Waarom geen verzorgingspunten in de M?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Waarom geen verzorgingspunten in de M?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 16:39

In de B, L1 en L2 krijg je je punten voor de verzorging. Waarom is dit vanaf de M eigenlijk afgeschaft? Het lijkt me juist dat de 'betere ruiters' (ik weet er even geen andere omschrijving voor) meer aandacht besteden aan de uiterlijke verzorging van zichzelf en hun paard(en). Ook hebben zij vaak de mooiere spullen en zien hun paarden er meestal goed uit, en het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat ze daar ook de verdiende punten voor krijgen.

Ik ben misschien heel erg in hokjes aan het denken nu, dat ruiters vanaf de M 'beter' zijn en mooier harnachement en rijkleding hebben, maar vat het alsjeblieft niet op als het neerkijken op B & L ruiters, want zo bedoel ik het echt niet Knipoog Probeer alleen mijn punt te verduidelijken. Lachen

Apple

Re: Waarom geen verzorgingspunten in de M?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 16:41

Voor zover ik het altijd begrepen heb is in de B en L het verzorgingspunt ook juist om beginnende combinaties te leren en te stimuleren hun paard mooi voor te brengen.

Bij een M/Z combinatie zou dit al meer vanzelfsprekend moeten zijn.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:25

In het M/Z komt het ook meer op het rijden aan. Die extra puntjes die je voor de verzorging krijgt moet je dan zien te krijgen door goed te rijden!

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:28

inderdaad zoals Apple zegt is het in de B/L om de ruiters te stimuleren er verzorgd uit te zien.

In de M/Z is dit vanzelfsprekend

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:10

Ik denk inderdaad dat het in de M/Z vanzelfsprekend is. Als MZ ruiter heb je al meer ervaring met wedstrijden en snap je zelf ook wel dat je er netjes bij moet rijden. Niet dat een BL ruiter dit niet begrijpt, maar je snap mijn punt hopelijk. Knipoog

edit; zelf ik ik nog nooit een MZ ruiter gezien die er niet netjes uitzag of waarbij het paard niet gevlochten was e.d. Ja

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:16

nou ik heb ze wel gezien hoor Knipoog
gewoon ongewassen voetjes, niet gevlochten, noem maar op! nou sorry hoor! maar als ik met mijn ongewassen haflinger aan kom zetten ziet dat er toch echt niet uit! maarja als je toch een bruin paard hebt met een wit voetje, tja dan valt het ook niet zo op als je niet wast!
ook ben ik wel meerdere malen mensen tegengekomen op wedstrijden als het de dagen daarvoor vroog, die ook geen gewassen paarden hadden,.. maarja dan begrijk ik het van de kou natuurlijk wel Knipoog
ik vind het opzich wel gewoon een goed punt, de verzorging!
Het hoort er immers allemaal bij! Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 09:32

Mait, ik ben misschien maar 1 of 2 keer een ongevlochten paard tegen gekomen op wedstrijden en ik heb er heel wat gezien en gereden. En de oorzaak van dat was dan dat het paard ze eruit had geschuurd in de nacht (of in de trailer) en er geen tijd meer was om opnieuw te vlechten.
Het grootste gedeelde van de dressuurruiters vanaf de L2 komt keurig netjes op een wedstrijd.
En je hebt dit onderdeel toch ook niet nodig om je wp te halen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 10:54

Storm76 schreef:
Mait, ik ben misschien maar 1 of 2 keer een ongevlochten paard tegen gekomen op wedstrijden en ik heb er heel wat gezien en gereden. En de oorzaak van dat was dan dat het paard ze eruit had geschuurd in de nacht (of in de trailer) en er geen tijd meer was om opnieuw te vlechten.
Het grootste gedeelde van de dressuurruiters vanaf de L2 komt keurig netjes op een wedstrijd.
En je hebt dit onderdeel toch ook niet nodig om je wp te halen?

Dat niet nee, maar ik vind het gewoon vreemd. Als het zo vanzelfsprekend is, zou je er ook voor beloond moeten worden vind ik Lachen

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:43

misschien dat het hier dan aan het noorden ligt Knipoog maar ik zie ze wel vaker hoor!
het is ook zeker niet zo dat het verzorgingspunt nodig zou moeten zijn voor je wp. maar dat is het net zo goed niet in de B en de L!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:09

In het Noorden zie ik ze ook niet hoor? Hooguit dat de voeten eens niet gewassen zijn, maar op dressuurwedstrijd heb ik nog nooit in de M of Z een ongevlochten paard gezien (behalve een keer een andalusiër en een fries).

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:57

nouja maakt ook allemaal niet uit Knipoog is zowiezo off topic Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 08:56

Aranel schreef:
Ook hebben zij vaak de mooiere spullen en zien hun paarden er meestal goed uit, en het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat ze daar ook de verdiende punten voor krijgen.

