Hoe zijn jullie paarden op het inrijterrein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:44

Mijn pony is dus altijd nogal chagerijnig tegenover andere paarden en ponys tijdens het losrijden. Als iemand me passeert steekt hij maar al te graag zijn hoofd uit om lekker met zijn oren in zijn nek net te doen alsof hij gaat bijten. Hij heeft dit gelukkig nog nooit gedaan en verder is het samen rijden met iemand eigenlijk ook nooit een probleem.

Het lastige is alleen dat dus telkens zijn concentratie weg is doordat hij zo op andere paarden en ponys reageerd. Ik probeer altijd wat extra afstand te houden maar meestal valt dit nog niet mee. Vooral nu met het binnenseizoen is hij soms echt vervelend tegen anderen.
Voor zover ik weet hebben anderen er nooit last van, maar ik vind het zelf vooral vervelend doordat mijn pony dus telkens afgeleidt is.

Meestal spreek ik hem maar even boos toe als hij zo chagerijnig doet naar andere paarden.

insun

Re: Hoe zijn jullie paarden op het inrijterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:10

Die van mij is juist het tegenovergestelde; bang van alle paarden. Het valt nu enigzins mee, hij vind paarden die veel geluid maken (briesen, minder lichtvoetige paarden), zwiepende zwepen en staarten en galoperende paarden wel nog steeds eng.
En inderdaad, het stoort dan erg tijdens het inrijden. Net lekker ontspannen, komt er een paard achter je in galop waardoor hij zich weer spant en naar voren wegloopt. Komt er eentje in galop je tegenmoet: weer spanning en terugblijven.
Maar.., dit is de aard van het beestje en ik zal moeten leren om hiermee om te gaan en om hem het vertrouwen te geven dat het echt niet zo eng is. Verder is het een geweldig dier!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:17

Winston is ook niet zo makkelijk. Vooral in galop wil hij wel eens met z'n kont draaien... Het is tot nu toe gelukkig nog wel goed gegaan. Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:06

Met Luna heb ik het eerste jaar wel dol gehad, ze was extreem vrolijk, en daagde de rest uit voor een bokpartij'tje. Haha!
Met mijn kwpn-er heb ik geen dol, loopt altijd door en overal langs.. alleen één minpuntje; als er iemand zijn paard met de zweep tikt, dan vlieg ik door de bak!!
Ik kan ook zelf niet met zweep rijden/longeren.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:16

Mijn merrie is niet echt gemeen naar andere paarden, maar ze heeft iets tegen friezen, ik weet niet wat het is. Maar als er een fries langs komt moet ze altijd moeilijk gaan doen. Dan wil ze naar het beest toe en als ze er dan is gaat ze happen of slaan. Gelukkig weet ik dat nu, dus laat ik haar niet er naar toe gaan en rijd ik zoveel mogenlijk uit de buurt. maarja de binnenbakken om los te rijden zijn niet altijd heel groot dus soms gaat het nog wel eens mis

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:18

Mijn pony is gewoon heel braaf en geconcentreerd, maar soms dan heeft hij de neiging om met andere paarden te gaan snuffelen (als hij daar de kans voor krijgt) Hij is een beetje te sociaal Nagelbijten / Gniffelen

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:21

die van mij is wat baldadig, maar dat kan ook mijn spanning zijn... hij is namelijk verder heel koel.
Hij kijkt wel vaak boos en hij schrikt als iemand met zijn zweep zijn paard een tik geeft... heel onhandig.

overigens, als hij beter los is, dan let hij daar niet meer zo op.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:33

Verschillende paarden:
- Eentje is de makheid zelve. Zal met losrijden niet bokken, stijgeren of wat dan ook, wil altijd lopen, is niet echt bang aangelegd, kunt er zo op stappen en aanrijden. Is op de vrachtwagen heerlijk stil, kortom een superfijn makkelijk paard.

- Een andere is een jonger paard en heel speels en nieuwsgierig aangelegd. Zal niet stijgeren of bokken, maar hij springt graag weg voor andere paarden (ziet ie vaak als een spelletje), als er een paard binnenkomt in een manege dan denkt ie ook weer meteen: yeah spelen!!
De ene keer springt ie voor alles weg, de andere keer nergens voor, ligt er maar aan hoe fris hij is. In de ring zal ie het nooit doen. Maar op de vrachtwagen is ie heel nieuwsgierig en aanhankelijk.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:11

de mijne is met inrijden juist heel mak maar zodra hij in de ring komt is alles ineens eng. borden, mensen, paarden die in andere ringen rijden, jury, auto's van alles

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:13

Met dressuur meestal een beetje narrig, maar dat is m'n paard altijd. Met spring-en crosswedstrijden let 'ie nergens meer op, dan is het een en al concentratie Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:05

Mijn pony loopt op zich wel goed, maar ze is toch altijd geconcentreerder als ik alleen rijd. Hoewel dit natuurlijk ook aan mijzelf kan liggen, dat ik teveel op anderen let. Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 18:08

