proefje uit je hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nilan8

proefje uit je hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 18:19

mag je bij een wedstrijd je proefje uit je hoofd rijden inplaats dat iemand hem voorleest? ik kan namelijk de proefjes goed uit mijn hoofd.

superlise

Re: proefje uit je hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:19

Ja dat mag, KNHS wedstrijden wel inieder geval.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:22

Ja hoor is gewoon toegestaan.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:27

Ik vind het niet handig, ken de proeven wel, maar doe het nooit uit het hoofd.
Als het paard even schrikt, of je wordt anders afgeleid moet je nog wel weten waar je bent Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:29

Nibbit schreef:
Ik vind het niet handig, ken de proeven wel, maar doe het nooit uit het hoofd.
Als het paard even schrikt, of je wordt anders afgeleid moet je nog wel weten waar je bent Knipoog

Juist door de proeven uit mijn hoofd te rijden wordt ik minder snel afgeleid, en als hij schrikt of er gaat iets mis, dan moet ik wel verder op de rest van de proef concentreren dus kan ik me er niet druk om maken.

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:31

Ik leer mn proefjes altijd uit mn hoofd omdat ik al meer dan eens heb meegamaakt dat mn lezer fout zat Clown
maar die lezer kan je dan weer helpen als jij t nimeer weet Haha!

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:33

heb al een paar keer bij KNHS geschreven en al paar keer meegemaakt dat ze het uit hun hoofd deden.
bij FNRS heb ik geen idee! Knipoog

ik zou zelf me proefje niet uit mijn hoofd willen doen, zo ben je het ff kwijt en dan is je hele groefje gewoon verknalt, of door de zenuwen ofzo! Knipoog

gr. Tessa

ps: ik ga wel gewoon heel veel buiten oefenen ff zelf rennen zodat ik ook wel een beetje weet wat ik dan kan verwachten! Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:42

Het mag wel, maar let op: als je je proef halverwege niet meer weet, dan mag je niet voor het laatste stuk nog wel voorgelezen worden.
Ik heb daar pas nog mazzel mee gehad omdat mijn voorlezer te laat bij de ring was, de jury had mij uit mogen sluiten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:44

Ik ken 'm altijd helemaal uit m'n hoofd maar heb óok iemand die voorleest (hoewel ik daar niet echt naar luister Tong uitsteken ) ik had ook eens iemand die ik niet kon verstaan en die 't fout voorlas (kwam ik achteraf pas achter want ze onschuldigde zich voor het feit dat ze fout voorlas, maar aangezien ik er dus niet naar luisterde Clown )

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:46

ja dat kan zeker, alleen vinden sommige jury's dat niet zo fijn, zeker als je bovenaan ergens moet starten..

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 18:48

ik rijdt mn proeven altijd uit mn hoofd.. vind het zelf ideaal...
Ik raak niet afgeleid.. ben helemaal geconcentreerd bezig.. t is helemaal stil verder.. gewoon echt fijn!! Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:02

Itsmy1987 schreef:
ja dat kan zeker, alleen vinden sommige jury's dat niet zo fijn, zeker als je bovenaan ergens moet starten..

Sorry?
De voorlezer is er voor de ruiter, niet voor de jury!
De jury dient net zo goed als de ruiter de proef te kennen!

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:03

ik leer mijn proeven ook altijd uit mijn hoofd voor het geval de lezer het fout leest. zaterdag moet ik 2 proeven rijden dus dat word nog even oefenen Tong uitsteken. je mag trouwens gewoon zonder lezer rijden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:05

Ik rijd bijna altijd de proeven uit mijn hoofd.Haha!

