Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
rianne6 schreef:Bij het Fjordenpaarden Stamboek zeiden ze dat het alleen ingetekend kan worden op een stamboek keuring en die is pas ergens in juli/augustus.
En bij het Fjordenpaarden Stamboek zeggen ze weer dat dit alleen op kan worden genomen in zijn paspoort als ik hem laat meten op de stamboek keuring. Hebben jullie hier ervaring mee? Naar wie moet ik luisteren? En hoe hebben jullie je paard/Fjord laten meten? Bij het stamboek of door een dierenarts of door een ponymeter? En hoe gaat die procedure?
rianne6 schreef:Ook vroegen ze bij de KNHS of hij een officieel paspoort had. Thorno heeft een donkerblauw boekje waarop een hoefijzer met daarin een fjord is afgebeeld op dat hoefijzer staat Het Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek en daaronder staat PAARDENPASPOORT NL, dit is toch een officieel paardenpaspoort? Er staat namelijk op de blz. 2 van zijn paspoort wel het volgende: Registratiebewijs Veulenboek. Ik weet niet of dit van toepassing is. Of dat dit alleen te maken heeft met het stamboek?
) moet de datum van castratie staan met stempel en handtekening van de dierenarts. Als dit nog niet gedaan is, even aan je dierenarts vragen of hij het intekent.Urielle schreef:Huidige eigenaar: Je moet een handtekening hebben van de eigenaar van Thorno, dat je toestemming hebt om met hem te starten.
Kaat18 schreef:Urielle schreef:Huidige eigenaar: Je moet een handtekening hebben van de eigenaar van Thorno, dat je toestemming hebt om met hem te starten.
Ik weet zeker dat dit niet hoeft. Ik start met mijn verzorghaf en de eigenaresse heeft nergens hoeven tekenen dat ze toestemming geeft (ze heeft uiteraard mij wel toestemming gegeven). Ik heb gewoon een startkaart aangevraagd op mijn naam in combinatie met mijn verzorghaf bij de KNHS, was geen probleem.

maar dat hoeft dus alleen op het mutatieformulier voor de aanvraag van je startkaart!? ik hoef hem niet bij het stamboek over te laten schrijven op de naam van de huidige eigenaren?? ik wil voor de rest niks doen met keuringen omdat het een ruin is, dus stamboek is oninteressant voor ons. doe het enkel om geen gezeik te krijgen op wedstrijd! 
Urielle schreef:Kaat18 schreef:
Ik weet zeker dat dit niet hoeft. Ik start met mijn verzorghaf en de eigenaresse heeft nergens hoeven tekenen dat ze toestemming geeft (ze heeft uiteraard mij wel toestemming gegeven). Ik heb gewoon een startkaart aangevraagd op mijn naam in combinatie met mijn verzorghaf bij de KNHS, was geen probleem.
Zeker weten van wel, kijk maar onderaan op het formulier.
Links moet de eigenaar tekenen, rechts de ruiter.

_10_ schreef:Officieel (volgens het formulier) moet het wel, maar niemand die erom maalt als die handtekening ontbreekt hoor
Ik heb meerdere paarden voor verschillende eigenaren gestart en heb nog nooit de eigenaar laten tekenen.
Hoe kan de KNHS controleren wíe de eigenaar is??
Want het gebeurt ook heel vaak dat mensen de papieren niet overschrijven bij aankoop van een paard

Urielle schreef:Nee, maar ik kreeg dus mijn startkaartaanvraag retour toen, met de opmerking dat er een handtekening bij moest, want ik had zelf ook niet getekend. Ik had dat gewoon leeg gelaten.
Achteraf gezien maar goed want ben nooit gestart met het beest maar op dat moment was het niet leuk. Die startkaartaanvraag duurt al lang genoeg