Beetje fris misschien, maar meer niet. Gelukkig is het ook niet al te druk op de meeste menwedstrijden, dat scheelt een hele hoop. En is het wel druk ga ik ff een stukje langs de weg losrijden en zorg ik gewoon dat ik weer optijd terug ben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:28

Wrangler was in het begin bang van andere paarden, dus die moest ik minimaal 20 meter op afstand houden van de rest (en dat is nog best een kunst op zich). Hij heeft ook een paar wedstrijden gehad waarin hij onder het rijden steeds probeerde met zijn voorbenen naar andere paarden te kappen.
Inmiddels is hij daar al lang overheen en loopt hij stoïcijns door. Ik vind het nu echt een ideaal wedstrijdpaard.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 19:35

Op het inrijterrein is de mijne een en al concentratie. Tenzij iemand langs komt, dan gaat ze nog wel eens rennen, alleen dan op de manier van: Ik wil ook harder! Met inrijden lukt alles, gaan alle oefeningen lekker. Rij ik de wedstrijdbak in, gaat er een schokje door der heen en kun je het echte dressuur wel vergeten (alleen rondsturen gaat dan nog, maar impuls, tact en schouderbinnenwaarts en zo gaan niet meer). Vaak dan.

D_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 11:50

Mijn paard is erg heet en kijkerig met losrijden, hij ziet werkelijk alles en gooit dan spontaan de rem erop Rolleyes ! Dan moet ik hem nog wel eens aanmoedigen met mijn stem om door te lopen... Na zo'n twintig minuutjes begint hij te sjouwen(is het net een kleine tank) en loopt overal tussendoor met zo nu en dan nog een kleine hapering. Hij neemt dan graag zelf de touwtjes(lees teugels) in handen en moet ik iniatief blijven tonen wat soms behoorlijk moeilijk is!

Hamster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 12:42

mijn paard is verschillend op het inrijterrein. de ene keer is hij heel relaxed en heel geconcentreerd, de andere keer is hij heel erg afgeleid ziet hij alles en het liefst loopt hij dan de hele tijd op z'n voorbenen. Maar dan moet ik erbij zeggen dat het vaak de samenspeling van het weer/ de andere ruiters e.d. is.

Rindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:52

Ik rij niet echt wedstrijden maar die van mij houdt ook niet zo van andere pony's die gaat juist met een boogje er omheen Boos! terwijl ze in de wei grote vriendjes is met iedereen en als ik samen met mijn zusje ga rijden doet ze ook niks

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:58

Mijne is braaf, haar macho gedrag is juist altijd weg, ze springt letterlijk op zij als een paard haar passeerd.

Voorderest is ze met enge hoeken etc, 1x kijken en daarna er langs.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:44

Die van mij vind het allemaal nog helemaal geweldig, dus het is oren erop en lopen. Probleem is alleen dat hij totaal niet meer met mij bezig is wat niet zo'n heel fijn gevoel geeft.. Zodra ik de binnenbak in kom, gaat het wat beter. Gelukkig zijn we pas 2 keer weggeweest, ik hoop dat ik hem als hij wat meer ervaring heeft, echt kan losrijden. Daar kom ik nu namelijk totaal niet aan toe..

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:54

... een stuk fijner dan in dering en thuis. verder heel oplettend verder wel gwoon heel braaf

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 15:56

gewoon braaf af en toe wat sjaggie naar andere maar let gewoon op mij

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:52

Mijne is over algemeen genomen braaf Ja Hij is niet echt geïnteresseerd in andere paarden Enige waar hij niet goed tegen kan is, tegen zweepslagen.

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:04

mijne is eerst heel gestresst, dan als je even op het inrijterrijn bent dan is het goed

ga je naar de bak gaat het mis.... stress enzo Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:08

de mijne is eigenlijk altijd wel braaf. wij zijn juist degenen die andere laten schrikken omdat mijn paard bont is en veel dieren dit niet zo geslaagd vinden en dus niet meer kunnen inrijden dankzij mij omdat ze continue flippen zodra ik in de buurt kom ( soms serieus concurrentie uitschakelen zo geloof ik Nagelbijten / Gniffelen )
Wel heeft mijn merrie lange tijd angst gehad als paarden langs haar heen liepen omdat ze ooit met inrijden keihard door een ander paard is getrapt,maar eigenlijk heb ik daar nu sinds een half jaartje geen last meer van en vind ze alles weer best Ja

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:04

Mijn merrie kan nogal heftig zijn met losrijden, wat zich nog weleens uit in een aardige rodeo. Soms uit een overdosis aan spanning maar ook regelmatig uit joligheid. Zeker wanneer ik niet regelmatig op wedstrijd ga ( voor ons is 1x per maand regelmatig) is ze "jolig explosief". Dit voelt helaas voor mij niet altijd jolig!

Wanneer ze niet explosief is kan ze wel wat angstig zijn voor andere paarden met name bij aanvang van het losrijden als ze tussen 2 andere door moet.