Dus.... Als je lekker veel geld hebt, en je kan mooie spullen kopen, dan verdien je meer punten????? Dat moet je me toch echt even uitleggen Knipoog

Ik vind sowieso het onderdeel verzorging altijd een beetje vreemd, alsof het paard er beter van gaat lopen ofzo... Maar dat is wat anders. Al denk ik dat dat er wel mee te maken heeft.
Ik denk dat ze het vanaf de M eruit gegooid hebben, omdat het vanaf dan veel meer om het rijtechnische gedeelte gaat, hoe het paard getraind is en hoe het loopt. Terwijl je in de B en de L1 misschien toch nog een beetje aan het aftasten bent hoe je je paard het beste kan verzorgen om er netjes uit te zien voor een wedstrijd. Door er in die klasses (tsja, ena ls je L1 doet, dan komt L2 er toch bij denk ik) een punt voor te geven, kan iemand theoretisch gezien zien of de verzorging goed genoeg is. Vaak zie je daar toch mensen die hun handschoentjes nog vergeten, of het haar los hebben en dat soort dingen. Daar heb je die klasses voor waarin daar aandacht aan gegeven kan worden.
Ik mag aannemen dat, tegen de tijd dat je in de M zit, je wel weet hoe het hoort. Zou er tegen die tijd nog punten voor gegeven worden, dan zou je eigenlijk punten krijgen voor het feit dat je je aan het reglement houdt.

Overigens heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard te wassen voor een wedstrijd, zeker niet in de winter.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:09

Lalidan schreef:
Dus.... Als je lekker veel geld hebt, en je kan mooie spullen kopen, dan verdien je meer punten????? Dat moet je me toch echt even uitleggen Knipoog

Tja, het is jou eenmaal zo dat als je met je pikeurcap en jasje op een ankybroek en een spiksplinternieuw dressuurzadel binnenkomt en je paard ziet er uit om door een ringetje te halen, dat het toch een ander beeld geeft dan dat je op een bruin veelzijdigheidszadel met een versleten jasje op een vale broek binnenkomt.
Dus helaas, maar als je mooie spullen kunt kopen loop je toch een streepje voor (ook al is dit voorbeeld misschien een beetje overdreven, je snapt vast wel wat ik bedoel).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-07 10:34

Storm76 schreef:
Lalidan schreef:

Tja, het is jou eenmaal zo dat als je met je pikeurcap en jasje op een ankybroek en een spiksplinternieuw dressuurzadel binnenkomt en je paard ziet er uit om door een ringetje te halen, dat het toch een ander beeld geeft dan dat je op een bruin veelzijdigheidszadel met een versleten jasje op een vale broek binnenkomt.
Dus helaas, maar als je mooie spullen kunt kopen loop je toch een streepje voor (ook al is dit voorbeeld misschien een beetje overdreven, je snapt vast wel wat ik bedoel).

Dit bedoelde ik eigenlijk ook, al had ik het niet uitgelegd Knipoog
Zie ook mijn beginpost, ik wil niemand aanvallen ofzo.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:37

Ik vind gewoon dat je er netjes uit moet zien voor de jury en voor de toeschouwers. Mensen die niet de moeite nemen om als combinatie verzorgd voor de dag te komen hoeft van mij door niemand serieus genomen te worden want je neemt jezelf tenslotte ook niet serieus Knipoog

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:38

Omdat ze er vanaf het M vanuit gaan dat je goed verzorgd op wedstrijd gaat!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:01

Storm76 schreef:
Lalidan schreef:

Nou sorry hoor maar dit kan ik toch echt niet serieus nemen. Clown

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:13

leg uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:15

Storm76 schreef:
Lalidan schreef:

ow....
Ik had altijd een 8 met mijn springzadel, gewoon zwart jasje niet van pikeur
Het was wel zuiver en niet kapot, maar dat kan ook echt wel met een minder duur merk Lachen

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:18

Het geeft een ander beeld maar dat is het dan ook.
Vind niet dat dat beeld de punten mag beinvloeden.

Zou een beetje lekker worden, jongens...degene met het meeste geld wint vandaag..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:21

nou winnen op een verzorgingspunt is ook wel erg Lachen
Als je verder goed genoeg rijd rij je gewoon de nummer 2 er met 10 punten uit Tong uitsteken
Maakt dat verzorginspunt niet meer Haha!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:29

Dat je zou winnen met het meeste geld is natuurlijk onzin, je moet immers nog een net proefje laten zien, maar je kunt in het voordeel zijn met je mooie outfit en spullen bij het cijfer voor de verzorging.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 11:43

Ja okee, je kwam op mij over alsof je dat streepje voor bedoelde met alles dan zeg maar en niet alleen het punt verzorging. Beetje lomp begrepen van mij dus.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:17

Ik schreef het misschien een beetje vreemd op ook Knipoog

Misshien ben je zelfs niet helemaal in het voordeel als je met je mooie outfit een proef binnenkomt, een jury verwacht dan ook meer van je.
Ik ben ooit eens gaan jureren op een dure dressuurstal, het is al een jaar of 6 geleden, er kwam een meisje binnen met een plaaaatje van een paard, ze droeg een hoedje (het was B, mocht toen nog), had een Kentucky dressuurjas aan en een duur dressuurzadel. Ik dacht "zo, daar komt er eentje binnen zeg, dat word vast genieten!". Ze reed de AClijn op, groette met haar linkerhand, reed weg in draf, en..... sprong de ring uit met haar paard. Tja, daar ging mijn illusie op een prachtig proefje.
Omdat ze er zo mooi en 'duur' uitzag, verwachtte ik misschien een beetje te veel van haar, ik had nooit aan mogen nemen omdat ze er zo uitzag, dat het ook wel goed zou gaan. Zo zie je dat het bij een combinatie niet altijd in het voordeel kan werken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:22

Ja da's waar. Lachen