Bij weeralarm toch betalen voor afgezegde wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Bij weeralarm toch betalen voor afgezegde wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:16

Even uitleggen: mijn dochter zou afgelopen zondag met ons paard starten in Spijkerboor. Wij wonen in Akersloot (vlak bij de kust) en om in Spijkerboor te komen moet er ca. 3 km over een smal dijkje gereden worden in een verder open vlakte. In eerste instantie zou het weer nog redelijk blijven zondag en ook die zaterdag ervoor was het nog lekker weer. Zaterdagavond werden de voorspellingen echter steeds slechter. Zondagmorgen heb ik als eerste alle sites (buienradar, weatheronline, etc.) bekeken en ik kwam tot de conclusie dat het 's middags wellicht windkracht 9 met windstoten tot boven de 100 km per uur zou gaan geven. Hierop heb ik besloten de wedstrijd (we moesten 's middags om 16.00 uur, dus ca. 14.15 uur weg) af te zeggen. De dame van het wedstrijdsecretariaat zei: als je het niet DURFT moet je het niet doen. Dit vond ik al een vreemde uitspraak, want nog geen half uur erna werd er een weeralarm afgegeven. Het was dus geen kwestie van niet durven, maar meer van gezond verstand, hetgeen dus vlak daarna bevestigd werd door het KNMI. Het lijkt mij redelijk onverantwoord om met een trailer op pad te gaan in dat soort weer....

Van de week kreeg ik de rekening voor die 2 proefjes omdat ik te laat heb afgezegd. Toch ben ik nu wel benieuwd: dit is toch een kwestie van overmacht? Als er een weeralarm wordt afgegeven voor deze regio dan mág ik feitelijk niet eens de weg op: is het dan wel redelijk om toch te moeten betalen?

Begrijp me goed: ik zal echt wel betalen, maar ik ben benieuwd of hier regels voor zijn danwel hoe men hierover denk !

KarinvdM

Re: Bij weeralarm toch betalen voor afgezegde wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:20

De vereniging die de wedstrijd georganiseerd heeft kan ook niks aan het weer doen, netzo min als jij. Je kan de organistie dus niet voor de kosten laten opdraaien.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 00:21

Ja, dat snap ik: maar waarom dan ook nog een boete wegens te laat afzeggen.... Ik snap dat ze uit de kosten moeten komen, maar anders had ik ook niet meer dan € 15 betaald, dus waarom dan nu meer ??

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:24

Hmm, wel apart. Voor overmacht moet vast wel ergens een regel staan in de reglementen. Als ik jou was zou ik die eerst maar eens opvragen en het daar in opzoeken.

Wel verstandig dat je niet bent gegaan inderdaad, je zal maar omwaaien met je trailer...horror! Succes ermee verder.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:30

Ik had vorige week hetzelfde probleem. Moest vanuit Den Helder naar Blokker en hier ging het flink tekeer 's ochtends. In combinatie met een voorspelde windkracht 9 en de wetenschap dat het een uurtje rijden is door vnl open vlakte en stukken met veel windval ben ik thuis gebleven. Kon het secretariaat ook niet echt waarderen en ik kreeg het gevoel dat ze me nogal een aansteller vonden...

Moest uiteraard wel betalen, maar alleen het startgeld. Boete zou ik ook echt niet betaald hebben
Zijn de extra kosten geen administratiekosten voor het sturen van de rekening?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:17

Stuur anders even een mailtje naar de KNHS hoe dit soort overmachtssituaties geregeld zijn en of je verplicht bent om ook de boete te betalen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 08:24

Wij zaten een keer dik in de sneeuw, konden niet laden enz
De vereniging waar we zouden rijden keek daar raar van op, daar lag een pannenkoekje sneeuw.
Ik ben gewoon in de auto gestapt en ben daar op het secretariaat dus het
startgeld gaan betalen..
Daarbij dus laten zien dat het echt overmacht was, maar wel bereidt om te betalen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:16

gomir schreef:
Ik had vorige week hetzelfde probleem. Moest vanuit Den Helder naar Blokker en hier ging het flink tekeer 's ochtends. In combinatie met een voorspelde windkracht 9 en de wetenschap dat het een uurtje rijden is door vnl open vlakte en stukken met veel windval ben ik thuis gebleven. Kon het secretariaat ook niet echt waarderen en ik kreeg het gevoel dat ze me nogal een aansteller vonden...

Moest uiteraard wel betalen, maar alleen het startgeld. Boete zou ik ook echt niet betaald hebben
Zijn de extra kosten geen administratiekosten voor het sturen van de rekening?

Ja, ik denk dat het idd administratiekosten zijn. Was ook niet zo heel hoog hoor, maar was gewoon benieuwd hoe er in dit soort situaties gehandeld wordt door verenigingen....

Ik kreeg ook een beetje de indruk dat ze het wat overdreven vonden, maar het was gewoon niet verantwoord om te gaan rijden !

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:38

Netje ik vind het een goede keuze dat je niet op pad bent gegaan en vrees dat de vereniging er inderdaad niks aan kan doen.

Nou ben ik ook wel nieuwsgierig of jullie weten of ik moet betalen. Ik heb te laat afgezegd omdat ik helaas door een val van mijn paard mijn arm heb gebroken, heb dus wel een dokterverklaring voor mij zelf.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:39

Volgens mij ben je na de slutingsdatum ten allen tijden het startgeld
verschuldigd..
Zelfs met DA attest...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:06

DA attest opmerking is niet meer van toepassing, en sloeg destijds erop dat je dan geen boete hoefde te betalen. Liaan, je bent formeel het startgeld verschuldigd, als je geluk hebt hoeft het niet.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:22

Dat je de proeven toch moet betalen is heel normaal, de wedstrijd was tenslotte niet afgelast, maar een vereniging mag absoluut geen boete opleggen. Als er op het vraagprogramma stond dat er borg betaald moest worden mogen ze die, bovenop het inschrijfgeld, in rekening brengen en een klein bedrag voor administratiekosten. Kan je terugvinden in het algemeen wedstrijdreglement en de wedstrijdtarieven http://www.knhs.nl/objects/00005032.pdf
Weet het toevallig omdat een vereniging hier in de buurt altijd op de startlijst heeft staan dat ze 15 euro boete rekenen bij niet (juist) afmelden, secretaresse van de PC heeft eens bij de KNHS nagevraagd of dat mocht omdat zij een keer ten onrechte die boete opgelegd kregen en dat mag dus niet!