Gaat allemaal veel ontspannender dan als we een voorlezer aan de kant hebben en mijn paard wil wel eens raar reageren op een vreemde stem.(hij is bijna blind).
Manlief leest wel eens voor bij de tweede proef en aangezien hij er weinig verstand van heeft zeg ik iedere x ja als hij het volgende onderdeel voor moet lezen.Ja
Is soms wel lachwekkend voor toeschouwers, heb van de jury nog nooit commentaar erop gehad.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 19:07

Ja hoor dat mag!
Ik heb het deze zomer ook gedaan en ik vond het heerlijk ontspannen rijden.
Je weet precies wat er gaat komen en onbewust bereid je je paard/pony er al op voor.
Het nadeel is als je de proef een paar keer gereden hebt je paard/pony het ook al weet omdat je onbewust met je gedachten en zit het duidelijk maakt wat voor oefening er komen gaat.
En je hebt iets meer kans dat je fout rijd, dat had ik ook Clown

nilan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 19:16

nou dan denk ik dat ik het zondag uit mijn hoofd ga doen.. lijkt me wel lekker rustig.. het is dan zo lekker stil, en je weet inderdaad wat er gaat komen en dat vind ik ook wel makkelijk.

bedankt voor de reacties

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:56

Succes zondag!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 08:40

Itsmy1987 schreef:

Ik snap deze opmerking niet zo goed. Hoe bedoel je dat eigenlijk?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:29

Ik probeer m telkes uit me hoofd te leren Tong uitsteken, maar dat lukt me nooit zo erg.... Ben altijd blij dat iemand m voorleest.... Maar soms lezen ze idd verkeerd voor... Dat is dan wel weer jammer, en als jij dan goed gaat omdat je je proefje kent is dat ook weer een pluspunt!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:32

Ik rijd altijd uit mijn hoofd. manlief weigert voor te lezen, en voor de rest heb ik niemand in de buurt Knipoog Het is even wennen, maar ik vind het best fijn.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:35

In principe moet je je proef uit het hoofd kennen, want de voorlezer kan ineens wegvallen en dan moet je wel doorrijden.Bloos
Dan is het gemakkelijk als je op concours bent en je ineens geen voorlezer hebt, kun je alsnog lekker ontspannen rijden.

Ik schrijf de proef altijd op een klein papiertje en dan ga ik per onderdeel oefenen.
Ik ga eerst alles in stap doen, dan is mijn paard mooi opgewarmd en ga ik enkele onderdelen doen, maar nooit de hele proef achter elkaar.
Steeds weer kleine stukjes en dan weer gewoon trainen.
Als laatste de proef nog een keer aan de lange teugel uitstappen en zo heb je hem in 1 dag geleerd.Haha!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 10:36

Hier ook iemand die regelmatig uit het hoofd rijd. Heel vroeger kreeg je een punt extra als je uit je hoofd reed. Helaas is die regel afgeschaft.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:02

Ja, dat mag gewoon. Ja

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 21:06

asjemenou schreef:
Itsmy1987 schreef:

Sorry?
De voorlezer is er voor de ruiter, niet voor de jury!
De jury dient net zo goed als de ruiter de proef te kennen!

Heb al regelmatig geschreven bij jury's Knipoog . sommige kenden de proeven nog niet goed en houden de proevenboekjes er vaak bij (en kijken dan vaak tussen de proeven). als er iemand voorleest hoort de jury meteen de onderdelen, anders moet hij de punten en oefeningen zelf uit elkaar houden.. is het zo een beetje duidelijk uitgelegd Knipoog hier hoor ik weleens, de jury heeft niet eens gekeken.

als iemand hier anders over denkt hoor ik het graag Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 02:21

Volgens mij is dat toch echt een probleem van de jury als die de proef niet kent. Daarvoor wil ik niet iemand door mijn rijden heen aan het schreeuwen hebben of steeds iemand voor moeten regelen om mee te gaan Clown

Heb niet een vaste groom en ik vind een vreemde die voorleest altijd vreselijk afleiden, uit mijn hoofd is prima wat mij betreft Ja

Niet dat ik nou zo vaak dressuur rij, maar ik heb nog steeds wel het idee hoe ik het liefste doe Clown