangelegd en probeert veel om onder het werk uit te komen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:10

en als je eens probeert om op vreemd terrein net te gaan doen of je wedstrijd hebt(ergens waar je kan oefene met trailer heen kan gaan en dan proef voorlezen zoals een echte wedstrijd) op die manier kan je haar toch aanpakken. of toch een wedstrijd haar eens goed aanpakken want je weet dat ze het kan dus het zit er wel in.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:13

of eens HC starten en d'r wel aanpakken Lachen ?

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:27

Aranel schreef:
Losrijden gaat beter dan in de proef.
Ze is volgens mij zó slim dat ze weet dat ik haar niet kan 'pakken' in de proef. Ze is van zichzelf vrij lui aangelegd en probeert veel om onder het werk uit te komen...

Naar mijn idee geef je zelf hier het antwoord al.
Je pony merkt dat je anders rijd dan thuis en zal hier dankbaar gebruik van maken. Probeer net zo op wedstrijd te rijden als thuis. Het is altijd lastig om het precies het zelfde te doen, maar ik doel meer op concequentie.
Probeer ook niet te veel gericht te zijn op de winstpunten, want dat zorgt voor spanning wat zowel jou als je pony in de weg zal zitten.

Veel succes!
Ik zou nog even wachten met het verkopen, als je het thuis er echt zo goed uit krijgt zal ze het wel in zich hebben. Een maatje doe je niet zomaar weg.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 20:41

Allejandro schreef:
of eens HC starten en d'r wel aanpakken Lachen ?

Je enige redding denk ik. Ze zijn dan ook wel verschrikkelijk slim he...die haflingers!
Of je het gaat redden met 1 keer weet ik niet, maar het is in elk geval het proberen waard. Als je al zo ver bent met je haf, zou het toch eeuwig zonde zijn als je hier niet doorheen komt.
En geloof mij...als het kwartje valt dat hij er niet onderuit komt om OOK in de ring te moeten presteren, kom je vast verder!!

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:27

Hmm.. Ik weet niet hoor.. Maar als je korter inrijd? En gewoon heel veel stapt met haar.. Zodat je haar wel los krijgt maar dat ze nog genoeg energie over heeft..

Jenny_Arboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:06

doet ze het ook niet gewoon in de binnenbak ,
want meestal zijn wedstrijden zonder hekjes , tenminste in mijn regio Clown
want ik rijd met mn haf wedstrijden gewoon in de binnenbak zonder hekjes ,
want die gekke knol van mij springt eroverheen Clown

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:14

banshee deed dit ook al tijd.. het heeft toch echt mee te maken met jou zit, en spanning tijdens de proef.. sommige paarden zijn hier veel minder gevoelig op, of reageren anders maar dit komt heel vaak voor. probeer een video te maken van jou proef en goed te kijken wat je doet. Banshee is nu zoeizo op een andere voer, met haver. ze is veel frisser omdat haar conditie beter is vanwegens afwisseling (springen, strandritjes enzo) ik rijd noooit met sporen , behalve in de proef.
Ik merk dat ik ga klemmen/vasthouden tijdens de proef om mooi stil te zitten, met mijn bovenbeen en met mijn handen.. banshee heeft dit door en gaat lekker rustig aan doen Tong uitsteken succes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:23

Voor mij klinkt dit inderdaad ook meer als een paard wat door heeft dat je nu geen zweep meer hebt en haar niet meer aan kan pakken, dan een paard wat het niveau niet aankan. Immers, thuis doet ze het wel!! Dus ze kán het op zich wel.
Ik weet niet hoe je thuis traint, heb je dan een zweep in je hand? Dan zou ik je adviseren om die thuis ook al weg te doen. Leer haar respect te hebben voor je been, en niet voor je zweep. Verder inderdaad een paar keer HC mét zweep starten, zodat ze door heeft dat je haar daar ook aan kan pakken. En vooral, als je HC start, haar héél veel te belonen. Want tijdens een proef kan je haar niet alleen niet doorpakken, ook belonen mag niet. Ik zou juist tijdens de proef haar in elk geval veel gaan belonen als ze het goed doet, zodat het ook wat leuker voor haar word.

Verkopen zou ik nu nog niet aan denken als ik jou was, want zoals je zelf zegt: Ze kán het wel, en thuis kan je er ook alles mee. Je moet alleen even (en dat is natuurlijk lastiger dan "alleen even") zien uit te vinden hoe je haar weer kan motiveren het tijdens de proef ook te doen!

Succes er mee!