Moeilijk probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_Lady

Moeilijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:01

Op dit moment heb ik een heel moeilijk probleem met mijn paard,en ik hoop dat iemand van jullie tips heeft of dezelfde soort ervaringen en oplossingen.
Ik heb een 6-jarige ruin,zelf beleerd toen hij 3.5 was en ik rijd nu met hem in de M1 dressuur.Ik ga niet supervaak op wedstrijd 2x per maand is veel voor mijn doen.Nu heb ik al eens eerder gehad op wedstrijd dat als er paarden om de bak stonden dat mijn paard dan heel erg gespannen werd.Ook is hij heel kijkerig van zichzelf,al probeer ik me daar nooit aan te storen en gewoon door te rijden.Maar nu komt het probleem,als ik een bak binnenrijd bij de wedstrijd voor de proef.Dan raakt hij heel erg gespannen van het feit dat hij en alleen is,en in een vreemde omgeving loopt.Maar als hij dus gespannen word dan krult hij zich helemaal op,hij gaat zowat met z'n kin tegen z'n borst aan lopen en ik heb niks meer in m'n handen,maar dan ook echt niks.Normaal los je zoiets op door been te geven en je been/hand balans weer in orde te krijgen,maar hij sluit zich dus ook helemaal af.Reageert niet meer op m'n been,en reageert zowat helemaal nergens meer op.Met halthouden wilt hij dan niet meer voorwaarts en gaat achteruit lopen,ik moet hem echt heel hard schoppen wil hij dan een keer voorwaarts gaan{terwijl dat normaal dus niet het geval is} en galloperen is helemaal een ramp,want het kruis gaat omhoog en je kan zowat niets meer.Het vervelende is dat ik hem in de proef er niet uit kan rijden,en met het losrijden loopt hij dus prima.De 2de proef gaat vaak redelijk zolang ik hem maar op lengte kan houden.Maar weet iemand hoe ik hem ook met spanning op lengte kan houden? Ik heb al geprobeerd om hem eerst helemaal te laten kijken voordat we gingen rijden,maar dat hielp niet.Ook heb ik geprobeerd om gewoon direct naar binnen te rijden en hem gelijk aan het werk te zetten,maar dat hielp ook niet.Dus weet iemand wat je hieraan kan doen? Thuis loopt hij altijd goed,heeft wel snel de neiging om erachter te lopen,maar ik kan het altijd oplossen door been te geven.

xx_Irisje

Re: Moeilijk probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:02

kan je niet gaan oefenen door te trainen in vreemde omgevignen ?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:11

xx_Irisje schreef:
kan je niet gaan oefenen door te trainen in vreemde omgevignen ?

Dat lijkt mij inderdaad een goede oplossing. En het liefst dan nog stukken alleen en met anderen rijden.
Wat ook vaak helpt is samen met je paard aan leiderschap en vertrouwen werken.

A_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:34

Ja maar dat doe ik dus al,en als ik hem dan gewoon kan rijden,dan gaat hij zich ontspannen en is er niks aan de hand.Het is meer de spanning die hij krijgt ineens in een andere bak,dan kijkt ie dus ook overal naar en schrikt en springt weg etc. en als ik hem dan gewoon even vw-nw zou kunnen rijden dan gaat de spanning er wel af,maarja dan zou ik minimaal 10 min. moeten rijden en dat kan niet omdat de proef dan begint.Ik hoop dat het zo wat duidelijker is..Ik neem hem heel vaak mee naar verschillende binnenbakken,hij gaat mee naar het bos alleen 1x per week.Bedankt voor het meedenken inieder geval.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:39

Poeh, wat een probleem. Hij is nog wel erg jong natuurlijk. Ik denk dat hij gewoon wat meer ervaring op moet doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 08:59

Heb je al eens geprobeerd HC te starten? Het zou deels ook met jouw zenuwen te maken kunnen hebben, jij maakt je nu al druk over hoe hij gaat reageren tijdens de proef, maar je geeft aan dat als je zonder druk kan rijden het beter gaat.

Met HC starten geef jij je paard de kans om ervaring op te doen in een wedstrijdomgeving.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:17

Ik zal even mijn Mening geven :
Als ik jou was, zou ik geen wedstrijden meer rijden, maar gewoon trainen. Maak af en toe eens een buitenrit om je paard te ontspannen en verwen hem eens lekker. Ga vaak in een bak rijden waar hij geen paarden kan zien en laat bij die bak een paar mensen op een stoel of bank zitten, zodat het net lijkt alsof zij juryleden zijn. Als je wil kan je ook dotjes etc. in z'n manen doen als je wil, zodat het net lijkt of jullie op wedstrijd zijn. Doe dit rustig aan. Ga bijvoorbeeld eerst in die bak trainen, dan de volgende keer de mensen, dan de dotjes,...
Ik heb hier geen ervaring mee dus ik ben niet zeker of dit gaat lukken, maar volgens mij moet je niet te overhaast zijn. Alles komt wel op zijn pootjes terecht, zolang je maar geduld hebt.

Ciaokes!!

A_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:18

Uiteraard,hij gaat iedere week lekker mee het bos in en wedstrijden rijd ik misch. maar 1x in de maand.Maar als ik hem rustig mee ga nemen dan went hij aan de bak en dan is het probleem er niet.Geduld heb ik zowiezo wel,ik denk dat ik hem inderdaad HC ga starten een keer,mischien helpt dat wel dat hij dan leert dat hij niet bang hoeft te zijn en dus niet in elkaar hoeft te kruipen en ik hem dan gewoon door kan rijden.Bedankt voor het meedenken.Ik zal ook wat obstakeltrainingen en dat soort dingen gaan doen om te kijken of ik hem dapperder kan maken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 11:47

ik denk dat het (deels) te maken heeft met jouw spanning tijdens een wedstrijd. Goed dat je een keer HC gaat starten, dan is de druk voor jezelf ook minder en zal je paard en jij meer kunnen ontspannen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:23

Misschien moet je juist is een poosje wat vaker op wedstrijd, dan kom je allebei een beetje in een wedstrijd ritme en doet hij wat meer ring ervaring op. Vaak werkt dit wel goed bij dit soort paarden.